روش صحیح خیساندن لوبیا: سه روشی که هرکس می‌تواند آنها را امتحان نماید

لوبیا که در فهرست مواد غذایی بسیار مغذی قرار دارد، سرشار از فیبر خوراکی، پروتئین، کربوهیدرات، آهن، فولات و غیره است. در حالی که می‌توان برخی از انواع آن را به طور مستقیم طبخ نمود، انواع دیگر نیاز داشته که از قبل در آب
يکشنبه، 26 دی 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
روش صحیح خیساندن لوبیا: سه روشی که هرکس می‌تواند آنها را امتحان نماید
روش صحیح خیساندن لوبیا: سه روشی که هرکس می‌تواند آنها را امتحان نماید
 

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون
 

گفته می‌شود که خیساندن لوبیا پیش از طبخ آن به منظور کاهش زمان پخت و جلوگیری از نفخ مفید است.
لوبیا که در فهرست مواد غذایی بسیار مغذی قرار دارد، سرشار از فیبر خوراکی، پروتئین، کربوهیدرات، آهن، فولات و غیره است. در حالی که می‌توان برخی از انواع آن را به طور مستقیم طبخ نمود، انواع دیگر نیاز داشته که از قبل در آب خیسانده شوند. جدای از کاهش زمان طبخ، خیساندن موجب می‌شود هضم لوبیا آسان شود. همچنین گروهی مدعی بوده که لوبیای خیسانده شده حاوی سطح اسید فیتیک پایینی (در مقایسه به نمونه‌ی خام) که می‌تواند از جذب مواد معدنی درون بدن جلوگیری کند، برخوردار است. این واقعیت دارد که برخی انواع خانواده لوبیا مانند، عدس، ماش، و یا لپه نیازی به خیساندن نداشته و می‌توان آنها را پس از شستشو به طور مستقیم طبخ نمود. با این حال، انواع بزرگتر، مانند لوبیا قرمز، نخود، و لوبیا سفید را بایستی خیساند. اصولاً لوبیا را می‌توان به دو روش متفاوت خیساند.

روش خیساندن طولانی

براساس این روش، لوبیا را بایستی شسته و برای مدت زمان حداقل هشت ساعت در آب خیساند. خیلی بهتر خواهد بود که لوبیاها را به مدت یک شب در آب بخیسانید. با این حال، اگر آنها را به مدت بیش از 12 ساعت گذاشته خیس بخورند، لوبیاها ممکن است بافت و طعم خود را از دست دهند. اطمینان حاصل کنید که آب کافی برای خیساندن لوبیاها در ظرف ریخته باشید به طوری که تمام مدت خیس خوردن، آب روی لوبیاها را فراگرفته باشد. این امر بسیار اهمیت دارد به این دلیل که لوبیاها با جذب آب بزرگتر شده در نتیجه سطح آب پایین می‌آید. پیش از پخت لوبیاهای خیسانده شده، آبی که به منظور خیساندن مورد استفاده قرار داده بودید را تخلیه نمایید. همچنین می‌توانید لوبیاها را به طور کامل شستشو دهید.

روش خیساندن سریع

روش دوم شیوه‌ سریع، بوده که در آن لوبیاها را شسته و به آب جوش اضافه می‌کنید. اجازه دارید که آنها را برای مدت چند دقیقه بجوشانید. پس از آن، لوبیاها را از روی حرارت برداشته و به مدت حداقل یک ساعت به کناری بگذارید بمانند. اطمینان حاصل کنید در حین خیس خوردن لوبیاها، درب ظرف را بگذارید. اگر روش خیساندن طولانی بتواند 60% قندهای پیچیده (که مسئول بروز نفخ می‌باشند) را در هم شکند، در روش خیساندن سریع این میزان بالای 80% خواهد بود. به منظور جلوگیری از بروز نفخ، گفته می‌شود که این روش مفیدتر می‌باشد.

روش خیساندن داغ

در این روش، لوبیاهای شسته شده با مقدار زیادی آب (حدود 10 فنجان آب برای هر 2 فنجان لوبیا) جوشانده می‌شوند. آنها را به مدت چند دقیقه جوشانده و از روی حرارت بردارید. درب ظرف را گذاشته و به مدت یک ساعت یا بیشتر در کناری بگذارید. سپس آب آن را تخلیه کرده و لوبیاهای خیسانده شده را شستشو دهید. پس از آن، لوبیاها را به درون ظرفی از آب سرد به همراه یک قاشق چای خوری روغن و نمک بریزید. آنها را با حرارت متوسط بپزید. لوبیاهای خیسانده شده در آب نمک نیز گفته می‌شود به منظور کاهش مدت زمان طبخ مفید می‌باشند. همچنین گفته می‌شود که چنین روش خیساندن لوبیاها موجب چروک خوردن آنها نخواهد شد. با این حال، لوبیاهای خیسانده شده در آب نمک ممکن است پس از طبخ بافتی نرم و خامه‌ای به آنها ندهد. بعضی افراد سعی می‌کنند لوبیا را در محلول جوش شیرین خیسانده تا از بروز نفخ جلوگیری کنند. این روش معمولاً توصیه نمی‌شود.



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.