علل بروز درد کلیه

درد در کلیه‌ها می‌تواند علامت اختلالات کلیوی مختلفی باشد. اگر شما هم علایم مشابهی دارید، این مقاله را بخوانید تا با علل احتمالی درد کلیه آشنا شوید.
يکشنبه، 10 مرداد 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
علل بروز درد کلیه
 علل بروز درد کلیه

 

مترجم: امین حسین پور
منبع:راسخون




 

درد در کلیه‌ها می‌تواند علامت اختلالات کلیوی مختلفی باشد. اگر شما هم علایم مشابهی دارید، این مقاله را بخوانید تا با علل احتمالی درد کلیه آشنا شوید.

علل درد کلیه

کلیه‌ها اندام‌هایی لوبیا شکل هستند که در کنار ستون فقرات قرار گرفته‌اند. کارکرد اصلی کلیه‌ها حفظ تعادل مایعات بدن است و نقش مهمی در تصفیه‌ی خون و دفع مواد سمی به شکل ادرار از بدن ایفا می‌کنند. کلیه‌ها همچنین به حفظ غلظت الکترولیت‌های سدیم و پتاسیم کمک می‌کنند. اختلال در عملکرد کلیه‌ها می‌تواند منجر به بروز مشکلات متعدی شود. درد کلیه نباید با درد کمر اشتباه گرفته شود زیرا، درد کلیه به مراتب جدی‌تر است. درد کلیه یکی از علایم اصلی بروز بیماری‌‌های کلیوی در بدن است. درد کلیه ممکن است ناشی از سنگ کلیه ، عفونت کلیه ، سرطان کلیه یا بیماری‌های کلیوی پلی‌کیستیک باشد.

علل درد کلیه کولیک

درد کلیه در ناحیه‌ی پهلو و پشت به وجود می‌آید. درد کلیه معمولاً حاد و شدید است. مشکلات مختلفی می‌توانند باعث بروز درد کلیه شوند. برخی از این مشکلات عبارتند از:
عفونت کلیه، عفونت کلیه به خاطر التهاب بافت کلیه به وجود می‌آید. به خاطر عفونت کپسول حساس به درد که کلیه را احاطه می‌کند متسع می‌شود و کلیه متورم می‌شود. در مورد عفونت کلیه، درد شدید است. عفونت کلیه ممکن است با تب بالا همراه باشد. برای درمان عفونت کلیه آنتی بیوتیک تجویز می‌شود. پزشک ممکن است برای کاهش درد مسکن تجویز کند.
سنگ کلیه: یکی از شایع‌ترین علل درد کلیه سنگ کلیه است. تداخل در تعادل مایعات و مواد معدنی بدن منجر به کریستالی شدن ادرار و تبدیل آن به مواد کوچک و سخت سنگ مانند می‌شود. سنگ کلیه انواع مختلفی دارد. درد کلیه‌ی ناشی از سنگ کلیه کولیک در نظر گرفته می‌شود یعنی به صورت موجی احساس می‌شود. درد در سمت چپ یا راست شروع می‌شود و با حرکت سنگ به مثانه به طرف پایین گسترش پیدا می‌کند. فرد همچنین ممکن است حالت تهوع و استفراغ داشته باشد. سنگ کلیه را می‌توان با تجویز دارو ، لیزر یا عمل جراحی درمان کرد. فرد مبتلا به سنگ کلیه باید مصرف مایعات خود را افزایش دهد تا دفع مواد زائد از بدن با سرعت بیشتری انجام بگیرد. برای کاهش درد ناشی از سنگ کلیه از داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی استفاده می‌شود.
عفونت مجاری ادراری: عفونت مجاری ادراری علت شایع دیگر درد کلیه خصوصاً در زنان است. باکتری‌های گرم منفی علت اصلی عفونت مجاری ادراری هستند. عفونت مجاری ادراری معمولاً مثانه را تحت تأثیر قرار می‌دهد ولی، عفونت می‌تواند به کلیه‌ها نیز گسترش پیدا کند. با گسترش عفونت به کلیه‌ها فرد دچار درد شکم ، تب ، لرز و استفراغ می‌شود. برای درمان عفونت مجاری ادراری از آنتی بیوتیک استفاده می‌شود.

احساس درد تیر کشیدن

درد کلیه اغلب تند و شدید است. ولی، برخی افراد ممکن است دچار درد کند و احساس تیر کشیدن شوند. بیماری‌های خاصی وجود دارند که می‌توانند باعث بروز این نوع درد کلیه شوند.
بیماری کلیوی پلی کیستیک: این بیماری ژنتیکی است که به خاطر تشکیل کیست باعث بزرگ شدن کلیه‌ها می‌شود. این بیماری می‌تواند باعث احساس تیر کشیدن شود. این نوع درد به جای ناحیه‌ی پشت در ناحیه‌ی جلوی شکم احساس می‌شود. برای درمان PKD به دیالیز و پیوند کلیه نیاز است.
سرطان کلیه: در موارد نادر سرطان کلیه، تومور می‌تواند به قدری رشد کند که به کپسول کلیه آسیب بزند. این می‌تواند منجر به بروز درد ضربان‌دار شدید شود.
مسدود شدن جریان ادرار: برخی بیماری‌ها و یا بروز اختلالاتی مانند بزرگ شدن پروستات می‌تواند باعث مسدود شدن جریان ادرار شود. با توجه به علت مسدود شدن جریان ادرار درمان‌های لازم انجام می‌شود.
خونریزی در کلیه‌ها به خاطر جراحت یا انفارکتوس کلیه از علل غیر شایع درد کلیه به شمار می‌روند. اگر بیش از دو روز در ناحیه‌ی شکم درد داشتید و با گذاشتن آب گرم یا ماساژ دادن برطرف نشد، به جای استفاده‌ی خودسرانه از آنتی بیوتیک بهتر است به پزشک مراجعه کنید. همه‌ی ما می‌دانیم که پیشگیری بهتر از درمان است. پس، انجام اقدامات لازم مطمئناً مفید خواهد بود. با استفاده از رژیم غذایی سالم و متعادل ، مصرف مایعات کافی و ورزش کردن منظم می‌توان از بروز بیماری‌های کلیوی جلوگیری کرد.



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.