پیام مقام معظم رهبری، به سومین اجلاس سراسری نماز

پیام رهبر انقلاب به سومین اجلاس سراسری نماز شامل یپیگیری و استمرار، فهم عظمت نماز ، توصیه عمومی. در این مطلب اشاره می شود.
چهارشنبه، 1 آبان 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
پیام مقام معظم رهبری، به سومین اجلاس سراسری نماز
مقدمه:
صف‌های نماز جماعت، صفوف به هم پیوسته ی فعالیت‌های اجتماعی را پدید می‌آورد. کانون گرم و پرشور مساجد، کانون‌های همکاری در عرصه‌ی اجتماعی را رونق می بخشد.نماز، آنگاه که با احساس حضور خداوند، گزارده شود به همه عرصه‌های زندگی نورافشانی می‌کند و دنیا و آخرت فرد و جامعه را آباد می‌سازد.

در پیام مقام معظم رهبری، به سومین اجلاس سراسری نماز  به عنواین (، تشکر از مسئولین، پیگیری در طلب، مؤثرترین ابزار،  نماز سرچشمه جوشان، نماز همین بر زبان راندن نیست، اثر و خاصیت نماز، نماز دروازه ای  گشاده، ابلاغ وحی برا ی عموم. ساخت و بنا مسجد ، ) اشاره شده است.


پیام مقام معظم رهبری، به سومین اجلاس سراسری نماز

تشکر از مسئولین
بسم الله الرحمن الرحیم ..خدا را سپاس که تلاش مبارک شما دست اندرکاران ترویج فریضه نماز به سومین سالگرد رسید و کاری با چنین اهمیت ، به اهتمامی پیگیر و خستگی ناپذیر پیوست .

پیگیری در طلب
راز موفقیت در دسترسی به هدفهای بزرگ و والا، همین پیگیری و استمرار در طلب است ، ایـن درس بزرگ را نیز در یکی از آثار مناجاتی مولای پرهیزگاران می آموزیم که : « وَهَبْ لِیَ الْجِدَّ فِی خَشْیَتِکَ وَ الدَّوامَ فِی الاِتّصالِ بِخِدْمَتِکَ ... » 

مؤثرترین ابزار
ماز در عرصه تکاپوی لایزال و ناگزیری که بشر بدان مأمور بلکه مطبوع گردیده است ، بزرگترین فریضه و مؤثرترین ابزار است . شاید برخی این خصوصیت را برای نماز فقط در میدان تکاپوی فردی بسوی کمال ، شناخته و از نقش آن در صحنة جهاد جمعی و اجتماعی و در برابر معارضان پرقدرت دنیایی سخنی نشنیده باشند .

نماز سرچشمه جوشان
از این رو باید دانست که پایمردی در همه گونه رویارویی ، وابسته به آن است که دلها و اراده ها از صفا و توکل و اعتماد به نفس و امید به فرجام ، لبریز باشد ، و نماز سرچشمه جوشانی است که این همه و بسی فیوضات دیگر را بر دل و جان نمازگزار سرازیر می کند .

و از او انسانی روشن ضمیر و ثابت قدم و بی دغدغه و امیدوار می سازد .این کار در قرآن و سخن والای پیامبر خاتم ( صلی الله علیه و آله و سلم ) نماز ، بازدارنده از فحشاء و منکر و معراج مؤمن و تقرب دهندة پرهیزگار و در یک سخن ، بهترین نهاد دین معرفی شده و پیامبر مکرم ، آن را روشنی چشم خویش خوانده است .

نماز همین بر زبان راندن نیست
باید ما را در فهم عظمت نماز به تأمل و ژرف نگری بیشتری بکشد .البته این نکته نیز شایان ذکر است که نماز همین بر زبان راندن کلمات و گزاردن حرکاتی معین نیست .

آن همه فیض و برکت ، بر پدید آوردن امواج صوتی و اعمال بدنی بی آنکه روح ذکر و توجه در سراسر این کالبد دمیده باشد ، مترتّب نمی گردد ، اگرچه حداقل تکلیف با آن ساقط می گردد .

اثر و خاصیت نماز
روح نماز ، یاد خدا و خشوع و حضور در برابر اوست و این کلمات و اعمالی که با تعلیم الهی بر مکلف ، واجب گشته است بهترین قالب برای آن روح و نزدیکترین راه به آن سرمنزل مقصود است .نماز بی ذکر و حضور ، کالبدی بی روح است که اگرچه نام نماز بر آن ، مجاز نیست ، لیکن اثر و خاصیت نماز نیز از آن مترقب نیست .

از این حقیقت ، در آثار دینی با عنوان « قبولی نماز » سخن رفته است ، و چنین آمده است که از یک نماز که تو می گذاری ، تنها هرآنچه با حضور و توجه آورده شده ، قبول است و بس

نماز دروازه ای  گشاده
.اینک نماز ، محبتی بی بدیل و سرچشمه فیضی لایزال ، در اختیار ما است که با آن ، نخست از خویش و سپس از هرآنکه بدو مهر می ورزیم ، انسان صالح بسازیم . این دروازه ای است گشاده به عرصه پهناور و مصفا . دریغ است که آدمی عمری را در جوار بهشت مصفایی بگذراند و سری بدان نکشد و عزیزان خود را بدان سوق ندهد .

ابلاغ وحی برا ی عموم.
وحی الهی به پیامبر عظیم الشأن ( صلی الله علیه و آله و سلم ) چنین فرمان داد :« وَ اْمُر اَهلَکَ بِالصَّلوةِ وَاصْطَبِر عَلَیها »(1) امروز همة شما خود را طرف این خطاب بشمرید و نماز را حقیقت مقدس و گوهر درخشان را، که عطیه الهی به امت محمد مصطفی ( صلی الله علیه و آله ) است قدر بشناسیم .

در این وظیفه هرکسی سهم ویژه ای دارد :پدران و مادران با گفتار و کردار خود ، فرزندان را به نماز تشویق و راهنمایی کنند .معلمان ، شاگردان مدارس و دانشگاهها را در سمت و سوی این حقیقت درخشان وادار نمایند .

فضلا و علما و روحانیون محترم ، امامت جماعت در مراکز آموزشی و اقامت گاههای دانشجویان ، برای نسل نو را فرصتی مغتنم بشمارند .نویسندگان کتابهای درسی ، رازها و رمزها و درسهای نماز را در کتابهای درسی بگنجانند .

وزارت ارشاد و سازمان تبلیغات و صدا و سیما از هنر به ویژه هنر سینما برای نشان دادن گوهر نماز و چهرة نمازگزار بهره بگیرند . هنرمندان عزیز با زبان شعر و قصه و نقاشی و جز اینها ، و با آفرینش آثار هنری با کیفیت ، بلکه برجسته ، دست چیره هنر را به کاری چنین شایسته مشغول سازند .

در مدارس ، معلمان و مدیران ، و در همة مراکز مسئولان ، با حضور خود در صفوف نماز، نمازگزاران را تشویق کنند .در گردهمایی های علمی و فرهنگی و آموزشی و تبیغی ، نماز را در وقت خود همچون الهام بخش صداقت و هدایت به جای آورند .

نویسندگان و گویندگان دینی دربارة نماز و مفهوم و فلسفه و هدف و آثار و برکات واحکام آن بگویند و بنویسند. مردم ، مساجد را با حضور در نمازهای جماعت که بهترین شیوة نمازگزاردن است ، رونق بخشند .

ساخت و بنا مسجد
در همة بناهای عمومی و جاهایی که همواره به طبع حال ، مردمی در آن گرد می آیند مانند فرودگاهها و ایستگاههای قطار و بندرها و عظیمت گاههای خودروهای همگانی و ادارات دولتی و بوستانهای شهری و مانند اینها ، نمازخانه ها یا مساجدی بنا کنند .

و افزون بر این مردم ، هر زمین پاکیزه و مناسبی را به هنگام درآمدن وقت نماز ، مسجد به شمار آورند و در آن به نماز بایستند .از این گونه کار برای هرکسی و قشری از مردم هست که هر کس باید کنکاش کند و سهم خود را از این فریضه همگانی را بیابد و بدان دست زند .

در چنین وضعی است که جامعة اسلامی ما توانسته است نماز را اقامه کند و مصداق این آیه کریمه گردد که :« اَلَّّذینَ اِنْ مَکَّنّاهُمْ فِی اْلاَرْضِ اَقامُوا الصَّلوةَ وَ اتَوُا الزَّکوةَ وَ اَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَوُا عَنِ اْلمُنکَرِ وَ لِلّهِ عاقِبَهُ الْاُمُورِ صَدَقَ اللهُ الْعَلی الْعَظیم »(2)(3)

والسلام علیکم و رحمت الله (والسلام علیکم و رحمت الله)، (16/6/1372)

نتیجه:
مهمترین پیام رهبر انقلاب در سومین اجلاس سراسری نماز این بود که برای رسیدن به مطلبو  و مقصود باید پیگیر کنیم. کاری که متاسفانه همیشه ابتر می ماند یعنی مسئولین امر کارها را ناتمام و ناقص رها می کنند. لذا به هدف نهای نمی رسد این نوع وظیفه شناسی یعنی تکلیفی که باید آن را تا آحر دنبال کنیم.

منبع :
پی نوشت:
1.سوره طه، 132.
2.سوره  حج، 41.
3.پیام مقام معظم رهبری به سومین اجلاس سراسری نماز، بابلسر، شهریورماه 1372.
* این مقاله در تاریخ 1401/11/18 بروز رسانی شده است.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.