برقراري ارتباط مناسب با روستاييان

مسأله آلودگي محيط زيست به خاطر رشد سريع جمعيت، صنعت و محدوديت هاي منابع طبيعي بيش از پيش مورد توجه واقع شده است. ماده آلوده کننده ماده اي است که در جايي قرار گيرد که به طور طبيعي نمي بايست آنجا قرار گرفت و يا داراي غلظتي بيش از غلظت طبيعي باشد به نحوي که بر روي موجودات زنده اثر نامطلوب داشته باشد.
دوشنبه، 23 دی 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
برقراري ارتباط مناسب با روستاييان
برقراري ارتباط مناسب با روستاييان
برقراري ارتباط مناسب با روستاييان

نويسنده:محسن حيطه-سعيد ناظمي
منبع: راسخون
براي دفع بهداشتي فاضلاب و...
مسأله آلودگي محيط زيست به خاطر رشد سريع جمعيت، صنعت و محدوديت هاي منابع طبيعي بيش از پيش مورد توجه واقع شده است.
ماده آلوده کننده ماده اي است که در جايي قرار گيرد که به طور طبيعي نمي بايست آنجا قرار گرفت و يا داراي غلظتي بيش از غلظت طبيعي باشد به نحوي که بر روي موجودات زنده اثر نامطلوب داشته باشد. دفع غير بهداشتي فاضلاب و مدفوع يکي از معضلات بهداشتي روستاها و مشکل هميشگي بهورزان مي باشد که عموماً باعث آلوده شدن منابع طبيعي آب، خاک وهوا مي شود.
دفع نادرست مدفوع و فاضلاب انساني موجب آلودگي خاک ومنابع آب هاي آشاميدني مي شود و زمينه مناسبي براي تخمگذاري، پرورش، تغذيه و انتقال آلودگي توسط مگس و انتشار بوي نامطبوع را فراهم مي نمايد. دفع نادرست مدفوع غالباً توأم با کمبود آب و ساير تسهيلات بهداشتي و ناشي از ضعف بنيه مالي جماعت روستايي است. تجربه نشان داده است که توفيق در برنامه دفع بهداشتي مدفوع و فاضلاب بدون مشارکت مردم امکان پذير نمي باشد.
موفقيت در برنامه هاي بهداشت محيط نياز حتمي به تفاهم، پشتيباني و همکاري مؤثر مردم دارد. پرداختن به بهسازي محيط زندگي مردم بدون توجه به تأثير آموزش بهداشت اقدامي بي فايده خواهد بود.
منظور از آموزش بهداشت کمک به مردم براي حل مسايل شان به وسيله تلاش هاي خودشان است؛ نقش شما اين است ک به جامعه کمک کنيد تا تشخيص دهند که چه کارهايي را مي توانند براي کمک به خودشان انجام دهند و مهارت هاي مورد نياز براي اين کار را به آنها بياموزيد. با به کار گرفتن شيوه هاي آموزش بهداشت در ضمن کارتان قادر به ياري مردم به انجام آنچه در مورد بهداشت مفيداست خواهيد بود؛ در نتيجه مردم درباره خود، احساس بهتري پيدا خواهند کرد.
نکاتي که مي بايست در موقع بازديد از منزل در نظر قرار گيرد، بدين شرح است:
الف- بهورز مي بايست پس از کسب اجازه داخل منازل شده و براي جلب اعتماد و همکاري افراد خانواده با خوشرويي با آنها برخورد نمايد.مثلاً اگر مشاهده کرد خانوار فاقد توالت بهداشتي مي باشد يا فاضلاب خود را به صورت غير بهداشتي دفع مي نمايد ضمن دادن اطلاعات لازم به خانواده باعث تغيير رفتار آنان شود؛ در حالي که درصورت برخورد نامناسب و عدم ارايه اطلاعات مناسب به زبان ساده و قابل فهم تغييري در خانواده مشاهده نخواهد شد.
ب- گفتار و آموزش هاي بهورز به خانواده ها و مردم زماني مؤثر خواهد بود که بهورز خود به عنوان يکي از رهبران و الگوي مسايل بهداشتي در سطح روستا، خود و خانواده اش نسبت به دفع بهداشتي فاضلاب و مدفوع اقدام نمايند.
ج-بهورز مي بايست به ديدن مردم برود و يا شرايط لازم را در جهت صحبت با آنها در خانه بهداشت مهيا کند و از آنها بخواهد مشکلات و دلايل دفع غير بهداشتي فاضلاب و مدفوع را مطرح کنند که در طي اين صحبت ها متوجه خواهند شد با مشارکت خود آنها مشکلشان حل خواهد شد. اين روش يکي از مؤثرترين روش هايي است که باعث تغيير رفتار در مردم خواهد شد.
د- موضوع مهم در بحث بهسازي توالت هاي روستايي و دفع بهداشتي مدفوع توجه کافي به آداب و رسوم و سنن اجتماعي هر روستاست که عدم توجه کافي به موضوع فوق يکي از دلايل عمده شکست برنامه مستراح سازي در سطح روستاهاي کشور مي باشد.
هـ- استفاده از قانون جهت برخورد با خانواده هاي مختلف در دراز مدت مؤثر نخواهد بود و باعث ضعيف شدن ارتباط بهورز با مردم خواهد شد.
ماهرروز در زندگي کوشش مي کنيم تا عقايد، انديشه، احساسات و اطلاعاتمان را با مردم ديگر به مشارکت بگذاريم، اين عمل ارتباط ناميده مي شود. برقراري ارتباط بخشي از روابط عادي ما با ساير مردم است يک رابطه اجتماعي خوب بدون مشارکت در عقايد، احساسات و اطلاعات ديگران نمي تواند وجود داشته باشد و مشارکت در بين مردمي که يک رابطه خوب دارند به طور يکسان و مشابه و به سادگي وقوع مي پيوندد.
براي برقراري ارتباطي خوب و مناسب بايستي سه مهارت زير را دارا باشيد:
1- بيان و گفتار واضح و روشن:
براي تغيير رفتار مردم در زمينه بهسازي فاضلاب در منازل مسکوني و جلوگيري از ورود فاضلاب ها به معابر عمومي و يا احداث توالت هاي بهداشتي بايد مطمئن شويم تا مردم، پيامي را که به آنان در ميان گذاشته ايم مي شوند، مي بينند و درک مي کنند. بنابراين بيان کردن، نوشتن و يا نشان دادن اين پيام به طور واضح و ساده بسيار مهم است؛ همچنين استفاده از حداقل کلمات بهتر از سخنراني طولاني است.
2- گوش کردن و توجه نمودن:
برقراري ارتباط، دادن و گرفتن را در بردارد. بهورزان نه تنها بايد واضح و روشن صحبت کنند بلکه بايد به دقت گوش کنند، تا علايق و يا عقايد اعضاي جامعه را درک نمايند. خوب گوش کردن محترم شمردن مردم است. هنر گوش دادن در آموزش بهداشت بسيار مهم است. بهورزان به وسيله گوش دادن دقيق مي توانند چگونگي احساس شخص و دلايل رفتاري افراد را نسبت به بروز رفتار غير بهداشتي و خطر ساز در زمينه رفع غيربهداشتي مدفوع و فاضلاب درک نمايند و در نتيجه در پيدا نمودن راه حل هاي مناسب، به آنها کمک کنند.
3- بحث و روشنگري:
نکته ي مهم اين است که پس از گوش کردن مطمئن شويد آنچه را شنيده ايد به درستي فهميده ايد؛ در ضمن بايد دريابيد که طرف مقابل شما نيز حرف تان را به خوبي دريافته باشد. سؤال کردن مي تواند در روشن کردن گفته هاي اشخاص به شما کمک کند. هرگز از سؤال کردن نهراسيد. سؤالات مي تواند ارتباط دقيق تر و صحيح تري را برقراري کند. پس از گوش کردن سعي کنيد به طور مختصر آنچه را از گفته هاي طرف مقابل دريافته ايد به او بگوييد. از او سؤال کنيد که آيا متوجه منظور او شده ايد. موقع صحبت کردن دقيقاً اين کار را انجام دهيد، همچنين طرف مقابل صحبت را تشويق کنيد تا حرف هاي شما را خلاصه کند؛ بدين ترتيب خواهيد دانست که آيا آنچه را گفته ايد فهميده است.
اين نوع بحث ارتباط صحيح را بين افراد ايجاد مي کند. فراموش نکنيد چنانچه برنامه هاي آموزش بهداشت شما به علت عدم علاقه و يا انگيزه موفق نبوده است از سرزنش مردم براي شکست برنامه ها اجتناب کنيد. يکي از کارشناسان برجسته آموزش بهداشت مفهوم مفيدي را ارايه کرده است که از آن به عنوان عوامل توانمند سازي نام مي برند. برخي اوقات يک فرد ممکن است قصد انجام يک رفتار را داشته باشد. اما آن کار را انجام ندهد اين امر، به علت تأثير عوامل توانمند سازي مانند زمان، پول، تجهيزات، مهارت ها يا خدمات بهداشتي است.
عوامل توانمند سازي براي برنامه بهسازي توالت ها يا فاضلاب روها مي تواند پول، اجزاي مناسب مهارت هاي ساختماني مورد لزوم و لوازم باشند.




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.