علائم و راه‌های درمانی آلرژی نسبت به پیاز

نه تنها پیاز خام بلکه نوع پخته شده‌ی آن نیز می‌تواند موجب بروز آلرژی یا حساسیت شود. این مقاله فهرستی از علائم خفیف و شدید آلرژی نسبت به پیاز را فراهم ساخته است. همچنین اطلاعاتی در خصوص چند درمان ساده‌ای که
يکشنبه، 10 مرداد 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
علائم و راه‌های درمانی آلرژی نسبت به پیاز
علائم و راه‌های درمانی آلرژی نسبت به پیاز

 

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون




 

نه تنها پیاز خام بلکه نوع پخته شده‌ی آن نیز می‌تواند موجب بروز آلرژی یا حساسیت شود. این مقاله فهرستی از علائم خفیف و شدید آلرژی نسبت به پیاز را فراهم ساخته است. همچنین اطلاعاتی در خصوص چند درمان ساده‌ای که می‌تواند به کاهش این علائم کمک کنند، در این مقاله آورده شده است.

آیا می‌دانستید؟

اگر چه تقریباً هر ماده‌ی غذایی می‌تواند موجب بروز آلرژی شود، اما تنها هشت ماده‌ی غذایی (گندم، ماهی، صدف، شیر، بادام زمینی، آجیل درختی، سویا، و تخم مرغ) مسئول 90٪ تمام واکنش‌های آلرژیک غذایی در ایالات متحده می‌باشند. حدود 3٪ از جمعیت ایالات متحده نسبت به پیاز آلرژی دارند.
گفته می‌شود فردی به یک ماده‌ی غذایی خاص آلرژی دارد در صورتی که هر زمان که آن ماده‌ی غذایی را مصرف کند، بدن او نسبت به آن واکنش نامطلوب نشان دهد. در خصوص آلرژی نسبت به پیاز، سیستم ایمنی بدن فرد نسبت به پروتئین موجود در پیاز واکنش غیر طبیعی نشان می‌دهد. سیستم ایمنی این فرد این پروتئین را به عنوان یک ماده خطرناک در نظر گرفته و تلاش می‌کند تا آن را از بین ببرد. و آنتی بادی‌هایی تحت عنوان IgE را تولید می‌کند که در برابر پروتئین موجود در سبزیجات واکنش نشان می‌دهند. به منظور محافظت از بدن در برابر این وضعیت عجیب و غریب، مقدار بیش از حد هیستامین در روده، حلق و پوست تولید می‌شود. از آنجا که بدن نسبت به مقدار بیش از حد هیستامین واکنش نشان می‌دهد، فرد شروع به عطسه یا خارش پوست، گلو درد، و آمدن آب از چشم می‌کند. این حالت به عنوان یک واکنش آلرژیک توصیف می‌شود. توجه داشته باشید که مصرف پیاز خام نسبت به انواع پخته‌ی آن، احتمال بیشتری می‌رود که منجر به ایجاد یک واکنش حساسیتی شود. هر چند، آلرژی نسبت به پیاز به متداولی آلرژی به بادام زمینی یا سخت پوستان نمی‌باشد.

آلرژی و عدم تحمل

اگرچه علائم آلرژی و عدم تحمل پیاز تقریباً مشابه می‌باشند، اما علائم آلرژی معمولاً به سرعت و گاهی اوقات در حدود یک دقیقه پس از مصرف پیاز مشاهده می‌شوند. گاهی اوقات، واکنش می‌تواند شدید و نیز تهدید کننده‌ی حیات باشد. در صورت داشتن عدم تحمل نسبت به پیاز، واکنش نسبتاً خفیف و آهسته است. فرد ممکن است از ناراحتی معده، گرفتگی معده، نفخ، تورم در صورت، اسهال، و غیره رنج ببرد. علائم ممکن است فوراً مشاهده نشوند. حتی ممکن است یک روز پس از مصرف پیاز این علائم خود را نشان ندهند.

علائم متداول آلرژی نسبت به پیاز

✦ عطسه، آبریزش بینی
✦ درد سینوس
✦ گلودرد، سرفه
✦ مشکل در خوابیدن
✦ بثورات، پوست قرمز و خارش دار، تکه‌های خشک شده‌ی پوست
✦ خارش و آب آمدن از چشم
✦ سردرد
✦ التهاب پوست، تورم
✦ گرگرفتگی صورت
✦ نفخ، گاز بیش از حد، اسهال
✦ سوزش سر دل، بازگشت اسید به مری
علایم شدید
✦ سرگیجه
✦ تهوع و استفراغ
✦احساس سوزش در دهان
✦ کهیر پوستی
✦ تورم لبها و زبان
✦تاول دهان، زبان و لثه
✦ چشم‌های پف‌آلود
✦ تورم در گلو، اشکال در بلع
✦ مشکل تنفسی
✦تنگی قفسه سینه
✦ خس خس سینه
✦ طعم فلزی در دهان
✦ آنافیلاکسی (نادر): این عارضه‌ی نادری است (هنگامی که در خصوص آلرژی نسبت به پیاز باشد) اما واکنش شدیدی دارد که به طور جدی تنفس و ضربان قلب فرد را تحت تأثیر قرار می‌دهد. فرد نمی‌تواند به راحتی نفس بکشد. فشار خون او افت کرده و غش می‌کند. این فرد ممکن است احساس سرگیجه داشته و قادر به توصیف آنچه برایش اتفاق می‌افتد، نباشد. این یک وضعیت پزشکی جدی و خطرناک است.

درمان آلرژی نسبت به پیاز

✦ در اغلب موارد، آنتی هیستامین‌ها به تسکین علائم آلرژی در یک دوره کوتاه زمانی کمک می‌کنند.
✦ آنتی هیستامین‌های بدون نسخه می‌توانند جهت خلاص شدن از شر علائم خفیف مصرف شوند.
✦ پزشکان معمولاً برای واکنش آلرژیک جدی و خطرناک استروئیدها را تجویز می‌کنند. به دلیل آنکه مصرف استروئیدها همراه با عوارض جانبی جدی است، دوز یا میزان و مدت زمان مصرف آنها بایستی دقیقاً مطابق دستورالعمل انجام شود.
✦ افرادی که در آنها آلرژی نسبت به پیاز تشخیص داده شده است، بایستی همیشه با خود آنتی هیستامین همراه داشته باشند. چنانچه احساس کنند که غذایی که مصرف کرده‌اند موجب بروز آلرژی شده است، آنگاه بایستی بلافاصله دارو را مصرف کنند.
✦ استفاده از پمادها و کورتیکواستروئیدها هنگامی که علائم محدود به واکنش‌های پوستی مانند جوش یا تاول باشند، مفید می‌باشد.
✦ ژل آلوئه ورا، هنگامی که به صورت موضعی استفاده شود، به تسکین احساس سوزش در پوست کمک می‌کند. این یکی از بهترین داروهای خانگی برای جوش‌های پوستی است.
✦ این نوع آلرژی یا حساسیت ممکن است علائم آسم را تشدید سازد. فردی که پس از قرار گرفتن در معرض پیاز، دچار اشکال در تنفس شده است، می‌تواند از اسپری یا استنشاق کننده‌ی آلبوترول استفاده کند. این دارو به کاهش علائم کمک می‌کند.
✦ مواد غذایی مانند بادام می‌توانند اسید معده را خنثی و به کاهش علائمی مانند سوزش سر دل و بازگشت اسید معده کمک کنند.
✦ اجتناب از مصرف پیاز بهترین درمان خواهد بود، به این دلیل که به از بین بردن علت ریشه‌ای آلرژی کمک می‌کند. کسانی که نسبت به پیاز حساسیت دارند باید به هنگام انتخاب غذای خود در رستوران‌ها و سوپر مارکت‌ها اقدامات احتیاطی را اتخاذ کنند. این افراد بایستی برچسب یا توضیحات منوی غذا را به دقت بخوانند.
✦ آنافیلاکسی، یک وضعیت پزشکی جدی است که نیاز به توجه فوری پزشکی دارد. تزریق اپی نفرین باید فورا بر روی فرد مبتلا به شوک آنافیلاکتیک انجام شود.

آزمایشاتی که به تشخیص آلرژی کمک می‌کنند

آزمایشاتی که در ذیل آورده شده، می‌توانند جهت پی بردن به آلرژی و یا جهت تأیید تشخیص آلرژی نسبت به پیاز انجام شوند.
• تست پچ یا آزمایش حساسیت (Patch test)
• تست خراش پوستی
• تست درون پوستی
• آزمایش خون IgE
هم کودکان و هم بزرگسالان ممکن است نسبت به پیاز آلرژی داشته باشند. آنها می‌توانند به سیر، پیاز، و دیگر اعضای خانواده سیر نیز آلرژی داشته باشند. پیاز به طور گسترده‌ای برای پخت و پز استفاده می‌شود؛ آن را به سوپ، سس، سالاد، ادویه کاری، پنیر، آب سبزیجات، آب گوشت، سس سالاد، و غذاهای مختلف گیاهی و غیر گیاهی اضافه می‌کنند. افرادی که دارای چنین آلرژی می‌باشند همیشه مواد تشکیل دهنده را مورد بررسی قرار دهند.
درجه و شدت یک واکنش آلرژیک ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. این میزان به درجه‌ی حساسیت فرد به پیاز بستگی دارد. معمولاً، علائم هنگامی از بین می‌روند که آلرژن یا ماده‌ی حساسیت‌زا از بدن دفع شود. اما در چند تن از افرادی که بسیار حساس می‌باشند، این علائم می‌تواند به مدت چند روز حتی پس از دفع پیاز از بدن، باقی بمانند.
سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه‌ی آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین توصیه‌های پزشک متخصص در نظر گرفته شود.

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.