کاربردهای چشمگیر کامپیوترها در زمینه پزشکی

کامپیوترها به بخشی اساسی در هر بیمارستان تبدیل شده‌اند. از انجام موارد پایه مانند ذخیره جزئیات شرایط بیماران تا کاربردهای اختصاصی‌تر مانند جراحی‌های قلب باز، تصاویر گرفته شده با اشعه‌ ایکس، آزمایش‌های بالینی و غیره.
يکشنبه، 14 آذر 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
کاربردهای چشمگیر کامپیوترها در زمینه پزشکی
 کاربردهای چشمگیر کامپیوترها در زمینه پزشکی

 

مترجم: آناهیتا خاقانی
منبع:راسخون

 

کامپیوترها به بخشی اساسی در هر بیمارستان تبدیل شده‌اند. از انجام موارد پایه مانند ذخیره جزئیات شرایط بیماران تا کاربردهای اختصاصی‌تر مانند جراحی‌های قلب باز، تصاویر گرفته شده با اشعه‌ ایکس، آزمایش‌های بالینی و غیره. اکنون همه چیز کامپیوتری شده است. این ماشین‌ها در اجرای این وظایف و فرآیندهای پزشکی به شکل بسیار موثر و کارآمدی کمک می‌کنند.
کامپیوترها مزایای بسیاری دارند که آن‌ها را به یک ضرورت در حوزه پزشکی تبدیل می‌کند. بخش‌های زیر گستره وسیعی از کابردهای کامپیوترها در فعالیت‌های پزشکی مختلف را معرفی می‌کنند.

کامپیوترها در مطب پزشکی

یک کامپیوتر نقش مهمی در هر مطب پزشکی دارد. کامپیوتر با کمک به همه فرآیندهای اجرایی، مانند حفظ داده‌های کارکنان، ثبت زمان ورود و خروج کارکنان، ثبت مرخصی‌ها و تعطیلات آن‌ها و غیره کمک زیادی به انجام این فرآیند می‌کند. انجام این فرآیندها به صورت دستی واقعا دشوار است اما با کمک کامپیوترها، این وظایف بسیار ساده هستند و وقت کمتری صرف انجام آن‌ها می‌شود.
در اغلب مطب‌های پزشکی، حسابداری نیز از طریق کامپیوتر انجام می‌شود که به ثبت یک یادداشت روزانه از همه تراکنش‌های مالی کمک می‌کند. کامپیوتر همچنین شانس کلاهبرداری‌های مالی را کاهش می‌دهد زیرا که همه داده‌ها بسیار خوب ثبت می‌شوند و برای مراجعه در آینده در دسترس هستند. یک کامپیوتر همچنین در ثبت اسامی و جزئیات مراجعین پزشکان و افراد مرتبط کمک می‌کند که این کار زمانی مفید است که باید تاریخچه بیماران مانند درمان‌های قبلی، آزمایش‌ها، تشخیص‌ها، علائم و دیگر موارد باید ثبت شوند. چنین اطلاعاتی به خصوص در موارد اورژانس‌های پزشکی یا هنگامی که یک روش درمانی جدید طراحی می‌شود برای پزشکان مفید است. امروزه پزشکان بسیاری از کامپیوتر برای ارائه مشاوره آنلاین به بیمارانی که توانایی مراجعه به بیمارستان ندارند، استفاده می‌کنند. مورد آخر اما مهم این که صورتحساب‌های پزشکی نیز توسط کامپیوتر محاسبه می‌شوند و از این رو شانس خطای محاسباتی کاهش می‌یابد و تسهیلات تراکنش‌های آنلاین در دسترس نیز ممکن می‌شوند.

کامپیوترها در تحقیقات پزشکی

استفاده از کامپیوترها همچنین با تحقیقات و نوآوری‌ها در بخش سلامت نیز عجین شده است. مطالعات تحقیقی مختلف با استفاده از آن‌ها بهتر اجرا می‌شوند. برای مثال، سلول‌‌های خاص مطالعه میکروارگانیسم‌ها، باکتری‌ها و سایر موارد با استفاده از کامپیوتر آسان‌تر می‌شوند. آن‌ها همچنین می‌توانند برای کنفرانس ویدئویی آنلاین استفاده شوند تا پزشکان باتجربه‌تر بتوانند فرآیند پزشکی را مشاهده و هدایت کنند.
یک فرد می‌تواند ارائه الکترونیکی از بیماری‌ها یا درمان‌های مختلف فراهم کند که این مورد می‌تواند برای آموزش پزشکان جوان‌تر یا در حال آموزش در زمینه عمل‌های جزئی و غیرپیچیده استفاده شود. ارائه‌های کامپیوتری سمینارها و ارائه‌های نوشتاری در موضوعات مرتبط با سلامت، تاثیر بیشتری دارد و همچنین به درک بهتر آن‌ها از موضوعات کمک می‌کند. با شبکه کامپیوتری، پزشکان سراسر جهان می‌توانند با یکدیگر درمورد نوآوری‌های جدید، اکتشافات، شرایط سلامتی و بهداشتی منحصر و چنین مواردی رابطه برقرار کنند. امروزه بسیاری از کشورها در سراسر جهان در حال اجرای مطالعات تحقیقی انفرادی هستند. اطلاعات جمع‌آوری شده توسط آن‌ها می‌تواند به واسطه انجمن پزشکی با کمک کامپیوترها و تکنولوژی اینترنت به اشتراک گذاشته شود.

کامپیوترها در فرآیندهای پزشکی

همچنین کامپیوترها در بیمارستان نقش مهمی برای اهداف تخصصی بسیاری به غیر از وظایف اجرایی، حسابداری، تهیه صورتحساب و تعیین وقت دارند. آن‌ها به شکل دقیق در اجرای جراحی‌ها به خصوص جراحی‌های لاپاروسکوپی که پزشکان یک ابزار جراحی را وارد می‌کنند و دوربین کوچکی از طریق یک برش کوچک، در مکان جراحی قرار داده می‌شود، کمک می‌کنند و جراحی با کامپیوترها و مانیتورهایی که پزشکان را راهنمایی می‌کند، انجام می‌شود.
بسیاری از ابزارها و ماشین‌های جراحی با تکنولوژی پیشرفته با سیستم‌های کامپیوتری کوچک اما قدرتمند تایید می‌شوند بنابراین هر فرآیند جراحی قابل ثبت و کنترل است تا از عوارض جلوگیری شود. بسیاری فرآیندهای بالینی مانند تصاویر اشعه ایکس و اسکن‌های کامپیوتری و چنین مواردی با کمک کامپیوترها قابل اجرا و ارزیابی هستند. کامپیوترها همچنین به انجام آزمایشات بیولوژیکی و بالینی مختلفی که برای تشخیص صحیح بیماری‌های مختلف مفید هستند، کمک می‌کنند.
طبیعتا برای انسان‌ها توجه به هر مورد یافت شده از اعضای داخلی بیماران غیر ممکن است اما کامپیوتر به آسانی این کار را انجام می‌هد. از این رو بسیاری از بیماران بحرانی که ضربان قلب، حرکت ریه، مطالعات مغزی‌شان و دیگر موارد در آن‌ها باید ثبت شود، به طور پیوسته با استفاده از کامپیوترها تحت نظر گرفته می‌شوند. بیمارانی که نیاز به تسهیلاتی برای حفظ حیات دارند، برایشان سیستم‌های کامپیوتری خاصی در نظر گرفته می‌شود.
بنابراین، کامپیوترها تبدیل به یک جز جدایی‌ناپذیر در حوزه پزشکی شده‌اند. آن‌ها دقت و کارآمدی فرآیندهای پزشکی مختلف را بسیار ارتقا داده‌اند و حتی در موارد اجرایی مهم و فعالیت‌های محاسباتی کمک بسیاری می‌کنند. امروزه مدیریت بخش‌های سلامت بدون کمک کامپیوترها غیرقابل تصور است.

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما