با محمود پاك‌نيت به بهانه حضورش در سريال يوسف پيامبر (ع)

هنوز مدت زيادي از پخش مجدد سريال خاطره‌انگيز روزي روزگاري نگذشته است و هنوز طعم حضور شخصيتي به نام حسام‌بيك از يادمان نرفته است. محمود پاك‌نيت حتي اگر تنها همين يك اثر را در كارنامه هنري‌اش داشت باز هم هنرمندي به يادماندني بود، اما او در نقش‌هاي ماندگار ديگري نيز هنر خود را به ما عرضه كرده است. وقتي او در سريال خانه‌اي در تاريكي در نقش آدمي جاه‌طلب كه تلاش مي‌كرد با هر ترفندي به اهدافش برسد ظاهر شد ، اندازه توانايي‌هايش را به رخ كشيد. توانايي‌هايي
شنبه، 5 بهمن 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
با محمود پاك‌نيت به بهانه حضورش در سريال يوسف پيامبر (ع)
با محمود پاك‌نيت به بهانه حضورش در سريال يوسف پيامبر (ع)
با محمود پاك‌نيت به بهانه حضورش در سريال يوسف پيامبر (ع)

اين قصه را خدا نوشته است
هنوز مدت زيادي از پخش مجدد سريال خاطره‌انگيز روزي روزگاري نگذشته است و هنوز طعم حضور شخصيتي به نام حسام‌بيك از يادمان نرفته است. محمود پاك‌نيت حتي اگر تنها همين يك اثر را در كارنامه هنري‌اش داشت باز هم هنرمندي به يادماندني بود، اما او در نقش‌هاي ماندگار ديگري نيز هنر خود را به ما عرضه كرده است.
وقتي او در سريال خانه‌اي در تاريكي در نقش آدمي جاه‌طلب كه تلاش مي‌كرد با هر ترفندي به اهدافش برسد ظاهر شد ، اندازه توانايي‌هايش را به رخ كشيد. توانايي‌هايي كه پيشتر در آثاري چون پس از باران و پدرسالار به نمايش گذاشته بود. اين روزها محمود پاك‌نيت در نقش يعقوب پيامبرع‌ در سريال حضرت يوسفع به تلويزيون بازگشته است. بهانه اين گفتگو حضور او در اين نقش است.
به نظر مي‌رسد در سال‌هاي اخير نتوانسته‌ايد علاقه خود را از حضور در كارهاي تاريخي پنهان كنيد؛ به طوري كه بيشتر نقش‌هاي شما در اين سال‌ها تاريخي بوده است. كمي درباره اين علاقه بگوييد.
بله. كارهاي تاريخي را خيلي دوست دارم؛ چون با هر شخصيت تاريخي‌اي كه جلوي دوربين مي‌رود، مي‌توان الگويي به نسل جوان نشان داد. از آنجا كه تاريخ روي كاغذ آورده شده و آمار كتابخوان‌ها در كشور ما كم است، كارهاي تاريخي مي‌تواند در بالا بردن اطلاعات عمومي مردم در اين زمينه موثر و الگويي مناسب براي جوان‌ها باشد.
به نظر مي‌رسد شما با برخورداري از فنون مناسب و داشتن تجربه توانسته‌ايد به عنوان بازيگري كه در نقش‌هاي تاريخي جا افتاده، خود را مطرح كنيد. مردم هم شما را در چنين نقش‌هايي باور دارند، اين‌طور نيست؟
دوست ندارم اين‌طور تشبيه كنم؛ چرا كه بازيگر نمي‌تواند از كار خود تعريف كند. اما اين‌كه چرا از بازي يك بازيگر بيش از بازيگران ديگر استقبال مي‌شود، شايد به اين دليل باشد كه او براي رسيدن به آن نقش تلاش بيشتري مي‌كند. من هم سعي مي‌كنم در كار خود نقشي را سردستي يا الكي بازي نكنم و تا زماني كه از نقش شخصيتي كه مي‌خواهم آن را بازي كنم، شناخت كافي پيدا نكنم، جلوي دوربين نمي‌روم؛ در اصل من با نقش زندگي مي‌كنم. حالا براي من فرقي نمي‌كند كه اين نقش‌ها مثبت باشند يا منفي يا حتي تاريخي.
فكر نمي‌كنيد حضورتان در مجموعه‌‌هاي تاريخي باعث مي‌شود از كارهاي ديگر و حتي بازي در سينما جا بمانيد؟
چرا، اين مساله را قبول دارم؛ اما چاره‌اي نيست. وقتي درگير كارهاي تاريخي مي‌شوم، ديگر نمي‌توانم در جاي ديگري بازي كنم. به هر حال تا الان نتوانستم اين مساله را حل كنم.
برويم سراغ مجموعه يوسف‌پيامبرع‌. چه شد كه يعقوب پيامبرع شديد؟
از طرف آقاي سلحشور براي ارائه اين نقش دعوت شدم. وقتي متن را خواندم، از شخصيت‌پردازي نقش‌ها خوشم آمد و قبول كردم كه در اين كار حضور يابم.
نسبت به نقش خودتان چه حسي داشتيد؟
بسيار برايم جذاب بود. به هر حال آرزوي هر بازيگري است كه بتواند روزي نقش پيامبران خود را بازي كند، بازي در اين نقش روي زندگي شخصي‌ام هم اثر گذاشت.
از چه نظر؟
بسيار صبورتر و آرام‌تر شده‌ام. به هر حال تجربه بسيار جديدي برايم بود.
چقدر توانستيد به آقاي سلحشور به عنوان كارگردان اعتماد كنيد؟
اعتماد كامل به ايشان داشتم. وقتي بازيگر مي‌خواهد براي كارگردانش بازي كند، بايد به او اعتماد داشته باشد. اگر اعتماد وجود نداشته باشد، كار ضعيف از آب درخواهد آمد.
آقاي پاك‌نيت، تا به حال انتقادهاي زيادي به اين كار شده است. چه نظري در مورد اين نقدها داريد؟
من كاري به نقد‌هاي منتقدان ندارم و همين‌طور به موج منفي‌اي كه عده‌اي راه انداخته‌اند. من به مردم و نظر آنها اهميت مي‌‌دهم. خوشبختانه مردم اين سريال را پسنديده‌اند.
ولي منتقدان هم جزو همين مردم هستند؟
بله، اما نگاه منصفانه‌‌اي ندارند. هيچ‌كاري بي‌ضعف نيست من هم نمي‌‌توانم بگويم اين كار بهترين كار است. چون اگر چنين ادعايي داشته باشم، حتما غلط است. انسان‌ها به دنبال خلاقيت‌هاي جديد هستند. اين كار، مردمي است و قصه آن يكي از معجزات خداوند است و آن را خدا نوشته است و كسي مثل سلحشور جرات كرده و اين قصه را ساخته است.
اساسا ساخت سريال‌هاي تاريخي تا چه حد براي رسانه‌اي مثل تلويزيون نياز است؟
خيلي زياد. تلويزيون رسانه‌اي است كه در تمام خانواده‌ها وجود دارد. حتي به گونه‌اي كه نقش راديو را بسيار كمرنگ كرده است. در اين سال‌ها مخاطبان نشان داده‌اند كه به ديدن اين نوع كارها علاقه‌مند هستند.
اما قبول كنيد كه ساخت اين سريال‌ها هزينه‌هاي گزافي دارند كه از اين نظر اعتراض خيلي‌ها را بر مي‌انگيزد؟
بله، اما اين سريال‌ها به كشورهاي ديگر هم فروخته مي‌شود و به اين دليل همه آن خرج‌ها جبران مي‌شود. ضمن اين كه چون مردم ما كمتر كتاب‌ مي‌خوانند، ساخت اين سريال‌ها به آگاهي‌ آنان بسيار كمك مي‌كند.
مساله‌اي كه درباره نقش شما وجود دارد، اين است كه يعقوبع‌ در اين سريال مانند افراد ديگر بود، چه به لحاظ رفتاري و چه به لحاظ گريم. در اين باره توضيح دهيد.
در زماني كه امام ره‌ زنده بودند، خيلي ساده‌تر از بقيه مردم مي‌زيستند و خيلي ساده صحبت مي‌كردند. ساده بودن يعقوبع باعث شده بود بتواند با مردم عادي ارتباط برقرار كند. او مانند يك فيلسوف رفتار نمي‌كرد،‌ چون مردم هم آگاهي لازم را نداشتند پس اين سادگي كاملا منطقي بوده است. يعقوبع اگر سخت و غيرمعقول رفتار مي‌كرد، كسي او را نمي‌پذيرفت.
درخصوص گريم‌تان توضيح بدهيد.
گريم من چيزي حدود 2 ساعت و نيم طول مي‌كشيد. البته من 6 گريم متفاوت دارم. زمان پيري، نابينايي، بينايي و... به هر حال آقاي ملكان بسيار زحمت كشيدند و اين امر موجب شد كه خيلي راحت‌تر به نقشم برسم.
از زماني كه سكانس اول را در اين مجموعه بازي كرديد،‌ تا زماني كه براي آخرين بار مقابل دوربين رفتيد، چقدر تغيير كرده بوديد؟
باور كنيد هيچ وقت خسته نشدم. چون حضور در اين كار خيلي برايم لذتبخش بود. همه عوامل در اين كار با عشق و علاقه كار مي‌كردند و صداقت خاصي در گروه وجود داشت. ضمن اين كه به تجربه‌هاي خوبي در اين 3 سال رسيدم كه برايم بسيار ارزشمند بود.
ارتباطتان با مصطفي زماني «بازيگر نقش يوسف» چطور بود؟
خيلي خوب بود. البته كمتر با هم بازي داشتيم،‌اما راحت حس‌هايمان را رد و بدل مي‌كرديم.
فكر مي‌كنيد پخش اين سريال در خارج از كشور و براي غير مسلمان‌ها جذاب خواهد بود؟
خيلي زياد. همان‌طور كه ما از ديدن فيلم‌هاي حضرت موسي و حضرت عيسي لذت مي‌بريم، كساني كه به يكتاپرستي اعتقاد دارند، حتما مي‌توانند با اين گونه كارها ارتباط برقرار كنند. فرق نمي‌كند كه پيرو چه ديني باشند.
اگر قرار باشد از بازي خودتان انتقاد كنيد، چه خواهيد گفت؟
مي‌گويم پاك‌نيت، بهتر از اين هم مي‌توانستي بازي كني!
غير از نقش يعقوب وسوسه بازي در كدام يك از نقش‌هاي ديگر اين مجموعه را داشتيد؟
هيچ كدام را. چون بسيار خوب توانستم با اين نقش ارتباط برقرار كنم و بسيار آن را دوست داشتم.
مي‌توان گفت اين نقش برگ برنده‌اي براي شما محسوب مي‌شود؟
اميدوارم كه اين طور باشد.
چرا ساخت اين سريال كند پيش رفت؟
تفاوتي كه مجموعه يوسف پيامبرع‌ با ديگر مجموعه‌هاي تلويزيوني دارد، اين است كه داستان حضرت يوسف‌ به 5 قسمت اصلي تقسيم مي‌شود. يكي دوران كودكي و نابودي او، حضورش در قصر، رسيدن او به پادشاهي و رسيدنش به يعقوب. بنابراين طبيعي است كه زمان زيادي صرف ساخت اين سريال شود.
حضور آقاي سلحشور چقدر در ديده شدن يعقوب تاثير داشت؟
خيلي زياد. زماني كه نمي‌توانستم حس بگيرم يا راكوردها را فراموش مي‌كردم، ايشان خيلي خوب به من يادآوري مي‌كردند و كلا اعتماد به نفسي كه به همه بچه‌ها مي‌بخشيدند، عالي بود.
در حال حاضر مشغول چه كاري هستيد؟
فعلا دارم استراحت مي‌كنم و برنامه خاصي ندارم.
در زمينه سينما هم كاري انجام نمي‌دهيد؟
در فيلم ملك سليمان به كارگرداني شهريار بحراني بازي كردم كه در جشنواره فيلم فجر امسال به نمايش درخواهد آمد. فيلم دلشكسته را هم كه در كنار مرحوم خسرو شكيبايي بودم، در نوبت اكران دارم.
يوسف پيامبرع‌؟
مانند حضرت مهدي عج‌ در زمان خود عدالت را برقرار كرد.
يعقوب ع‌؟
يك پيامبر صبور و استوار.
محمود پاك‌نيت؟
در حال كسب تجربه.
منبع: جام جم




ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.