حجاب فعل الهی در بیان مثنوی

حق تعالی آن سنگ را سپر خود کرده و آب آبی رنگ را از آن روان ساخته است. همان‌طورکه حضرت حق، بی‌دریغ و بی‌هیچ سستی، نور بینایی را از چشمه‌ی چشم تو جاری ساخته، نور دیده‌ی نه از چربی چشم مایه می‌گیرد و نه از
يکشنبه، 13 تير 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
حجاب فعل الهی در بیان مثنوی
 حجاب فعل الهی در بیان مثنوی

 

مؤلف: محمدرضا افضلی




 
اسپر خود کرده حق آن سنگ را *** بر گشاده آب مینا رنگ را
هم‌چنان کز چشمه‌ی چشم تو نور *** او روان کردست بی‌بخل و فتور
نه ز پیه آن مایه دارد نه ز پوست *** روی‌پوشی کرد در ایجاد دوست
در خلای گوش باد جاذبش *** مُدرک صدق کلام و کاذبش
این چه باد است اندر آن خرد استخوان *** کو پذیرد حرف و صوت قصه‌خوان
استخوان و باد روپوش است و بس *** در دو عالم غیر یزدان نیست کس
مستمع او قائل او بی‌احتجاب *** زآن‌که الأذنان من الراس‌ای مثاب

حق تعالی آن سنگ را سپر خود کرده و آب آبی رنگ را از آن روان ساخته است. همان‌طورکه حضرت حق، بی‌دریغ و بی‌هیچ سستی، نور بینایی را از چشمه‌ی چشم تو جاری ساخته، نور دیده‌ی نه از چربی چشم مایه می‌گیرد و نه از پوست آن؛ یعنی دیدن و ابصار، زاییده‌ی ساختمان عنصری چشم نیست، بلکه از افعال لطیفه‌ی روح است. حضرت معشوق در پدید آوردن نور بینایی، دستگاه ظاهری چشم را پرده آن کرده است. بدین وسیله منبع اصلی نور چشم (روح لطیف) در حجاب ساختمان ظاهری چشم مخفی مانده است. اما روشن‌بینان خوب می‌دانند که «دیدن»، پدیده‌ای فراحسی است. هم چنین ساختمان گوش انسان که در استخوان کوچک آن، بادی وجود دارد که چگونگی عمل شنوایی را انجام می‌دهد. استخوان و باد، حجابی بیش نیست و خداوند اندام گوش را که فقط ابزار شنیدن است و نه منشأ شنیدن، به گونه‌ای آفریده که ظاهربینان خیال کنند که ساختمان گوش، منشأ شنیدن است، در حالی‌که منبع شنیدار، روح لطیف انسان است.
مولانا با طرح این مسئله که دیدن و شنیدن از فعالیت‌های روحی است و دستگاه چشم و گوش، ابزار به شمار می‌آیند، نقبی می‌زند به این مطلب که علل و اسباب حاکم بر جهان، خود حجابی بر فعل الهی است. فاعلِ حقیقی در جهان، حضرت حق است و بس: «لا مؤثر فی الوجود الا الله». آن‌که بی‌حجاب و بی‌واسطه می‌شنود و می‌گوید حضرت حق است، زیرا‌ ای به پاداش رسیده! دو گوش هم جزء سر است؛ یعنی شنونده و گوینده و هر عامل یا ابزار ظاهر، جلوه‌های وجود حقّند و گوش از سر جدا نیست.
منبع مقاله :
افضلی، محمدرضا؛ (1388)، سروش آسمانی (شرح و تفسیر موضوعی مثنوی معنوی (جلد اول))، قم: مرکز بین‌المللی و نشر المصطفی (صلی الله علیه و آله و سلم)، چاپ اول

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط
موارد بیشتر برای شما
معرفی خوشنویسان معروف قرآن کریم
معرفی خوشنویسان معروف قرآن کریم
بررسی مرقع و قطاع در خوشنویسی
بررسی مرقع و قطاع در خوشنویسی
خیابانی: آقای بیرانوند! من بخواهم از نام بردن تو معروف بشوم؟ خاک بر سر من!
play_arrow
خیابانی: آقای بیرانوند! من بخواهم از نام بردن تو معروف بشوم؟ خاک بر سر من!
توضیحات وزیر رفاه در خصوص عدم پرداخت یارانه
play_arrow
توضیحات وزیر رفاه در خصوص عدم پرداخت یارانه
حمله پهپادی حزب‌ الله به ساختمانی در نهاریا
play_arrow
حمله پهپادی حزب‌ الله به ساختمانی در نهاریا
مراسم تشییع شهید امنیت وحید اکبریان در گرگان
play_arrow
مراسم تشییع شهید امنیت وحید اکبریان در گرگان
به رگبار بستن اتوبوس توسط اشرار در محور زاهدان به چابهار
play_arrow
به رگبار بستن اتوبوس توسط اشرار در محور زاهدان به چابهار
دبیرکل حزب‌الله: هزینۀ حمله به بیروت هدف قراردادن تل‌آویو است
play_arrow
دبیرکل حزب‌الله: هزینۀ حمله به بیروت هدف قراردادن تل‌آویو است
گروسی: فردو جای خطرناکی نیست
play_arrow
گروسی: فردو جای خطرناکی نیست
گروسی: گفتگوها با ایران بسیار سازنده بود و باید ادامه پیدا کند
play_arrow
گروسی: گفتگوها با ایران بسیار سازنده بود و باید ادامه پیدا کند
گروسی: در پارچین و طالقان سایت‌های هسته‌ای نیست
play_arrow
گروسی: در پارچین و طالقان سایت‌های هسته‌ای نیست
گروسی: ایران توقف افزایش ذخایر ۶۰ درصد را پذیرفته است
play_arrow
گروسی: ایران توقف افزایش ذخایر ۶۰ درصد را پذیرفته است
سورپرایز سردار آزمون برای تولد امیر قلعه‌نویی
play_arrow
سورپرایز سردار آزمون برای تولد امیر قلعه‌نویی
رهبر انقلاب: حوزه‌ علمیه باید در مورد نحوه حکمرانی و پدیده‌های جدید نظر بدهد
play_arrow
رهبر انقلاب: حوزه‌ علمیه باید در مورد نحوه حکمرانی و پدیده‌های جدید نظر بدهد
حملات خمپاره‌ای سرایاالقدس علیه مواضع دشمن در جبالیا
play_arrow
حملات خمپاره‌ای سرایاالقدس علیه مواضع دشمن در جبالیا