روغن بادام شیرین

فوائد و موارد استفاده‌ی روغن بادام شیرین بسیار است. از این روغن به طرز معجزه آسایی جهت رفع مشکلات پوست، مو و سایر مشکلات مرتبط با سلامت استفاده می‌کنند.
يکشنبه، 26 دی 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
روغن بادام شیرین
روغن بادام شیرین

 

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون
 

فوائد و موارد استفاده‌ی روغن بادام شیرین بسیار است. از این روغن به طرز معجزه آسایی جهت رفع مشکلات پوست، مو و سایر مشکلات مرتبط با سلامت استفاده می‌کنند.
روغن بادام شیرین از میوه درخت بادام شیرین به روش فشرده سازی سرد بدست می‌آید. درخت این نوع بادام شکوفه‌های سفیدی کرده و میوه‌های سبز رنگی دارد که شبیه به زردآلو می‌باشند. روغن بدست آمده از این بادام به شکل شفاف بوده و رایحه‌ای بسیار ملایم و شیرینی دارد. این روغن ارزانتر از روغنهای عصاره‌ای دیگر بوده و سرشار از مواد مغذی مانند ویتامین‌های A، B1، B2، B6 و E می‌باشد. روغن بادام شیرین غیرچرب و سبک بوده و مصارف متعدد و فوائد شگفت انگیزی دارد.

کاربردها

کاربرد این روغن فراتر از درمانهای اولیه‌ی پوست و مو است، روغن بادام همچنین جایگاه خود را به عنوان ماده‌ی اولیه‌ی بسیاری از دستورالعملهای آشپزی پیدا کرده است. اجازه دهید نگاهی به کاربردهای مختلف و فوائدی بیاندازیم که این روغن در جنبه‌های مختلف فراهم می‌سازد.

ماساژ

روغن بدست آمده از بادام شیرین در آروماتراپی به عنوان بخشی از ماساژ درمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. معمولاً این رغن به عنوان روغن حامل استفاده می‌شود به گونه‌ای که به آن دیگر روغنهای عصاره‌ای مانند اسطوخودوس، چوب صندل، و یا اوکالیپتوس افزوده می‌شوند.
• میزان چربیت آن کمتر بوده و به راحتی توسط پوست جذب می‌شود.
• همچنین اثری گرما بخش و تسکین دهنده بر روی پوست ایجاد می‌کند.
• اثر گرما بخش آن جهت تسکین درد عضلانی و مفاصل عمل می‌کند.
• این روغن به بهبود سوزش و خارش ناشی از اگزما و پسوریازیس کمک می‌کند.
• انجام یک دوره ماساژ با آن، خواه به تنهایی بکار برده شود و یا با دیگر روغنهای عصاره‌ی مورد استفاده قرار گیرد، نه تنها موجب آرامش ذهنی و روحی می‌شود بلکه اثراتی درمانی بر روی بدن نیز خواهد داشت.

برای صورت

روغن بادام شیرین استفاده شده در صورت و بدن، مرطوب کننده‌ای خوب برای تمام انواع پوست به حساب می‌آید به این دلیل که به راحتی جذب می‌شود.
• این روغن به درمان پوستهای خشک و ترک خورده کمک می‌کند. استعمال لایه‌ی نازکی از آن برای لبهای ترک خورده مفید فایده خواهد بود.
• بعضی افراد از فوائد آن برای پوستی که تحت تأثیر آکنه قرار گرفته، بهره‌مند می‌شوند. استعمال مرتب آن همچنین از بروز مجدد آکنه جلوگیری می‌کند.
• این روغن حتی به عنوان پاک کننده طبیعی آرایش مورد استفاده قرار گرفته و مناسب این کار است.
• هنگامی که در اطراف چشم و بر روی صورت استفاده شود، محتوای غنی ویتامین آن به از بین بردن حلقه‌های تیره، و تأخیر در روند پیری با جلوگیری از بروز چین و چروک و لکه‌های تیره کمک می‌کند.

برای مو

این روغن به اندازه‌ی پوست، برای مو نیز مفید و مؤثر می‌باشد.
• هنگامی که بر روی پوست سر ماساژ داده شده و یک شب به همان حال رها شود، به عنوان ماده‌ی مغذی عالی و حالت دهنده‌ و نرم کننده‌ی عمیق عمل می‌کند.
• ماساژ مرتب پوست سر با این روغن همچنین به مسئله‌ی شوره‌ی سر رسیدگی می‌کند.
• یک قاشق غذاخوری از این روغن را می‌توان به شامپوی نرم کننده‌ی خود افزوده تا خشکی مو را برطرف سازد.
• استفاده از فقط چند قطره از این روغن بر روی مو، به سمت نوک مو، در تمام طول روز به آن ظاهری ابریشمی می‌بخشد.

مصارف آن در آشپزی

جدای از تمام مصارف دیگر، عطر و طعم آجیلی روغن بادام شیرین همچنین پرزهای چشایی را تحت تأثیر قرار می‌دهد.
• این روغن ماده‌ی اولیه‌ی بسیار عالی برای سس سالاد به حساب می‌آید. می‌توانید با ترکیب این روغن با خردل دیژون، سرکه و شیره‌ افرا سسی از آن تهیه و به سبزیجات دلخواه خود بزنید.
• در ایتالیا، بادام شیرین جهت تهیه‌ی نان شیرینی بادامی و یا آمارتی که یک دسر مشهور ایتالیایی است مورد استفاده قرار می‌گیرد.
• این روغن جهت افزودن بر طعم دسرهای متنوع دیگری مانند کیک و شیرینی بکار برده می‌شود.
• مصرف این روغن مشخص شده است که برای افرادی که از سوزش سر دل و یبوست رنج می‌برند مفید فایده است. این روغن حتی جهت درمان سرفه و سرماخوردگی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

هشدار

در صورتی که نسبت به مغزهای خوراکی یا آجیل آلرژی دارید، توصیه می‌شود که از بادام شیرین به هیچ وجه و برای هیچ منظوری استفاده نکنید. حتی کسانی که مبتلا به دیابت می‌باشند بایستی از این مغز دوری کنند به این دلیل که دارای خواص پایین آورندگی سطوح قند خون به میزان غیر طبیعی است. این روغن می‌تواند به راحتی فاسد شده و بنابراین بایستی در مکانی سرد و تاریک نگهداری شود. تاریخ مصرف و یا عمر مفید آن هنگامی که با دیگر روغنهای پردوام مانند روغن جوجوبا و یا روغن جوانه گندم ترکیب شود، افزایش می‌یابد.
ابتدا با استعمال و مالیدن مقدار بسیار کمی از روغن بادام شیرین بر روی تکه‌ای از پوست میزان حساسیت خود را نسبت به آن مورد بررسی قرار دهید. در صورتی که هیچ واکنش آلرژیکی مشاهده نشد، آنگاه می‌توانید این روغن را با تمام فوائدی که عاید شما می‌سازد، مورد استفاده قرار دهید.

 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.