كميته بين المللي صليب سرخ

در 24 ژوئن سال 1859 ، هانري دونان ، از شهروندان كشور سوئيس ، از سلفرينوي ايتاليا، كه جنگ سختي ميان ارتش هاي اتريش و فرانسه در آنجا درگير بود، عبور كرد. منظره هزاران سرباز كه به دليل فقدان خدمات پزشكي كافي در صحنه جنگ رها شده بودند، دونان را سخت پريشان ساخت . از اين مردم محلي خواست به او در رسيدگي به آنان كمك كنند، پس از بازگشت به سوئيس ، كتاب خاطرات سلفرينو را منتشر
چهارشنبه، 8 آبان 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
كميته بين المللي صليب سرخ
كميته بين المللي صليب سرخ
كميته بين المللي صليب سرخ

در 24 ژوئن سال 1859 ، هانري دونان ، از شهروندان كشور سوئيس ، از سلفرينوي ايتاليا، كه جنگ سختي ميان ارتش هاي اتريش و فرانسه در آنجا درگير بود، عبور كرد. منظره هزاران سرباز كه به دليل فقدان خدمات پزشكي كافي در صحنه جنگ رها شده بودند، دونان را سخت پريشان ساخت . از اين مردم محلي خواست به او در رسيدگي به آنان كمك كنند، پس از بازگشت به سوئيس ، كتاب خاطرات سلفرينو را منتشر ساخت و در خواست نمود كه جمعيت هاي امدادي در زمان صلح تشكيل شوند ، با پرستاراني كه آماده باشند در زمان جنگ از زخميان مراقبت نمايند، و نيز درخواست نمود كه اين داوطلبان كه در زمان جنگ به ياري خدمات پزشكي نيزوهاي مسلح فراخوانده مي شوند بر پايه يك تواقفنامه بين المللي به رسميت شناخته شوند و مورد محافظت قرار گيرند.
دونان در كتاب خود آورده است:
آيا نبايد امكاناتي در زمان صلح و آرامش در كار باشد كه جمعيت هايي امدادي تشكيل شوند و هدفشان اين باشد كه در زمان جنگ با داوطلباني ايثارگر و كاملاً صالح در انجام وظيفه خود، از زخميان مراقبت كنند؟
هنگاميكه پنج تن از شهروندان ژنو، از جمله دونان، در سال 1863 ، كميته بين المللي امداد به زخميان را بنياد نهادند كه سپس به كميته بين المللي صليب سرخ تبديل گرديد، صليب سرخ متولد شد. علامت آن صليبي سرخ بر زمينه سفيد - وارونه پرچمم كشور سوئيس - بود. سال بعد، 12 دولت نخستين قرارداد ژنو را تصويب كردند كه پي - ستون تاريخ اقدامات بشردوستانه شد: ارائه خدمات مراقبتي به زخميان ، و تعريف خدمات پزشكي به عنوان بيطرف در ميدان جنگ.

كميته بين المللي صليب سرخ - وظيفه ، نقش ، و ماموريت

كميته بين المللي صليب سرخ (ICRC ) ، كه مقر آن در ژنو ( سوئيس) قرار دارد ، سازماني است بيطرف، بيغرض و مستقل كه وظيفه منحصراً‌ بشردوستانه آن عبارت است حفاظت از زندگي و كرامت قربانيان جنگ و نيز خشونت داخلي ، و ياريرساني به آنها. فعاليت هاي كميته بين المللي بر پايه مقررات حقوق بشردوستانه استوار است، و در موارد سياسي ، ديني و عقيدتي بيطرف است.
كميته بين المللي معتقد به اصول بنيادين نهضت است و در راستاي اشاعه آنها تلاش مي ورزد؛
چنانچه جمعيت هاي تازه تأسيس يا جمعيت هايي كه مجدداً‌ تشكيل شده اند شرايط به رسميت شناخته شدن را احراز كرده باشند، اقدام به شناسائي آنها مي كند؛
در زمينه رعايت، توسعه و اشاعه حقوق بين الملل بشردوستانه فعاليت مي نمايد، و مي كوشد با ترويج و تقويت حقوق بشردوستانه و اصول بشردوستانه جهاني ، از بروز آلام انساني جلوگيري كند؛
تلاش مي ورزد به قربانيان نظامي و غيرنظامي منازعات مسلحانه و درگيري هاي داخلي و پي آيندهاي آنها ياري رساني كند و از آنها حفاظت نمايد.
در چارچوب اين نقش ها، كميته بين المللي ، كار هدايت وهماهنگسازي فعاليت هاي امدادي نهضت را در مواقع منازعات به عهده دارد. و به عنوان يك ميانجي بيطرف و مستقل ، به اقدامات بشردوستانه مبادرت مي ورزد. نمايندگان كميته بين المللي ، برابر قراردادهاي ژنو ، از بيمارستان ها ، اردوگاه ها، كارگاه ها ، زندان ها و ديگر اماكني كه ممكن است اسيران جنگي در آنجا نگهداري شوند بازديد مي كنند . هدف از اين بازديد ها، بررسي شرايط فيزيكي و روانشناختي بازداشتگاه ها ، و ارائه تداركات امدادي به اسيران ، بازداشت شدگان و خانواده هاي آنان مي باشد. وانگهي، كميته بين المللي ، به آسيب ديدگان غيرنظامي ياري پزشكي و تداركات امدادي ارائه مي نمايد، به مسائل بهداست عمومي ناشي از منازعات - همه گيري ها، بهداشت ناكافي و تغذيه نابسنده- مي پردازد.
از آنجا كه بسياري از قربانيان به معلوليت هميشگي دچار مي شوند، كميته بين المللي خدمات فيزيوتراپي و درمان توانبخشي نيز به آنان ارائه مي كند.

آژانس مركزي جستجو

در جريان جنگ فرانسه - پروس (1871-1870) ، كميته بين المللي صليب سرخ طرفين درگير را ترغيب نمود تا فهرست هايي از زخميان و اسيران را در اختيار كميته مزبور قرار دهند. آنگاه ،كميته شروع به پاسخگويي به استعلام هايي نمود كه از سوي خويشاوندان اينگونه افراد دريافت مي شد و نيز به مبادله پيام هاي اسيران و خانواده هاي آنان پرداخت. اين اقدامات سرآغاز بنيانگري آژانس مركزي ستجو گرديد. امروزه وظايف اصلي آژانس عبارتند از اخذ و ثبت كليه اطلاعاتي كه شناسائي درگذشتگان ، زخميان يا گمشدگان را امكان پذير سازد و انتقال آن اطلاعات به بستگان نزديك اينگونه افراد؛ با تسهيل مكاتبه ميان اعضاي از هم جدا شده خانواده ها در مواقعي كه ديگر امكانات ارتباط مقدور نيست؛ جستجوي گمشدگان يا كساني كه خانواده هايشان از آنها بي خبراند؛ صدور اسناد گوناگون ، مانند گواهي هاي اسارت يا فوت، و اوراق سفر. اين اقدامات معمولاً با همكاري جمعيت هاي ملي انجام مي گيرد كه بسياري از آنها داراي واحدهاي خدمات جستجو مي باشند.
ادراه جستجوي مفقودين جمعيت هلال احمر جمهوري اسلامي ، كه يكي از واحدهاي اداره كل امور بين الملل آن مي باشد، از آغاز جنگ تحميلي تاكنون خدمات بسيار ارزنده و گسترده اي در اين زمينه به خانواده هاي گرامي شهيدان ، مفقودين و آزادگان ، و همچنين ديگر مراجعين ، ارائه و ، از جمله، ميليون ها پيام خانوادگي در اين رابطه مبادله نموده است.

ساختار هاي تصميم گيرنده كميته بين المللي صليب سرخ

مجمع ، عالي ترين ركن كميته بين المللي صليب سرخ است . مجمع بر كليه فعاليت هاي كميته بين المللي نظارت مي نمايد، و تنظيم سياست ها ، تعريف اهداف كلي و استراتژي نهادين ، و تصويب بودجه و حساب ها به عهده آن مي باشد. مجمع برخي از مسئوليت هاي خود را به شوراي مجمع تفويض مي نمايد. اعضاء آن مركب از اعضاء كميته بين المللي صليب سرخ مي باشند، و ماهيتي همكارانه دارد. رئيس و دو نائب رئيس آن ، رئيس و نواب رئيس كميته بين المللي صليب سرخ مي باشند.
نشان صلیب سرخ یک سال بعد از تأسیس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در شهر ژنو در سال ۱۸۶۴ به تصویب رسید. به احترام هنری دونانت بنیانگذار کمیته جهانی که یک تاجر سوییسی بود، طرح این نشان از برگردان رنگ پرچم سویس گرفته شده‌است. پس از آن در کنفرانس ژنو در سال 1906 ، تاکید شد که این نشان بدون هیچ وابستگی مذهبی و با تغییر رنگ نشان ملی و پرچم سوییس طراحی و درست شده است و بعنوان نشان رسمی سازمان تصویب شد.

شیر و خورشید سرخ

در اواخر دورهٔ قاجاریه، هم‌زمان با تصویب هلال احمر برای دولت عثمانی که با میانجیگری دیپلمات وقت ایران - ممتاز السلطنه -صورت گرفت، دولت ایران موفق به رسمی ساختن نشان ویژه خود یعنی شیر و خورشید سرخ شد. پس از انقلاب ۵۷، در سال ۵۹ دولت وقت ایران با تاکید بر حفظ نشان ویژه خود، استفاده از ان را به تعلیق در اورد و خواستار استفاده از هلال احمر شد. بنا به تصویب کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در سال 1929، نشان شیر و خورشید سرخ همواره رسمی است و مطابق با درخواست دولت ایران اجازه استفاده از داده خواهد شد. شایان ذکر است دولت ایالات متحده و اسراییل در چند سال اخیر در پی تلاش برای کسب نشان ستارهٔ سرخ داوود، خواستار جایگزینی آن با نشان شیر وخورشید سرخ بودند؛ که کمیتهٔ جهانی صلیب سرخ با رد این درخواست، بر حفظ این نشان تاکید ورزید.
منبع:ویکی پدیا

معرفي سايت مرتبط با اين مقاله


تصاوير زيبا و مرتبط با اين مقاله




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.