دو وقف‏ نامه از بازار تهران

در بازار تهران و در محدوده‏ي بافت قديم آن که از زمان قاجاريه شکل گرفته و رو به گسترش نهاده، بناهاي عام المنفعه‏ي زيادي توسط افراد متنفذ و متمول اين دوره ساخته شده و وقف مصارف عمومي شده است. شرايط هر يک از موقوفات در وقف‏نامه‏هاي مربوط به آنها چه به صورت اسناد کاغذي نوشته يا سنگ نوشته به طور کامل ذکر شده است. متأسفانه در ساليان اخير تعداد زيادي از اين بناها نابود شدند و آنچه که از آنها بجا مانده تنها نام يا در برخي موارد وقف‏نامه‏ي آنهاست که از آسيب
دوشنبه، 18 آذر 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
دو وقف‏ نامه از بازار تهران
دو وقف‏ نامه از بازار تهران
دو وقف‏ نامه از بازار تهران

نويسنده: علي فرحاني

مقدمه

در بازار تهران و در محدوده‏ي بافت قديم آن که از زمان قاجاريه شکل گرفته و رو به گسترش نهاده، بناهاي عام المنفعه‏ي زيادي توسط افراد متنفذ و متمول اين دوره ساخته شده و وقف مصارف عمومي شده است. شرايط هر يک از موقوفات در وقف‏نامه‏هاي مربوط به آنها چه به صورت اسناد کاغذي نوشته يا سنگ نوشته به طور کامل ذکر شده است. متأسفانه در ساليان اخير تعداد زيادي از اين بناها نابود شدند و آنچه که از آنها بجا مانده تنها نام يا در برخي موارد وقف‏نامه‏ي آنهاست که از آسيب مصون مانده‏اند. نگارنده در زمستان سال 1380 از اداره‏ي کل ميراث فرهنگي مأموريت يافت تا نسبت به انجام برنامه‏ي بازخواني و مستندسازي کتيبه‏هاي تاريخي بازار تهران اقدام نمايد. در خلال انجام برنامه‏ي ياد شده دو وقف‏نامه شناسايي شد که نوشتار حاضر معرفي اين دو وقف‏نامه است. يکي از وقف‏نامه‏ها متعلق به مسجد امام (مسجد شاه سابق) است که در زمان فتحعلي شاه نوشته شده و بر بالاي مدخل ورودي شمالي بنا نصب شده است، و ديگري متعلق به تيمچه‏ي استاد علي معمار و متعلق به زمان ناصرالدين شاه قاجار است.

مسجد امام خميني

براي اطلاع بيشتر درباره‏ي مسجد امام تهران علاوه بر منابع متن به اين منابع مراجعه شود: بلاغي، عبدالحجت، تاريخ تهران قسمت مرکزي و مضافات، قم، 1350، صص 73 - 65؛ اعتماد السلطنه، محمد حسن خان، المآثر و الاثار، به کوشش ايرج افشار، تهران، نشر اساطير، 1363، جلد 1، ص 109؛ ذکاء، يحيي، سمسار، محمد حسن، تهران در تصوير، تهران، سروش، 1369، صص 210 - 199؛ سيفي قمي تفرشي، مرتضي، تهران در آيينه‏ي زمان، تهران، نشر اقبال، 1369، صص 49،48 و 71؛ ح. م زاوش، تهران در گذرگاه تاريخ، تهران، نشر اشاره، 1370، ص 33؛ م. حسن بيگي، تهران قديم، تهران، نشر منصوري، 1377، ص 24؛ نوربخش، مسعود، تهران به روايت تاريخ، تهران، 1381، ص 827.

الف. موقعيت جغرافيايي

ساختمان مسجد امام در ضلع شمالي بازار تهران و جنوب خيابان 15 خرداد در منتهي اليه شرقي خيابان ناصر خسرو قرار دارد.

ب. تاريخچه‏ي بنا و خصوصيات معماري آن

ساختمان مسجد به استناد کتيبه‏هاي تاريخي آن بين سال‏هاي 1224 تا 1240 ه ق توسط فتحعلي شاه قاجار ساخته شده و در زمان ناصرالدين شاه قاجار نيز الحاقاتي به آن اضافه شده و تعميراتي در آن صورت گرفته است (1).
ساختمان مسجد امام با وسعتي حدود 10 هزار متر مربع (2) با نقشه‏ي چهار ايواني ساخته شده و مشتمل بر صحن وسيع مرکزي و چهار ايوان در جهات جغرافيايي است. در ضلع جنوبي مسجد گنبدخانه‏ي مقصوره و در اطراف نيز شبستان‏هاي ستون‏دار و در ساير قسمت‏ها نيز رواق‏هايي احداث شده و نماي داخلي آنها با تزيينات کاشيکاري و کتيبه مزين شده است.
بنا سه ورودي در جهت‏هاي شمالي، غربي و شرقي دارد. ورودي جبهه‏ي شمالي شامل سردري بزرگ با دو مناره در بالاي آن که ورودي اصلي بناست و به خيابان 15 خرداد منتهي مي‏شود. در مجاورت اين سردر علاوه بر دکان‏ها، در گوشه‏ي شمال غربي مدرسه‏اي قرار دارد که به مدرسه‏ي علوم ديني صدر مشهور است و از بناهايي است که توسط ميرزا شفيع خان صدر اعظم فتحعلي شاه قاجار احداث شده (3)و هم اکنون با نظارت ميراث فرهنگي استان تهران در حال مرمت و بازسازي است. ترکيب سردر شمالي مسجد قابل مقايسه با مسجد وکيل شيراز متعلق به دوران زنديه مي‏باشد (4).
ورودي جبهه‏ي غربي بنا به راسته‏ي بازار بزرگ و ورودي شرقي به بازار صحافان يا بازار بين‏الحرمين راه دارد. راه دسترسي به صحن مرکزي نيز از طريق ورودي‏هاي مذکور ممکن است.
ساختمان مسجد با مصالحي از سنگ، آجر، گچ و کاشي برپا شده و در برخي قسمت‏ها از جمله پوشش‏هاي بام و گنبدها و ورودي‏ها از سازه‏هاي فلزي و چوبي استفاده شده است. تزيينات مسجد شامل کاشيکاري، گچکاري، حجاري و مقرنس در انواع هندسي، گياهي و نوشتاري زينت بخش نماي داخلي و خارجي بنا مي‏باشد. بيشترين تزيين بنا، کتيبه‏هاي است به خط کوفي بنايي، نستعليق، ثلث و نسخ شامل آيات قرآني، اسماي ائمه و اشعار شعرايي چون فتحعلي خان ملک الشعرا (5) و مجتهد الشعراست (6) قديمي‏ترين کتيبه‏ي بنا در ايوان جنوبي با تاريخ 1224 ه ق مي‏باشد. بنا به نوشته‏ي اعتماد السلطنه اکثر کتيبه‏ها به خط آقا مهدي ملک الکتاب (7) از خوشنويسان عهد قاجار است (8) علاوه بر آن نام هنرمندان و استادان ديگر چون اسدالله عابدين، اسدالله حسيني، احمد علي اصغر، علي اکبر محمد از تهران و مصطفي طباطبائي، فتح‏الله عبدالرحيم حسن باقر و ابراهيم کاظم از اصفهان را مي‏توان در کاشيکاري‏هاي اطراف صحن مشاهده کرد(9).
چنانکه ذکر شد در عهد ناصرالدين شاه قاجار بخش‏هايي به ساختمان مسجد اضافه شد که از آن جمله مي‏توان به دو مناره و گلدسته‏ي بالاي سردر شمالي اشاره کرد (10).
در درون سردر و بر بالاي مدخل ورودي جبهه‏ي شمالي لوح سنگي از جنس مرمر قرار دارد که روي آن کتيبه‏اي به خط نستعليق در 9 سطر بخشي از موقوفات متعلق به مسجد که توسط فتحعلي شاه قاجار وقف شده ذکر شده است. علي‏رغم اشارات فراوان در خصوص مسجد شاه اشاره‏اي به وقف‏نامه‏ي آن نشده است. قطعه سنگ مذکور به شکل مستطيل است و تاق‏نماي برجسته‏ي حجاري شده‏اي دارد. در ميان ترنج لچکي‏هاي طرفين در سمت راست عبارت «قال رسول الله صلي الله عليه و آله» نوشته شده در طرف ديگر حديث معروف نبوي «انا مدينة العلم و علي بابها» آورده شده است. زمينه‏ي اطراف عبارات با نقوش زيباي گياهي حجاري شده است. بر پيشاني تاق‏نما عبارات ذيل نگاشته شده است:
هو الواقف علي الضماير / الحمد لله الذي وقف علي باب معرفته العقول کصخرة و هي صما. و الصلوة علي / الرسول و آله و هم عليه ادلاء. و بعد، غرض از تحرير اين کلمات خجسته اياب آن است که اعلي حضرت فلک بسطت شاهنشاه / دين پناه، ظل السلطان ابن‏السلطان ابوالفتح و العلي الخاقان فتحعلي شاه قاجار خلدالله ملکه و سلطانه - وقف صحيح شرعي فرمود سي و چهار باب دکاکين / حادثه‏ي واقعه در بازار جنب مسجد به انضمام يک باب حمام (11) جديد که حدود آن در وقف نامجه
علي حده ثبت و ضبط است و توليت آن را مفوض فرمود به متولي مسجد که در آبادي و رونق / دکاکين مزبوره لازمه‏ي دقت و اهتمام آورده و به اجاره‏ي مستأجرين معتبر داده، هر ساله وجه اجاره‏ي آن را از قرار تفصيل في مابين مباشرين و خدام مسجد بر پانصد / سهم تقسيم نمايد متولي و نايب امام، نفري سي سهم؛ واعظ و ناظر و خادم‏باشي، نفري بيست سهم؛ فراش‏باشي، دوازده سهم؛ و پنج نفر فراش و سقا و دو نفر چراغچي و سه نفر فانوسچي / نفري ده سهم، مکبر و سه نفر مؤذن، نفري پانزده سهم؛ و دو نفر ابريق‏دار، نفري چهار سهم؛ و دويست سهم ديگر را به تصرف امام داده که صرف روشنايي مسجد و تعميرات حرويه و اخراجات / متفرقه‏ي دکاکين مزبوره و مسجد از بابت ازاله‏ي برف و اندود بام شود و اگر تغييري در نفري خدام و عزل و نصب مباشرين و زياده و نقصان مقرري ايشان لازم افتد، متولي به اذن و اطلاع امام اهل / قطع و فصل آن را نموده، خود بنفسه دخل و تصرف در آن ننمايد تا در مجاري تغيير و تبديل شرايط تعديل که لازم عدالت مسلمه‏ي امام است بي‏ريب و شکي به عمل آيد. مقرر آنکه مال الاجاره‏ي دو باب اروسي جنبين هذا الباب، داخل پانصد نيست (12)

تيمچه‏ي استاد علي معمار

الف. موقعيت جغرافيايي
بناي تيمچه‏ي استاد علي معمار که امروزه به نام پاساژ از آن ياد مي‏شود در راسته‏ي بازار بين‏الحرمين حد فاصل چهار راه بين‏الحرمين و کوچه‏ي پشت مسجد بزازها در شرق مسجد امام به فاصله‏ي 10 متري ضلع جنوب غربي بناي موزه‏ي کتابخانه‏ي ملک (13) قرار دارد. متأسفانه از ساختمان اوليه و اصلي بنا هيچ اثري بجا نمانده و در طول يک دهه‏ي اخير کاملا نابود شده و جاي آن را پاساژ دو طبقه‏اي گرفته است. نام و موقعيت اين بنا بر روي دو نقشه‏اي که به فاصله سال‏هاي 1275 ه ق و 1309 ه ق از دارالخلافه‏ي تهران تهيه شده به طور دقيق ذکر شده (14) در حالي که بر روي نقشه‏ي امروزي بازار تهران نامي از آن نمي‏يابيم.

وقف ‏نامه

تنها شاهد بجا مانده از بناي اوليه لوح سنگي است که احتمالا بر بالاي مدخل ورودي آن قرار داشته و هم اکنون درون قابي فلزي در بالاي درب ورودي پاساژ جديدالاحداث و در بدنه‏ي ديوار جاسازي شده و با تغييراتي که هر روز در بازار تهران صورت مي‏گيرد روز به روز ناپديدتر مي‏شود.
لوح مزبور به ابعاد 50 ضرب در 70 سانتي‏متر از جنس مرمر و در 6 سطر وقف‏نامه‏ي کوچکي است که به خط نستعليق عبارات ذيل بر آن نگاشته شده است.
در قسمت بالاي سنگ نام مبارک «يا اباعبدالله» در زمينه‏اي از نقوش گياهي حک شده و در ادامه چنين آمده است:
بسم الله تعالي هو الواقف علي الضماير و بعد، پوشيده نماند که چون دنيا دار فاني است پس / بر هر عاقلي لازم است که در تدارک سفر باقي باشد لهذا وقف مؤبد نمود خيرالحاج / حاجي استاد علي معمار اين تيمچه را بر اين که دو سهم از تمام منافع و مال‏الاجاره‏ي آن بعد از جميع / تعميرات لازمه در خود تيمچه صرف ذکر مصايب جناب اباعبدالله (عليه‏السلام) بشود / اول محرم تا دوازده روز و يک سهم ديگر حق متولي و ناظر و ورثه به نحوي که در / وقف‏نامه ذکر شد چنانچه ايشان در اين باب مسامحه نمايند، متدينين آن سکنه آنها را / باين... دارند / اگر چه حکم حاکم شرع باشد در خارج تيمچه هم ذکر مصائب جايز نيست 1229.

پی نوشت:

1- بلاغي، عبدالحج، تاريخ تهران قسمت مرکزي و مضافات، قم، 1350، ص 66؛ دايرةالمعارف بناهاي تاريخي ايران دوره‏ي اسلامي، مساجد تهران، حوزه‏ي هنري سازمان تبليغات اسلامي، 1378، صص 106 - 105.
2- نوربخش، مسعود، تهران به روايت تاريخ، تهران، نشر علم، 1381، ج 1، ص 314.
3- بر اين مدرسه نيز رقباتي وقف است که بخشي از آن در کتاب تاريخ تهران آمده است ر. ک بلاغي، عبدالحجت، تاريخ تهران قسمت مرکزي، قم، 1350 صص 79 - 78؛ سلطانزاده، حسين، تاريخ مدارس ايران از عهد باستان تا تأسيس دارالفنون، تهران، نشر آگاه، 1364، ص 308.
4- مصطفوي، محمدتقي، آثار تاريخي تهران، تهران، انجمن آثار و مفاخر فرهنگي، 1361، ص 87.
5- فتحعلي خان کاشاني ملک الشعرا متخلص به صبا از شاعران بزرگ و معروف زمان فتحعلي شاه قاجار در سال 1238 ه ق فوت کرد. از آثار او مي‏توان به خداوند نامه، شاهنشاه نامه، عبرت نامه و گلشن صبا اشاره کرد. مهدي بامداد، شرح حال رجال ايران در قرون 12 و 13 هجري، نشر زوار، 1378، ج 3، ص 73.
6- حسين طباطبايي ملقب به مجتهد الشعرا و متخلص به مجمر از سادات اصفهان که در آغاز جواني به تهران آمد و به ياري نشاط اصفهاني به دربار فتحعلي شاه قاجار راه يافت. وي در غزلسرايي در ميان شاعران دوره‏ي بازگشت مقام ارجمندي دارد. او در سال 1255 ه. ق فوت نمود؛ لغتنامه‏ي دهخدا، ذيل کلمه‏ي «مجمر».
7- اعتماد السلطنه، محمد حسن خان، مرآت البلدان، تهران، دانشگاه تهران، 1368، ج 4، صص 2006 - 2005.
8- ميرزا مهدي ملک الکتاب متخلص به عشرت بزرگ، از شاعران و خوشنويسان عهد قاجار و از رجال مهم زمان فتحعلي شاه است، وي در سال 1182 ه ق متولد شد و در سال 1270 ه ق درگذشت. مهدي بامداد، همان، ج 4، صص 170 - 168؛ اعتماد السلطنه، همان، ص 2005.
9- گنجنامه‏ي فرهنگ آثار معماري اسلامي ايران، بناهاي مذهبي تهران، ويرايش کامبيز حاجي قاسمي، تهران، دانشگاه شهيد بهشتي سازمان ميراث فرهنگي کشور، دفتر سوم، 1377 ص 12.
10- اعتماد السلطنه، همان، ص 2006.
11- دکان‏ها و حمام ذکر شده در وقف‏نامه در خارج سردر شمالي مسجد در ضلع شرقي آن مکاني که امروزه مغازه‏هاي قفل‏سازي ايجاد شده قرار داشته‏اند که متأسفانه در 30 سال گذشته کاملا تخريب و از بين رفته است. حمام مذکور توسط حاج ميرزا آقاسي صدر اعظم ناصرالدين شاه احداث شده بود؛ بلاغي، عبدالحجت، تاريخ تهران قسمت غربي، قم، 1350، ص 86.
12- از آقاي عبدالله قوچاني که در خواندن برخي نکات مبهم وقف‏نامه‏ي مسجد امام کمک کردند قدرداني مي‏شود.
13- ساختمان کتابخانه و موزه‏ي ملک متعلق به حاج حسن آقا ملک فرزند حاج محمد کاظم ملک التجار که در سال 1316 املاک فراواني را وقف آستان قدس رضوي کرد. از ديگر موقوفات او مي‏توان به ساختمان موزه و کتابخانه‏ي جديدالاحداث ملک واقع در ضلع شرقي اداره‏ي کل ميراث فرهنگي استان تهران اشاره کرد که بالغ بر 9,000 متر مربع زيربنا دارد. وي در سال 1351 ه ق در صد سالگي درگذشت و در حرم امام رضا (ع) دفن شد. براي اطلاع بيشتر از محمد کاظم ملک التجار ر. ک: مهدي بامداد، شرح حال رجال ايران در قرون 12 و 13 هجري، نشر زوار، 1378، ج 1، صص 145-141.
14- نقشه‏ي اول در سال 1275 ه ق در زمان ناصرالدين شاه قاجار توسط عليقلي ميرزا اعتضاد السلطنه و نظارت فني موسيو کرشيش معلم توپخانه‏ي مدرسه‏ي دارالفنون با همکاري چند نفر از فارغ‏التحصيلان در مقياس يک هزارم تهيه شده و نقشه‏ي دوم نيز در فاصله سال‏هاي 1285 تا 1309 ه ق به فرمان ناصرالدين شاه به مدت 9 سال با نظارت عليقلي ميرزا وزير علوم و کفيل مدرسه‏ي دارالفنون و مهندس عبدالغفار نجم الممالک معلم علوم و رياضي و جمعي از معلمان با همکاري 20 دانش‏آموز در مقياس يک دوهزارم تهيه شده است در اين نقشه، باروي پيرامون شهر 192,000 متر و تعداد خانه‏ها 9,000 باب ذکر شده است. اطلس تهران، گيتاشناسي، 1377، صص 6-5.

منبع: ميراث جاويدان




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما
لحظاتی از دیدار آقای نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان با رهبر انقلاب
play_arrow
لحظاتی از دیدار آقای نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان با رهبر انقلاب
رهبر انقلاب:وعده الهی برای محو رژیم صهیونیستی محقق خواهد شد
play_arrow
رهبر انقلاب:وعده الهی برای محو رژیم صهیونیستی محقق خواهد شد
رئیس دفتر سیاسی حماس: تسلیت و تعزیت خود را خدمت حضرتعالی و ملت برادر و مسئولان ایران اعلام می‌کنم
play_arrow
رئیس دفتر سیاسی حماس: تسلیت و تعزیت خود را خدمت حضرتعالی و ملت برادر و مسئولان ایران اعلام می‌کنم
رهبر انقلاب: ما شخصیت برجسته‌ای را از دست دادیم
play_arrow
رهبر انقلاب: ما شخصیت برجسته‌ای را از دست دادیم
لحظاتی از در دیدار شیاع السودانی با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای
play_arrow
لحظاتی از در دیدار شیاع السودانی با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای
دلجویی رهبر انقلاب از فرزندان شهدای خدمت
play_arrow
دلجویی رهبر انقلاب از فرزندان شهدای خدمت
خاطره پویانفر از آخرین دیدارش با رئیس جمهور
play_arrow
خاطره پویانفر از آخرین دیدارش با رئیس جمهور
برادر شهید رئیسی: خودش را وقف مردم کرده بود
play_arrow
برادر شهید رئیسی: خودش را وقف مردم کرده بود
حضور آقای بازیگر در مراسم تشییع شهدا
play_arrow
حضور آقای بازیگر در مراسم تشییع شهدا
دلداری سردار قاآنی به خانواده شهدا
play_arrow
دلداری سردار قاآنی به خانواده شهدا
ورود نخست‌وزیر عراق به ایران
play_arrow
ورود نخست‌وزیر عراق به ایران
تصایری از اقامه نماز بر پیکر شهدا در خیابان قدس
play_arrow
تصایری از اقامه نماز بر پیکر شهدا در خیابان قدس
وداع عزاداران در دانشگاه تهران با پیکر شهدای خدمت
play_arrow
وداع عزاداران در دانشگاه تهران با پیکر شهدای خدمت
بغض آیت‌الله علم‌الهدی هنگام سخن گفتن از شهید رئیسی
play_arrow
بغض آیت‌الله علم‌الهدی هنگام سخن گفتن از شهید رئیسی
اقامه نماز رهبر انقلاب بر پیکر شهیدان خدمت
play_arrow
اقامه نماز رهبر انقلاب بر پیکر شهیدان خدمت