وقف نامه‏ي شاه عباس

طبق سندي که ارائه مي شود شاه عباس آن‏چه را که در تصرف مالکانه‏ي خود داشت، بر حرم مطهر رسول خدا (ص) و بر عتبه‏ي عليه‏ي اميرالمؤمنين (ع) وقف کرد. رقبات موقوفه و شرايط وقف از اين قرار است: کاروانسراي واقع در صدر ميدان نقش جهان يا قيصريه‏ي متصل به آن و کل بازار دور ميدان و حمام واقع در حوالي آن‏که تمام احداث کرده‏ي واقف است؛ با اين شرايط که نصف اصل اجاره‏ي موقوفات، در وجه وظيفه و ارتزاق سادات بني حسين، که در مدينه ساکنند، به شرط نداشتن وظيفه و
شنبه، 16 آذر 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
وقف نامه‏ي شاه عباس
وقف نامه‏ي شاه عباس
وقف نامه‏ي شاه عباس

نويسنده: منوچهر ستوده

اشاره

طبق سندي که ارائه مي شود شاه عباس آن‏چه را که در تصرف مالکانه‏ي خود داشت، بر حرم مطهر رسول خدا (ص) و بر عتبه‏ي عليه‏ي اميرالمؤمنين (ع) وقف کرد. رقبات موقوفه و شرايط وقف از اين قرار است: کاروانسراي واقع در صدر ميدان نقش جهان يا قيصريه‏ي متصل به آن و کل بازار دور ميدان و حمام واقع در حوالي آن‏که تمام احداث کرده‏ي واقف است؛ با اين شرايط که نصف اصل اجاره‏ي موقوفات، در وجه وظيفه و ارتزاق سادات بني حسين، که در مدينه ساکنند، به شرط نداشتن وظيفه و سيور غال و مواجب و شيعه‏ي اثني عشري بودن. نصف ديگر را در وجه وظيفه و ارتزاق و مدد معاش ساکنان نجف اشرف، با همان شرايط، و نصف تمام شايع از جميع خانات و املاک و اراضي و باغات و طواحين و جداول و اشجار و انهار و قنوات که در تصرف شرعي دارند، نصف آن در وجه وظيفه و ارتزاق و مدد معاش سادات بني فاطمه به شرط شيعه بودن، و نصف ديگر که ربع اصل است، در وجه وظيفه و ارتزاق فقرا و مساکين اهل ايمان که تشيع آنها ظاهر باشد. سبب آن‏که کل مذکورات وقف شده به نصف قرارداد شده، اين است که شاه عباس در آنها شريک باشد تا موجب رواج و آباداني آنها باشد و بعد از فوت شاه، کل املاک و مستغلات، به طرقي که نصفش وقف شده، وقف باشد. ساير شرايط نيز در متن وقف نامه آمده است.

متن وقف نامه

نقطه چين‏ها غير قابل خواندن است و متن سند از جنگي که در کتابخانه‏ي مرکزي دانشگاه تهران موجود است، نقل شده
الحمد لله الذي وقف کل حامد في موقف / العجز عن اداء تحميده و قصر کل / شاکر عن القيام بشکر احسانه و مزيد تحميده / علي ما وقف من احسانه من احبائه لا شاعة اصناف / الخيرات و نشکره علي ما لهم / من اوليائه لا ذاعة انواع المبرات / و نصلي علي اشرف الانبياء و سيد اهل الأرض و السماء / و شافع المشفع في يوم الجزاء / و ديباجة صحيفة المظاهر الربانية / و منبع رحيق الفيوض السبحانيه / صلي ا لله عليه و آله مصابيح / الاسلام و مفاتيح دار السلام / خصوصا / اميرالمؤمنين و امام المتقين نفس رسول / رب العالمين قسيم النار و السقر و صاحب اللواء / الأحد و الخيبر الذي من تولاه / فقد فاز و امن من کل خطر و من عاداه / فقد خاب و في امه النظر سلام / الله
عليه و اولاده ائمة الاحد عشر / الذين هم صفوة الله من بين البشر / و حجتة علي اهل الوبر و المذر من غاب / منهم و من حضر سلاما دايما الي / يوم المحشر .
باعث بر تحرير اين / صحيفه‏ي صحيحه‏ي شرعية الأحکام / و المباني و غرض از تنميق اين وثيقه‏ي / ملية الالفاظ و المعاني آنکه / چون به مضمون / آيه‏ي وافي هداية (و ما تقدموا لأنفسکم من خير / تجدوه عند الله /) هو خير و اعظم اجرا / فتح ابواب خيرات و نصب اسباب / صدقات جاريات موجب نجات و سمو / درجات است و (يوم يأتي بعض آيات ربک لا ينفع نفسا ايمانها لم تکن / آمنت من قبل او کسبت في ايمانها خيرا) /... شاهد اين مقال... لهذا همگي همت والا نهمت / و جملگي نيت خير امنيت اعلي حضرت / پادشاه اسلام ملايک سپاه المؤيد / بالنصر العزيز من عند الله خاک / آستانه‏ي خير البشر مروج مذهب / حق ائمة اثني عشر غلام بااخلاص / حضرت اميرالمؤمنين حيدر، چاکر / عترت سيد المرسلين حامي حوزة / الدين بسيفه و / سنانه / ناصر اهل الايمان بيده و لسانه صاحب / النسب الطاهر النبوي و الحسب الباهر العلوي / عباس بدان مصروف و معطوف است که / عامه‏ي ارباب فقر و صلاح و کافه‏ي اصحاب استحقاق وفلاح از روي فراغ بال / و رفاه حال به اداء مراسم طاعات / و قيام به وظايف عبادات و دعاي / دولت قاهره‏ي ابدي الاتصال لا زالت / آمنة مشغول بوده باشند. پس رجاء / لعظيم الثواب و طلبا لجزيل الماب / يوم الحساب وقف صحيح شرعي نمود / و حبس مؤبد مخلد فرمودند قربتا الي الله / تا حين صدور هذا الوقف عنه / که در تحت تصرف مالکانه‏ي خود داشتند / خاليا عن حق الغير / و عن / کل ما يمنع صحة الوقف عنه و منه / بر حرم اشرف و مرقد مطهر ارفع اقدس / سيد کونين و نبي ثقلين صاحب مقام قاب قوسين / اشرف الانبياء و المرسلين و افضل الاولين / و الاخرين صلي الله عليه و آله اجمعين / و بر عتبه‏ي عليه و روضه‏ي قدسيه‏ي سلطان سرير ولايت، ديباچه صحيفه‏ي امامت / و هدايت لامخصوص بتخصيص (انما وليکم الله) المنصوص بتنصيص «من کنت مولاه فعلي مولاه» اميرالمؤمنين و امام المتقين ساقي / حوض الکوثر في يوم الدين سلام عليه / و اولاده المعصومين. و آن همگي و تمامي و جملگي کاروانسراي واقع در صدر / ميدان نقش جهان دارالسلطنه‏ي اصفهان / مع قيصريه‏ي متصل به آن و کل / بازار دور / ميدان / مذکوره و حمام واقع در حوالي آن مشهور به حمام شاه واقع درحوالي آن‏که جميع آن احداث کرده‏ي / کلب علي بن ابي‏طالب عليه‏السلام / بندگان نواب کامياب سپهر رکاب اعلي حضرت / واقع است خلد الله ملکه و اجري في بحار / الخلود فلکه، و در متن صيغه‏ي وقف، شرط / فرمودند که نصف حاصل اجاره‏ي موقوفات / مذکوره در وجه وظييفه‏ي ارتزاق و مدد / معاش سادات عالي درجات بني‏حسين (ع) که / در مدينه‏ي مشرفه ساکن و عاکف‏اند ضبط نمايند / خواه مرد و خواه زن، به شرط آن‏که / وظيفه و سيورغال و مواجب / نداشته و شيعه‏ي اثني عشري باشند / و
شرط زن آنکه بيوه باشند / يا بکري که هنوز در حباله‏ي زوجيت / احدي / در نيامده باشد چون اختيار شوهر نمايد ديگر / چيزي به او ندهند. و نصف ديگر را در وجه / وظيفه‏ي ارتزاق و مدد معاش ساکنان / و متوطنان نجف اشرف صرف نمايند / خواه مردان و خواه زنان و شرط در مذکر / و مؤنث همان است که مذکور شد.
و ايضا / وقف صحيح شرعي نمود نواب ولايت / انتساب ابد الله دولته الي يوم الماب بر / مراقد مقدسه و مضاجع مطهره نبي الورا / و ائمة الهدي و البتول الزهراء و / بر حضرت خاتم الأوصياء، علي و چهارده / معصوم عليهم اشرف الصلوة و اکمل التحيات / همگي و تمامي و جملگي نصف تمام شايع از جميع / خانات و مستقلات و املاک و اراضي / و باغات و طواحين و جداول و اشجار / و انهار و قنواة که در تصرف / شرعي خود دارند / و / به عقود لازمه‏ي شرعيه به ملکيت بندگان ايشان در ازمنه‏ي مختلف درآمده، خواه در / شهر اصفهان واقع باشد خواه در موضع / ديگر، به تفصيل که در ظهر اين صحيفه‏ي / مليه مرقوم شده و شرط فرموده / اند که نصف در وجه وظيفه / و ارتزاق و مدد معاش سادات بني فاطمه / سلام الله عليها نمايند ذکورا کان / او اناثا به شرط آنکه شيعه باشند / و در زمان آن شرط که قبل از اين / مذکور شده مقرر است. و نصف ديگر که ربع اصل باشد در وجه وظيفه / و ارتزاق و مدد معاش فقرا و مساکين / اهل ايمان و مستحقان که تشيع آنها ظاهر / باشد و معلوم باشد صرف نمايند خواه / مرد و خواه زن و خواه سيد و / خواه عام. و سبب آنکه کل مذکورات وقف نموده بوده و به نصف قرار / داده / است که هرگاه بندگان نواب همايون خلد الله / ملکه و سلطانه در آنها شريک باشند / موجب زيادتي رواج و آباداني خواهد شد / و نيز به وجه شرعي مقرر فرموده‏اند که چون / بعد از عمر طويل، نوبت توليت به ديگري / رسد، کل املاک و مستقلات مذکوره با / جميع توابع و لو احق به طريقي که نصفش / وقف شده، کل آن وقف باشد بر نهجي که / آن نصف موقوفات مذکوره صرف / سادات و فقرا و مساکين باشد، نصف / ديگر صرف [...] و نيز شرط فرموده‏اند / که بندگان ايمان پناه ابديت ايام دولته / که آنچه حاصل موقوفات مذکوره شود / اولا صرف تعمير و آباداني و / ضروريات و زراعت و مصالح املاک / و ساير مايکون من هذا القبيل نمايند / مادام که احتياج به تعمير باشد به هيچ / احدي يک دينار / ندهند / که مانند گوشت خوک به
آنها حرام باشد /. و توليت موقوفات مزبوره به نفس نفيس خود / تفويض فرموده‏اند مادامت الدنيا مشرقة بنور / وجود الاشرف الا رفع لا زال مخلدا مؤبدا / الي يوم الرشاد و من بعد به هر کس که پادشاه وقت / باشد و تعيين وظايف و زياد و کم آن / براي متولي منوط و مربوط است که فراخور / استحقاق و کثرت عيال مقرر دارد و حق / التوليه را بعد ازوضع مال و جهات و / اخراجات عشري مقرر فرموده‏اند که همه ساله / متولي بحق السعي خود متصرف شود و اگر چيزي / زياده بر عشر تصرف نمايد، خون حضرت / امام حسين (ع) را خورده باشد و در قيامت شرمنده‏ي / خدا و رسول و ائمه‏ي هدي باشد. و از پادشاهان / التماس نمودند که چون نوبت توليت به هر يکي / از ايشان رسد، زياده بر مال و جهات واقعي / از موقوفات مزبوره / نگيرند / تا او نيز داخل خير و ثواب باشد و در تعمير و ترويج / و آباداني و تنسيق نهاست جد و اجتهاد کرده و / فرموده نوعي فرمايند که عند الخالق و الخلايق / مأجور و مشکور باشند.
هذا ما عهدنا اليهم / و العهدة في الدارين عليهم و بعد از آنکه اعليحضرت / ظل الهي خلد الله ملکه ابدا متلفظ به صيغه‏ي شرعيه / وقف کما هو طريقه شرعيا شدند، موقوفات / مزبوره را از يد تسلط مالکانه‏ي خود بيرون / فرموده به توليت شرعي قبض و جميع / ما لابد من الشرايط و الارکان علي ما هو / المقرر في شريعة المطهره علي صاحبها / و آله افضل التحيات و اکمل الصلوات / محقق گشت فصارت المزبورات ماثر / و المسطورات عن آخرها موقوفة وقفا / صحيحا لازما ثابتا ملخدا مؤبدا لا يباع و لا يوهب و لا يغير و لا يبدل من الان (الي ان يرث الله الارض / و من / عليها و هو خير الوارثين)
و بجميع ذالک / وقع الاشهاد علي وفق الحق و نهج السداد / و بعد ذلک اعليحضرت خاقان سليمان شأن ابدت دولته / الي انقراض الزمان جميع مسلمانان را ذکورا و اناثا مرخص فرمودند که در اراضي و املاک / و باغات و ساير مذکورات که بالمناصفه شريک‏اند / نماز بگزارند و در کل آنها وضو بسازند و غسل نمايند و احدي کر داشته باشد مرخص است / که هرگاه احتياج داشته باشد بر آب نمايد اما / هيچ احدي مرخص نيست که يک قطره از آن آبها به زراعت خود برد بدون جهت شرعي / و همين اصحاب حمامات مگر به حمامي که داخل / موقوفات باشد. و هر کس از پادشاهان وقت / که طمع در موقوفات مزبوره نمايند، يا به خلاف شرع / اقدس تصرف نمايند به غضب و سخط الهي / گرفتار شوند و در روز جزا نزد حضرت رسالت پناه / و ائمه‏ي معصومين صلواة الله عليهم / شرمنده باشند. / تم تم تم في سنة 1113 من الهجرة النبوية.
منبع: ميراث جاويدان




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما
معنی اسم دلارام و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم دلارام و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم دانیال و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم دانیال و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم آتنا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم آتنا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم یاشار و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم یاشار و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم تینا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم تینا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم کارن و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم کارن و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم بلقیس و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم بلقیس و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم عرفان و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم عرفان و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم فرناز و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم فرناز و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم جانان و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم جانان و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
پاسخ به شبهات انتخابات ریاست جمهوری
پاسخ به شبهات انتخابات ریاست جمهوری
شهرستان گنبد کاووس کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری
شهرستان گنبد کاووس کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری
شهرستان لالی کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری و مشاهیر آن
شهرستان لالی کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری و مشاهیر آن
شهرستان لنده کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری و مشاهیر آن
شهرستان لنده کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری و مشاهیر آن
شهرستان فنوج کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری
شهرستان فنوج کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری