اسلام را با حضرت زهرا (سلام الله علیها)شناختيم

حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) كامل ترين و برترين بانوى عالم اسلام و يگانه الگوى عملى براى تمامى كسانى است كه مى خواهند در اعصار باقى و در اذهان نسل ها ماندگار باشند و غبار نسيان در گذر ايام بر چهره آنان ننشيند. فاطمه زهرا (سلام الله علیها) يك كلمه نيست، مفهوم تمامى اسماء حسناى الهى است. زهراى مرضيه (سلام الله علیها) مادر رسالت و همتاى ولايت و اولين علت خلقت است. در ايام ولادت با سعادت و فرخنده آن نادره دوران با تنى چند از بانوان كشورهاى
چهارشنبه، 9 بهمن 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
اسلام را با حضرت زهرا (سلام الله علیها)شناختيم
اسلام را با حضرت زهرا (سلام الله علیها)شناختيم
اسلام را با حضرت زهرا (سلام الله علیها)شناختيم

نويسنده: نجمه السادات قنادزاده

حضرت زهرا (سلام الله علیها) از منظر زنان مسلمان خارجى

حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) كامل ترين و برترين بانوى عالم اسلام و يگانه الگوى عملى براى تمامى كسانى است كه مى خواهند در اعصار باقى و در اذهان نسل ها ماندگار باشند و غبار نسيان در گذر ايام بر چهره آنان ننشيند. فاطمه زهرا (سلام الله علیها) يك كلمه نيست، مفهوم تمامى اسماء حسناى الهى است. زهراى مرضيه (سلام الله علیها) مادر رسالت و همتاى ولايت و اولين علت خلقت است. در ايام ولادت با سعادت و فرخنده آن نادره دوران با تنى چند از بانوان كشورهاى خارجى گفت وگويى انجام شده است كه تقديم حضورتان مى شود.
«آنابله بوتشر» محقق موسسه اسلام شناسى دانشگاه برلين در كنفرانس روز جهانى زن، گفت: من در تحصيلات دانشگاهى ام به شخصيت بى نظير فاطمه (سلام الله علیها) برخورد كردم. وى در اين كنفرانس كه با حضور مسلمانان مقيم برلين برگزار شده بود افزود: در ده سالى كه مشغول مطالعه درباره اسلام هستم، همواره احساس كرده ام كه حضرت فاطمه (سلام الله علیها) نيز در اين مطالعات همراه من است. اين صاحب نظر آلمانى كه به كشورهاى مختلف اسلامى سفر كرده است، گفت: حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) يك زن استثنايى و فوق العاده است. او اولين شاگرد زن است كه مستقيماً وحى پيامبر (ص) را درك كرده است.

حضرت فاطمه (سلام الله علیها) تنها رابط بين نبوت و امامت است.

سركار خانم روساليندا از كشور فيليپين نيز درباره شخصيت حضرت زهرا (سلام الله علیها) مى گويد:
حضرت فاطمه (سلام الله علیها) دختر گرامى پيامبر اكرم (ص) است و من فكر مى كنم تنها الگويى كه براى همه بانوان دنيا مى تواند اسوه و الگو باشد، ايشان هستند، درسى كه من از نحوه زندگى ايشان آموختم در زندگى خانوادگى است و در برخورد با همسرم و فرزندانم. دوست دارم كه در اين زمينه به گونه اى زندگى كنم كه مورد قبول خداوند قرار گيرم و رضايت حضرت زهرا (سلام الله علیها) را نيز كسب نمايم. من آرزو دارم روزى برسد كه همه زنان مسلمان جهان با پيروى از دستورات و احكام اسلامى و با اقتدا به زندگانى حضرت زهرا (سلام الله علیها) و ديگر بانوان نمونه تاريخ در زير چتر اسلام حركت كنند و فرزندانى تربيت نمايند كه مجرى احكام اسلامى باشند.
خانم روساليندا از مسوولين فرهنگى ايران مى خواهد كه آثار منشور در خصوص زندگانى اين بانوى نمونه و يگانه اسلام را به زبان هاى مختلف ترجمه و عرضه كنند و اظهار مى دارد: اگر بانوان جهان با تامل به زندگانى حضرت زهرا (سلام الله علیها) بنگرند مطمئن هستم غير از اين يگانه دوران هيچ زنى ديگر را الگو انتخاب نخواهند كرد و به طور حتم تمام ويژگى يك زن نمونه، فعال، پرنشاط، همسردار، مادرى نمونه، مشاورى امين و ... در رفتار حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) متجلى شده و به ظهور و بروز رسيده است.
خانم مارتاروچا از كشور مكزيك نيز اظهار داشت: از وقتى كه مسلمان شدم و با زندگانى حضرت زهرا (سلام الله علیها) آشنا شدم تاثير شگرفى در ذهن من ايجاد شد و فهميدم كه جايگاه زن در جامعه كجا و چيست و ما در چه مسيرى هستيم و خيلى تلاش مى كنم تا جايى كه مى توانم خودم را به الگوهاى رفتارى حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) نزديك سازم و هر وقت كه در ايران به خصوص تهران با خانم هاى كم حجاب و آرايش كرده در خيابان ها مواجه مى شوم بسيار افسوس مى خورم چرا كه شيعه هستند و همه آن ها زندگانى حضرت زهرا (سلام الله علیها) آشنا هستند و يا لااقل اندكى از سخنان و رفتار ايشان را مطالعه كرده و يا به گوششان خورده است و اين گونه به پيروى از زنان غرب برخاسته اند و نمى دانند كه زنان غرب بى هويت هستند و در بى هويتى خود سرگردانند و رنج مى برند. من اميدوارم زنان ايران به خصوص دختران جوان با الگو قرار دادن حضرت زهرا (سلام الله علیها) جامعه اى زهرايى پسند به وجود آورند و الگويى مناسب براى زنان غرب باشند. ايشان در ادامه از برگزارى مراسم پرشكوه ايام فاطميه ابراز خرسندى كرد و گفت: من چند سالى است كه در ايران هستم و به اتفاق همسرم مشغول مطالعه علوم دينى هستيم همه ساله در مراسم شهادت حضرت زهرا (سلام الله علیها) شركت مى كردم ولى احساس مى كنم امسال به مراتب بسيار بهتر از تمام چند سالى كه من در ايران هستم اين مراسم برگزار شد. قم همانند روزهاى عاشورا شده بود و سينه زنان و زنجيرزنان با پرچم هاى در دست به حرم مى آمدند و جمعيت زيادى در حرم و اطراف آن بود. علماءو مراجع پياده مى آمدند و حتى من ديدم روحانيونى را كه با پاى برهنه در هواى گرم به حرم مى آمدند اين عمق عشق و علاقه به اين بانوى نمونه اسلام را نشان مى دهد. اما نكته خيلى جالب براى من شهر تهران بود چون به علتى دو سه روز در همان ايام به تهران در رفت و آمد بوديم. در يكى از روزها ميدان ولى عصر و خيابان هاى منتهى به آنجا مراسم مداحى بود و چه جمعيتى در آن گرماى طاقت فرسا آمده بودند و در ظهر گرم سينه مى زدند و همراه مداحان نوحه خوانى مى كردند و نماز جماعت اقامه كردند. آن روز اين ميدان و خيابان هاى نزديك به آنجا حال و هواى خاصى داشت چون من قبلاً چند بار در آن مسير رفت آمد كرده بودم و بدحجابى آنجا را ديده بودم ولى آن روز فضاى معنوى خوبى حاكم بود كه همانجا دعا كردم هميشه ايران كه كشور اسلامى و شيعه نشين است همواره چنين حال و هوا و فضاى معنوى داشته باشد.
خانم ديانا الهاندرا اهل كشور كلمبيا مى باشد و پس از مسلمان شدن نام خود را «فاطمه» گذاشته است، وى مى گويد: حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) بزرگ ترين بانوى اسلام است. بانوى با عظمتى كه الگوى تمام زنان چه در قرن گذشته و چه در قرن حاضر است. من به دليل اين كه مدتى از عمرم را در آيين مسيحيت بودم به حضرت عيسى (ع) و حضرت مريم (ع) علاقه زيادى دارم و پس از مسلمان شدن با زندگانى حضرت زهرا (سلام الله علیها) آشنا شدم و در قلبم احساس علاقه زيادى نسبت به اين بانوى بزرگوار پيدا كردم. به نظر من ايشان زندگانى مظلومانه اى داشته اند، خصوصاً از زمان رحلت پيامبر اكرم (ص) به بعد خيلى به ايشان ستم شد. بزرگ ترين پيشواى زنان جهان حضرت زهرا (سلام الله علیها) مى باشد براى همه زمان ها و هركس كه از ايشان پيروى نمايد به سر منزل سعادت و رستگارى خواهيد رسيد.
خانم سميرا قصباحى مسلمان الجزايرى مى گويد: الگوگيرى از فاطمه زهرا (سلام الله علیها) بايد در همه ابعاد باشد و به نظرم در سه بعد رفتارى، گفتارى و اخلاقى صورت گيرد.
حضرت زهرا (سلام الله علیها) به رغم دارا بودن سن و سال پايين، با رفتار و سيره پاك خويش مسير روشن رستگارى را براى همه زنان و حتى مردان عالم مشخص و ترسيم نمودند كه اين مسير، هميشه و تا همه ايام تاريخ مورد توجه و استقبال شيفتگان زندگى سالم و واقعى و حيات عزتمند واقع خواهد شد.
ايشان مى گويد: در تربيت فرزندان، رساترين و شيواترين الگو، زندگى ام ابيها فاطمه زهرا (سلام الله علیها) است، در همسردارى، در دفاع از ولايت و ... ايشان الگوى جامع و كاملى هستند. از مبارزات سياسى، دفاع از ولايت اميرالمومنين (ع)، ايراد خطبه هاى غرّا و انقلابى، مبارزه با غاصبين فدك و ... هركدام بخواهيم سخن بگوييم مى بينيم در تمام اين ابعاد زندگانى ايشان توانستند از خود الگوى خوبى به جاى گذارند و بنده احساس مى كنم در خصوص الگوهاى رفتارى حضرت زهرا (سلام الله علیها) بسيار كم كار شده است و به طور كامل براى زنان ايران و زنان مسلمان ويژگى هاى رفتارى آن حضرت تبيين نشده است و اين عدم تبيين صحيح از زندگانى حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) بزرگترين ظلم و ستم به ايشان در عصر حاضر است.
خانم فاطمه حسينى مسلمان امريكايى نيز در اين گفت وگو اظهار مى دارد: من وقتى كه به زندگانى حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) نگاه مى كنم، مى بينم همه جوانب زندگى را رعايت كرده است، از لحاظ خانواده، عبادت، حضور در اجتماع و ارتباط با انسان هاى ديگر، ايشان بزرگ ترين الگوى همه انسان ها در تمامى زمان ها مى باشند. زمانى كه حضرت على(ع) از خلافت خلع شدند ايشان همراه و ياور همسرشان بودند و قبل از آن هميشه همدوش پدر بزرگوارشان براى اسلام فعاليت مى كردند و حديث زيبايى كه مى گويد: «اگر حضرت زهرا (سلام الله علیها) نبودند، على (ع) و محمد (ص) و ساير ائمه آفريده نمى شدند.» هميشه در ذهن من است و اين موضوع بسيار مهمى براى من مى باشد كه زن قادر است همه امور هستى باشد و همه چيزهاى جهان را به هم پيوند بدهد.
زنان مسلمان بايد افتخار كنند كه چنين بانوى نمونه اى كه سرآمد انسان هاى جهان است الگوى آن هاست و بايد با رعايت موبه موى موازين اسلام رضايت ايشان را جلب نمود.
وى به انقلاب شكوهمند اسلامى توسط امام خمينى اشاره كرده و مى گويد: من پيش از انقلاب نيز به همراه پدرم به ايران آمده بودم و در تهران وضع زنان را شاهد بودم و حتى از غرب هم بى بند و بارتر بود و زنان وسيله و ابزار خوش گذرانى مردان تلقى مى شدند ولى با انقلاب اسلامى زنان ايران هويت اصلى خود را يافتند، زنان جايگاه خود را به دست آوردند و حرمت آن ها پاس داشته شد و نگرش مردم به زن متحول گشت زنان پا به پاى مردان در عرصه هاى اجتماعى حضور يافتند، در جنگ حماسه آفريدند و الان نيز در عرصه هاى علمى و ... با مردان از امتياز مساوى برخوردار هستند و اين از بركت جمهورى اسلامى است كه بايد قدر اين نعمت كه گران به دست آمده و شايد خيلى از زنان غرب آرزوى آن را دارند را دانست. زنان ايرانى نبايد ارزش هاى به دست آمده را كمرنگ نمايند چرا كه اگر اين ارزش ها كم رنگ شود، خودشان به دست خودشان دوران تحقير و حقارت زن و ابزارى بودن زن را بعد از سه دهه دوباره تجديد خواهند كرد.
منبع: روزنامه جوان




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.