تورم لب بالایی

تروما یا عفونت پوستی مانند درماتیت تماسی برخی از شایع‌ترین علل تورم لب بالایی هستند.به عبارت ساده، تورم لب بالایی به معنی بزرگ شدن لب آسیب دیده است. تغییر ناگهانی در اندازه لب معمولا با یک احساس سوزش که می‌تواند
يکشنبه، 30 خرداد 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
تورم لب بالایی
تورم لب بالایی

 

مترجم: سعید علیزاده
منبع:راسخون




 

تروما یا عفونت پوستی مانند درماتیت تماسی برخی از شایع‌ترین علل تورم لب بالایی هستند.
به عبارت ساده، تورم لب بالایی به معنی بزرگ شدن لب آسیب دیده است. تغییر ناگهانی در اندازه لب معمولا با یک احساس سوزش که می‌تواند کاملا دردناک باشد همراه است. تورم لب بالایی در واقع ناخوشایند است و قطعا می‌تواند ظاهر صورت را ناخوشایند جلوه دهد. اکثر اوقات، حضور یک عفونت ثانویه سبب تحریک و بزرگ شدن لب می‌شود.

علل

صدمه به لب بالایی حین اصلاح موی صورت یا ضربه در طول مبارزه به خصوص در ورزش‌هایی مانند بوکس، می‌تواند سبب تورم لب بالایی شود. دلایل دیگر در زیر نوشته شده است:

درماتیت تماسی

زمانی‌که پوست در معرض مواد تحریک‌کننده قرار بگیرد و دچار قرمزی و بثورات خارش‌دار قرار بگیرد درماتیت تماسی رخ می‌دهد. حتی قرار گرفتن جزئی لب در معرض صابون‌های تند نمی‌تواند بی تاثیر باشد و سبب ایجاد التهاب و تشکیل تاول می‌شود. محصولات دهان‌شویه، به عنوان بخشی از مواد بهداشت دهان و دندان می‌توانند منجر به واکنش‌های آلرژیک شوند. هنگامی‌که پوست در معرض مواد تحریک‌کننده قرار می‌گیرد، تورم و بثورات در طول یک یا دو روز دیده می‌شوند.

آنژیوادم

آنژیوادم به التهاباتی گفته می‌شود که به صورت قابل توجهی به سطح پوست تاثیر نمی‌گذارد. در عوض، تورم به لایه زیرین پوست تاثیر می‌گذارد. افرادی که به برخی مواد غذایی و دارویی آلرژی دارند مستعد ابتلا به این نوع تورم هستند. حالت شدیدتر آنژیوادم نه تنها لب بالایی، بلکه زبان و گلو را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. آنژیوادم همچنین می‌تواند یکی از نتایج گزش توسط حشرات و قرار گرفتن زیاد در معرض نور خورشید باشد که با تشکیل تاول قرمز همراه است. آنژیوادم یک بیماری دردناک است که گاهی اوقات سبب خارش پوست می‌شود.

سندرم روزنتال- ملکرسُن

سندرم یک اختلال عصبی (مربوط به سیستم عصبی) است که به اعصاب آسیب (حامل‌های سیگنال‌ها از سوی مغز) میرساند و منجر به تشدید تورم لب بالایی و صورت می‌شود. عود کردن این بیماری سبب التهاب مزمن، و در نتیجه منجر به تورم دائمی می‌شود. تغییر در رنگ لب نیز مشاهده شده است که با گسترش ترک نیز همراه است. پوست ظریف لب‌ها نیز به صورت دایمی سخت می‌شود.

پارستزی لب

پارستزی در ابتدا به شخص حس پین و سوزن می‌دهد که به پوست وارد می‌شوند و سپس شخص احساس بی‌حسی در لب‌هایش می‌کند. پارستزی لب نشانه فشار بیش از حد روی اعصاب است که بر روی لب‌ها تاثیر می‌گذارد و خود را نشان می‌دهد. پارستزی لب یک بیماری موقتی است که با کاهش فشار روی اعصاب ناحیه آلوده زود ناپدید می‌شود.

بیماری کرون

تورم لب بالایی نیز مربوط به بیماری کرون است، وضعیتی که در آن یک بخش خاصی از روده کوچک ملتهب می‌شود. تورم لب بالایی به عنوان نشانه‌ای از بیماری کرون است و همچنین ممکن است سبب ایجاد زخم در دهان شود.

تبخال

تبخال یا همان زخم سرد به دلیل قرار گرفتن در معرض ویروس HSV نوع اول ایجاد می‌شود. ابتدا شخص احساس سوزش می‌کند و سپس با تورم نزدیک لب همراه است. سپس، در لب آسیب دیده تاول‌های پر از مایع دیده می‌شود که باز شده و سبب ایجاد زخم می‌شوند. در عرض یک هفته، زخم سخت شده و از بین می‌رود. این یک بیماری مسری است که از طریق تماس پوستی منتقل می‌شود. به عنوان مثال، بوسیدن سبب انتقال ویروس از شخص آلوده شده و تبخال شیوع پیدا می‌کند.
درمان التهاب لب بالایی به این بستگی دارد که چه چیزی سبب افزایش سایز لب شده است. برای الهاب مزمن مانند سندرم روزنتال- ملکرسن، درمان شامل مصرف داروهای ضد‌التهاب و کورتیکو‌استروئیدها است که منجر به فروکش کردن تورم می‌شود.آنتی هیستامین‌ها معمولا برای درمان آنژیوادم یا واکنش‌های آلرژیک تجویز می‌شوند. افرادی که از مواد حساسیت‌زا دوری می‌کنند، از درماتیت تماسی در امان خواهند بود. شیوع مکرر تورم لب بالایی ناشی از اختلال عصبی نادر است و معمولا نتیجه تماس با مواد حساسیت‌زا است..

 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.