همزماني بارداري و شيردهي بر وزن گيري کودک تاثير منفي دارد

همزماني بارداري و شيردهي اثرات منفي بر وزن گيري کودک تا 6 ماهگي دارد. به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، ميترا کوليوند از دانشکده پرستاري، مامايي و پيراپزشکي در مقاله اي با عنوان "شيردهي در بارداري، چالشي بزرگ" که در دومين همايش سراسري ارتقاي سلامت زنان با محور خانواده سالم ارائه شد، به تاثير بارداري بر کميت و کيفيت توليد شير و در نتيجه رشد و سلامتي شيرخوار پرداخته است.
پنجشنبه، 7 شهريور 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
همزماني بارداري و شيردهي بر وزن گيري کودک تاثير منفي دارد
همزماني بارداري و شيردهي بر وزن گيري کودک تاثير منفي دارد
همزماني بارداري و شيردهي بر وزن گيري کودک تاثير منفي دارد

همزماني بارداري و شيردهي اثرات منفي بر وزن گيري کودک تا 6 ماهگي دارد.
به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، ميترا کوليوند از دانشکده پرستاري، مامايي و پيراپزشکي در مقاله اي با عنوان "شيردهي در بارداري، چالشي بزرگ" که در دومين همايش سراسري ارتقاي سلامت زنان با محور خانواده سالم ارائه شد، به تاثير بارداري بر کميت و کيفيت توليد شير و در نتيجه رشد و سلامتي شيرخوار پرداخته است.
در اين مقاله آمده است: بسياري از زنان شيرده در مواجه با بارداري، به شدت متعجب مي شوند، در واقع بسياري از آنها به هيچ وجه قصد بارداري نداشته‌اند و تعدادي ديگر گمان مي کنند که بارداري در دوران شيردهي، غير متحمل و يا ناممکن است.
علي رغم اينکه همزماني نگهداري از يک شيرخوار با بارداري جديد سخت مي باشد، تعدادي از زنان جهت اطمينان از قرابت سني کودکان يا به دليل سن بالاي خود و ... خواستار اين وضعيت هستند اما مساله مهم بعد از پذيرش بارداري، تصميم گيري در مورد ادامه يا ختم شيردهي است.
مطالعات حاضر نشان داده شيردهي در دوران بارداري در سراسر دنيا و به خصوص کشورهاي کمتر توسعه يافته و يا فقير، امري شناخته شده و نسبتا شايع است. در بنگلادش حدود 20 درصد زنان همزمان باردار و شيرده بوده و به شيردهي تا ماه آخر ادامه مي دهند. در گواتمالا 50 درصد زنان باردار کودکان قبلي خود را شير داده و در پرو 10 درصد زنان قبل از سنين مدرسه کودک و نيز تا آخر ماه حاملگي بعدي شير مي‌دهند. اين وضعيت در ميان زنان آمريکايي نيز (بدون آمار مشخص) گزارش شده است.
علي رغم مطالعات بسيار زياد انجام شده در زمينه شير مادر، تحقيقات انجام شده بر روي سود يا زيان شيردهي در بارداري بسيار نادر است.
تاثير بارداري بر کميت و کيفيت توليد شير و در نتيجه رشد و سلامتي شيرخوار، تاثير تحريکات پستاني حين مکيدن بر عضله رحم و عاقبت بارداري، همچنين وضعيت جسماني و رواني مادر از همزماني اين دو پروسه بسيار مهم، فيزيولوژيک و سرانجام کميت و کيفيت شير کامل توليد شده جهت شيرخوار بعدي چهار جنبه اساسي چالش شيردهي در بارداري را تشکيل داده که هر يک نيازمند مطالعات علمي متعدد و ارزيابي هاي دقيق است.
مطالعات انساني انجام شده در اين زمينه بسيار نادر و نتايج آن بنا بر اذعان محققان نياز به مطالعات بيشتر جهت پاسخگويي به اين چالش دارد.
نتايج مهمترين مطالعه انساني نشان داده همزماني بارداري و شيردهي اثرات منفي بر وزن گيري کودک تا شش ماهگي دارد در حاليکه در يک مطالعه محدودتر نوزادان جديد سالم و مناسب سن حاملگي خود بودند.
همچنين تعدادي از موسسات بين المللي ترويج تغذيه با شير مادر، طي سالها فعاليت خود تنها در موارد بسيار محدودي از جمله سابقه زايمان زودرس، تهديد به سقط و علايم زايمان زودرس در بارداري فعلي، کاهش وزن مادر و خونريزي توصيه به قطع شيردهي در بارداري كرده‌اند.
با توجه به اطلاعات موجود و عدم وجود اظهار نظر علمي قطعي در منابع معتبر زنان و مامايي، تصميم گيرنده در اين چالش بزرگ "مادر" است. در بعضي شرايط مادر احساس مي کند نيازهاي شيرخوار به حدي زياد است که او بايد به وسيله تداوم شيردهي به ارتباط با شيرخوار و پاسخگويي به نيازهاي او ادامه داده و راه حل براي بارداري فعلي را به طبيعت واگذارد و در شرايط ديگري مادر هر کار ممکني را براي حفظ بارداري از جمله قطع شيردهي، انجام مي دهد.
به نظر مي رسد وظيفه پزشک، ماما و ساير اعضاي تيم بهداشتي اين است که با دادن آگاهي هاي لازم، حمايت عاطفي و رعايت حق انتخاب مادر، تصميم گيري را به وي واگذار كنند.
http://www.salamatnews.com




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.