بهداشت و درمان در حکومت عدل جهانی

يكى از مشكلات جامعه، پيش از ظهور امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف)، كاهش بهداشت و درمان است كه در نتيجه گسترش بيمارى‏هايى واگير و مرگ‏هاى ناگهانى را در سراسر جهان در پى دارد. گسترش بيمارى‏هايى مانند جذام، طاعون، فلج، كورى، سكته و صدها بيمارى خطرناك ديگر آن‏چنان زندگانى مردم را مورد تهديد قرار مى‏دهد كه گويى همگان به انتظار مرگ حتمى خود نشسته‏اند و هرگز اميدى به زندگى ندراند. شب كه به بستر مى‏روند، اميد زنده ماندن تا صبح و برخاستن از
چهارشنبه، 9 بهمن 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
بهداشت و درمان در حکومت عدل جهانی
بهداشت و درمان در حکومت عدل جهانی
بهداشت و درمان در حکومت عدل جهانی

نويسنده: نجم الدين طبسى
يكى از مشكلات جامعه، پيش از ظهور امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف)، كاهش بهداشت و درمان است كه در نتيجه گسترش بيمارى‏هايى واگير و مرگ‏هاى ناگهانى را در سراسر جهان در پى دارد. گسترش بيمارى‏هايى مانند جذام، طاعون، فلج، كورى، سكته و صدها بيمارى خطرناك ديگر آن‏چنان زندگانى مردم را مورد تهديد قرار مى‏دهد كه گويى همگان به انتظار مرگ حتمى خود نشسته‏اند و هرگز اميدى به زندگى ندراند. شب كه به بستر مى‏روند، اميد زنده ماندن تا صبح و برخاستن از خواب در آنان نيست و آن‏گاه كه از خانه بيرون مى‏روند، اميدى به بازگشت خود ندارند.
اين اوضاع دلخراش و دردناك، در اثر آلودگى محيط زيست و در نتيجه به كارگيرى سلاح‏هاى شيمايى، اتمى و ميكربى پديد مى‏آيد يا افزايش اجساد كشتگان و دفن نشدن آنان و متعفّن شدنشان، عامل آن بيمارى‏ها مى‏شود و يا بر اثر ديگر بيمارى‏هاى روانى و روحى است كه از ناامنى و از دست دادن عزيزان پديد مى‏آيد و شايد نيز معلول همه اينها و چيزهايى است كه ما از آن آگاهى نداريم.
حكومت حضرت مهدى(عجل الله تعالی فرجه الشریف) در آن شرايط، نور اميدى در دل انسان‏هاى بلازده و دردمند آن عصر، براى نابودى آن وضعيت و به ارمغان آوردن تندرستى براى جامعه بشرى است و اين درست همان چيزى است كه حكومت امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) در آن زمينه انجام مى‏دهد.
در اين‏جا به بازگويى چند روايت درباره وضعيت بهداشت و درمان، پيش از ظهور مى‏پردازيم و آن‏گاه رواياتى را درباره كوشش‏هاى حضرت حجّت(علیه السلام) در تأمين بهداشت و درمان جامعه بيان مى‏داريم:

الف) گسترش بيمارى‏ها و مرگ‏هاى ناگهانى

رسول خدا(ص) مى‏فرمايد: «از نشانه‏هاى نزديك شدن قيامت و رستاخيز اين است كه يك مرد بدون درد و بيمارى مى‏ميرد».(1)
در روايتى ديگر مى‏فرمايد: «در نزديكى قيامت (ظهور مهدى(عجل الله تعالی فرجه الشریف)) صاعقه‏ها (رعد و برق‏ها كه باعث آتش گرفتن و سوختن مى‏شود) فراوان و پياپى خواهد بود؛ به گونه‏اى كه وقتى شخصى نزد خويشاوندان خود يا گروهى مى‏رود و مى‏پرسد، ديروز چه كسى از شما دچار صاعقه شد و سوخت؟ جواب مى‏شنود: فلانى و فلانى...».(2)
صاعقه به معناى بى‏هوش شدن و از بين رفتن خرد در اثر شنيدن صداى ترسناك و نيز به معناى آتش گرفتن و سوختن آمده است. از اين رو، اشخاصى كه دچار صاعقه مى‏شوند يا عقلشان را از دست مى‏دهند يا بر اثر آتش صاعقه، سوخته‏(3) و تبديل به خاكستر مى‏شوند. البته ممكن است صاعقه در اثر انفجار گلوله سلاح‏هاى پيشرفته آن عصر باشد كه هم صداى وحشتناك و هم آتشى سوزنده دارند؛ به گونه‏اى كه هر كس در نزديكى آن باشد، به خاكستر تبديل مى‏گردد و آثارى كه بر انسان‏ها به‏جا مى‏گذارد، جز بيمارى نيست و اين سه بيمارى و بلا تنها از آثار سلاح‏هاى ويرانگر مى‏باشد.
حضرت رسول(ص) در روايتى ديگر مى‏فرمايد: «به هنگام نزديك شدن قيامت و رستاخيز، مرگ‏هاى شديد و در پى آن سال‏هاى پرزلزله خواهد بود».(4)
اميرمؤمنان(ع) در اين باره مى‏فرمايد: «پيش از ظهور قائم(عجل الله تعالی فرجه الشریف) دو گونه مرگ فراوان مى‏گردد: مرگ سرخ و مرگ سفيد كه مرگ سفيد، همان گسترش طاعون است».(5)
امام صادق(ع) مى‏فرمايد: «از نشانه‏هاى قيامت و رستاخيز، گسترش بيمارى فلج و مرگ‏هاى ناگهانى است».(6)
امام كاظم(ع) از قول پيامبر(ص) مى‏فرمايد: «پيدايش مرگ‏هاى ناگهانى، جذام و بواسير، از نشانه‏هاى نزديك شدن قيامت و رستاخيز است».(7)
در كتاب بيان الائمه آمده است: از نشانه‏هاى نزديك شدن ظهور مهدى(عجل الله تعالی فرجه الشریف) گسترش بيمارى وبا و طاعون در سراسر جهان، به ويژه در بغداد و شهرهاى پيرامون آن است كه در نتيجه گروه بسيارى از مردم نابود مى‏گردند.(8)

ب) بهداشت

شكوفايى شگفت‏انگيز دانش‏ها، به ويژه علم بهداشت و درمان در عصر حكومت مهدى(عجل الله تعالی فرجه الشریف) و بهره‏گيرى از آن براى گسترش بهداشت در جامعه و فرونشستن شعله‏هاى جنگ و پيدايش آرامش روانى و تأمين بهداشت روحى با اصلاح شدن انسان‏ها و نيز گسترش كشاورزى و دامدارى و تأمين تغذيه در حدّ مطلوب، از جمله عواملى است كه بهداشت را در روزگار امام عصر(ع) به حدّ بالا و ايده آل خود مى‏رساند و چنان مى‏شود كه وضعيت جسمى مردم دگرگون مى‏گردد و عمر آنان طولانى مى‏شود؛ به گونه‏اى كه گاهى يك شخص هزار فرزند، نوه و ... خود را مى‏بيند و آن‏گاه چشم از جهان فرو مى‏بندد.
رسول خدا(ص) مى‏فرمايد: «هنگامى كه عيسى(ع) از آسمان فرود آمد و دجّال را كشت و شب، هنگامى كه در صبح آن، خورشيد از مغرب طلوع كند (نه از سوى مشرق) تاچهل‏سال زندگى پربار و آسوده‏اى خواهيد داشت و در اين مدّت نه كسى مى‏ميرد و نه‏بيمار مى‏شود».(9)
شايد منظور از اين سخن، آن باشد كه مرگ‏ها و بيمارى‏هايى كه پيش از ظهور حضرت، گسترش يافته، در دوران حضرت به اندازه‏اى اندك و ناچيز است كه مى‏توان آن را در حكم عدم دانست و شايد معناى ظاهرى مراد باشد؛ يعنى در اين مدّت مرگ و بيمارى وجود نداشته باشد و آن به دليل مقدم مبارك حضرت بقية اللَّه الاعظم است.
اميرمؤمنان(ع) مى‏فرمايد: «در حكومت مهدى(عجل الله تعالی فرجه الشریف)... عمرها طولانى مى‏شود».(10)
مفضل بن عمر مى‏گويد: امام صادق(ع) فرمود: «هنگامى كه قائم ما قيام كند ... مردم درسايه فرمانروايى او، عمرى دراز خواهند داشت؛ به گونه‏اى كه براى هر شخص هزارفرزند متولدمى‏شود».(11)
امام سجاد(ع) در اين باره مى‏فرمايد: «هنگامى كه قائم ما قيام كند، خداوند عزّوجلّ، بيمارى و بلا را از شيعيان ما دور مى‏سازد و قلب‏هاى‏شان را همانند آهن‏هاى محكم قرارمى‏دهد و توان و نيروى هر يك از آنان را برابر نيروى چهل مرد مى‏گرداند و آنان فرمانروايان روى زمين و بزرگان آن مى‏شوند».(12)
امام باقر(ع) درباره بهداشت محيط زيست در حكومت امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) مى‏فرمايد: «هنگامى كه قائم ما قيام كند ... چاه‏هاى فاضلاب و ناودان‏هايى را كه در مسير راه‏هاست، از بين مى‏برد».(13)
حفظ بهداشت شهرها و محيط جامعه، از وظايف حكومت‏هاست. بنابراين، بايد از هر عاملى كه سبب به خطر افتادن بهداشت محيط زيست مى‏شود، جلوگيرى گردد. ريختن فاضلاب خانه‏ها در كوچه‏ها و احداث چاه‏هاى توالت و دستشويى در بيرون از خانه‏ها - چنان‏چه در برخى از شهرها و روستاها مرسوم است - سبب نابودى بهداشت محيط زيست مى‏شود. از اين رو، مى‏بينيم كه يكى از كارهاى حضرت مهدى(عجل الله تعالی فرجه الشریف) جلوگيرى از اين گونه تخلّفات بهداشتى مى‏باشد.

ج) درمان

چون در روزگار حضرت مهدى(عجل الله تعالی فرجه الشریف) بهداشت در حدّ مطلوب آن وجود دارد، بيمارى‏ها كاهش يافته، تعداد اندكى از افراد به بيمارى‏هاى گوناگون دچار مى‏شوند؛ ولى دانش پزشكى نيز در آن عصر در اوج پيشرفت خود مى‏باشد و بيماران گوناگون در كوتاه‏ترين مدّت معالجه مى‏شوند. افزون بر اين كه حضرت با يارى الهى بيماران غير قابل درمان را نيز خود بهبود مى‏بخشد و مى‏توان گفت: در حكومت حضرت بيمارى يافت‏نمى‏شود.
امام حسين(ع) درباره حكومت مهدى(عجل الله تعالی فرجه الشریف) مى‏فرمايد: «هيچ نابينا، زمين گير و دردمندى بر روى زمين نمى‏ماند، مگر آن كه خداوند درد او را برطرف مى‏سازد».(14)
اميرمؤمنان(ع) مى‏فرمايد: «... آن‏گاه قائم ما كه پنهان و مخفى است، ظاهر مى‏شود در حالى كه جبرئيل پيشاپيش او و كتاب خدا در پيش روى اوست. آن حضرت بيماران پيسى و خوره را شفا مى‏بخشد».(15)
از اين روايت استفاده مى‏شود كه حضرت مهدى(عجل الله تعالی فرجه الشریف) خود در درمان بيمارى‏هاى غيرقابل درمان، نقش اساسى دارد.
امام صادق(ع) مى‏فرمايد: «هنگامى كه حضرت قائم قيام كند، خداوند بيمارى‏ها را از مؤمنان دور مى‏سازد و تندرستى را به آنان باز مى‏گرداند».(16)
امام باقر(ع) در اين باره مى‏فرمايد: «هر كس قائم اهل بيت مرا درك كرد، اگر به بيمارى دچار باشد، شفا مى‏يابد و چنان‏كه دچار ناتوانى باشد، توانا و نيرومند مى‏گردد».(17)
در كتاب خصال شيخ صدوق آمده است: «روزگار حضرت مهدى(عجل الله تعالی فرجه الشریف) بيمارى برطرف مى‏شود و آنان (مؤمنان) مانند پاره‏هاى آهن مى‏گردند».(18)

شهادت يا رحلت امام(ع)

درباره شهادت يا رحلت حضرت(ع)، روايات گوناگونى رسيده ولى با توجّه به سخن امام‏حسن مجتبى(ع) كه مى‏فرمايد: «هيچ يك از ما امامان نيست، جز آن كه مسموم يا شهيدمى‏شود».(19) مى‏توان رواياتى را كه دلالت بر شهادت حضرت(ع) دارد، بر ديگر روايات ترجيح داد.
در اين‏جا تنها به بازگويى چند روايت بسنده مى‏كنيم:
1. امام صادق(ع) در دنبال آيه شريفه (ثمّ رددنا لكم الكرّة عليهم)(20) مى‏فرمايد: «مقصود زنده شدن دوباره امام حسين(ع) و هفتاد نفر از اصحابش در عصر امام‏زمان است؛ درحالى كه كلاه خودهاى طلايى بر سر دارند و به مردم، رجعت و زنده شدن دوباره حضرت حسين(ع) را اطلاع مى‏دهند تا مؤمنان به شك و شبهه نيفتند.
اين در حالى است كه حضرت حجّت در ميان مردم است. چون معرفت و ايمان به حضرتش در دل‏هاى مردم استقرار يافت، مرگ حضرت حجّت(ع) فرا مى‏رسد. پس حضرت امام حسين(ع) متولّى غسل و كفن و حنوط و دفن ايشان خواهد شد و هرگز غير از وصى، وصى را تجهيز و آماده خاك سپارى نمى‏كند».(21)
زهرى مى‏گويد: حضرت مهدى(عجل الله تعالی فرجه الشریف) چهارده سال زندگى مى‏كند؛ سپس به مرگ طبيعى به جوار حق مى‏رود.(22)
ارطاة مى‏گويد: به من (خبر) رسيده است كه حضرت مهدى(عجل الله تعالی فرجه الشریف) چهل سال زندگى مى‏كند؛ سپس به مرگ طبيعى در بستر خود مى‏ميرد.(23)
كعب الاحبار مى‏گويد: منصور اين امّت مهدى است و ساكنان زمين و پرندگان آسمان بر او درود مى‏فرستند.
اوست كه در جنگ با روم و جنگ‏هاى عظيم مورد آزمايش قرار مى‏گيرد و اين آزمايش بيست سال طول مى‏كشد و حضرتش به همراه دو هزار نفر از فرماندهان پرچم‏دار، به شهادت مى‏رسند؛ سپس هيچ مصيبتى پس از مصيبت فقدان رسول اللَّه(ص) بر مسلمانان گران‏تر از شهادت حضرت مهدى(ع) نخواهد بود.(24)
البته سخنان زهرى و ارطاة و كعب از نظر ما مورد اعتماد نيست؛ مگر آن كه شاهد صدق داشته باشد.

چگونگى شهادت امام(ع)

در الزام الناصب درباره چگونگى شهادت حضرت آمده است: «هنگامى كه سال هفتاد به پايان آيد و مرگ حضرت فرا رسد، زنى به نام سعيده از طايفه بنى تميم، ايشان را به شهادت مى‏رساند. ويژگى آن زن، اين است كه همانند مردها محاسن و ريش دارد.
او از بالاى بام، به هنگامى كه حضرت در حال عبور است، سنگى به سوى ايشان پرتاب مى‏كند و آن حضرت را به شهادت مى‏رساند. چون حضرت رحلت مى‏كند، امام‏حسين(ع) مراسم غُسل، كفن و دفن آن حضرت را عهده دار مى‏شود».(25)
البته جز در اين كتاب، در جاى ديگرى به اين مطلب - يعنى چگونگى شهادت- برخوردنكرده‏ام.
امام صادق(ع) مى‏فرمايد: «حسين(ع) با اصحابش - كه با او شهيد شدند - مى‏آيند(26) و هفتاد پيامبر آنان را همراهى مى‏كنند؛ چنان‏كه همراه حضرت موسى هفتاد نفر فرستاده شدند، آن‏گاه حضرت قائم(عجل الله تعالی فرجه الشریف) انگشتر را به وى مى‏سپارد و امام حسين(ع) غسل، كفن، حنوط، و دفن حضرت قائم را بر عهده مى‏گيرد».
سلام عليه يوم ولد و يوم يظهر و يوم يموت، و يوم يبعث حيّاً.

پی نوشت:

1. فردوس الاخبار، ج‏4، ص‏298.
2. احمد، مسند، ج‏3، ص‏64؛ فردوس الاخبار، ج‏5، ص‏434.
3. فرهنگ عميد، ج‏2، ص‏688.
4. المعجم الكبير، ج‏7، ص‏59.
5. مفيد، ارشاد، ص‏359؛ نعمانى، غيبة، ص‏277؛ طوسى، غيبة، ص‏267؛ اعلام الورى، ص‏427؛ خرائج، ج‏3، ص‏1152؛ صراط المستقيم، ص‏249؛ بحارالانوار، ج‏52، ص‏211؛ الزام الناصب، ج‏2، ص‏147.
6. بحارالانوار، ج‏52، ص‏313؛ ابن‏اثير، نهايه، ج‏1، ص‏187.
7. بحارالانوار، ج‏52، ص‏269، به نقل از: الامامة و التبصره؛ الزام الناصب، ج‏2، ص‏125.
8. بيان الائمه، ج‏1، ص‏102.
9. ابن‏طاووس، ملاحم، ص‏97.
10. عقد الدرر، ص‏159؛ القول المختصر، ص‏20.
11. مفيد، ارشاد، ص‏363؛ المستجاد، ص‏509؛ بحارالانوار، ج‏52، ص‏337؛ وافى، ج‏2، ص‏113.
12. نعمانى، غيبة، ص‏317؛ صدوق، خصال، ج‏2، ص‏541؛ روضة الواعظين، ج‏2، ص‏295؛ صراط المستقيم، ج‏2، ص‏261؛ بحارالانوار، ج‏52، ص‏317.
13. من لايحضره الفقيه، ج‏1، ص‏234؛ مفيد، ارشاد، ص‏365؛ طوسى، غيبة، ص‏283؛ روضة الواعظين، ج‏2، ص‏264؛ اعلا الورى، ص‏432؛ الفصول المهّمه، ص‏302؛ اثبات الهداة، ج‏3، ص‏452؛ بحارالانوار، ج‏52، ص‏333.
14. خرائج، ج‏2، ص‏489؛ بحارالانوار، ج‏53، ص‏62.
15. دوحة الانوار، ص‏133؛ الشيعة و الرجعه، ج‏1، ص‏171.
16. نعمانى، غيبة، ص‏317؛ بحارالانوار، ج‏52، ص‏364؛ اثبات الهداة، ج‏3، ص‏493.
17. نعمانى، غيبة، ص‏317؛ صدوق، خصال، ج‏2، ص‏541؛ روضة الواعظين، ج‏2، ص‏295؛ صراط المستقيم، ج‏2، ص‏261؛ بحارالانوار، ج‏52، ص‏335؛ به نقل از: خرائج.
18. صدوق، خصال، ص‏507.
19. كفاية الاثر، ص‏226؛ بحارالانوار، ج‏27، ص‏217.
20. اسراء (17) آيه 6.
21. كافى، ج‏8، ص‏206؛ تأويل الآيات الظاهره، ج‏1، ص‏278 و ج‏2، ص‏762، مختصر البصائر، ص‏48؛ تفسير برهان، ج‏2، ص‏401؛ بحارالانوار، ج‏53، ص‏13 و ج‏51، ص‏56.
22. ابن‏حمّاد، فتن، ص‏104؛ البدء و التاريخ، ج‏2، ص‏184؛ متقى هندى، برهان، ص‏163.
23. ابن‏حمّاد، فتن، ص‏99؛ عقد الدرر، ص‏147؛ متقى هندى، برهان، ص‏157.
24. عقد الدرر، ص‏149.
25. الزام الناصب، ص‏190؛ تاريخ ما بعد الظهور، ص‏881.
26. درباره رجعت امام حسين(علیه السلام) به كتاب ستاره درخشان نوشته مرحوم آية اللَّه والد مراجعه شود.

منبع:چشم اندازى به حكومت مهدى (عجل الله تعالی فرجه الشریف)




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما
چرا جنگ هشت ساله آغاز شد؟
چرا جنگ هشت ساله آغاز شد؟
اژه ای: انسان از جنایت صهیونیست‌ها و شهامت حزب‌الله لبنان متعجب می‌شود
play_arrow
اژه ای: انسان از جنایت صهیونیست‌ها و شهامت حزب‌الله لبنان متعجب می‌شود
بیش از هفتصد هزار آواره در لبنان وجود دارد
play_arrow
بیش از هفتصد هزار آواره در لبنان وجود دارد
حزب‌الله پیروز است
play_arrow
حزب‌الله پیروز است
پزشکیان: رژیم صهیونیستی و حامیانش، بزرگ‌ترین تروریست‌ها هستند
play_arrow
پزشکیان: رژیم صهیونیستی و حامیانش، بزرگ‌ترین تروریست‌ها هستند
قالیباف: رزمندۀ بسیجی، طی چهارماه آموزش، به یک افسر زرهی تبدیل شد
play_arrow
قالیباف: رزمندۀ بسیجی، طی چهارماه آموزش، به یک افسر زرهی تبدیل شد
رئیس دستگاه قضا: در دفاع مقدس همه اقشار مردم در صف اول جهاد حاضر شدند
play_arrow
رئیس دستگاه قضا: در دفاع مقدس همه اقشار مردم در صف اول جهاد حاضر شدند
عراقچی: شورای امنیت به تجاوزات اسرائیل در لبنان پاسخ دهد
play_arrow
عراقچی: شورای امنیت به تجاوزات اسرائیل در لبنان پاسخ دهد
سرلشکر سلامی: برای کنترل یک بحران همۀ زیرساخت‌ها از قبل باید فراهم شود
play_arrow
سرلشکر سلامی: برای کنترل یک بحران همۀ زیرساخت‌ها از قبل باید فراهم شود
فرودگاه بن‌گورین و خروج گسترده اشغالگران از فلسطین اشغالی
play_arrow
فرودگاه بن‌گورین و خروج گسترده اشغالگران از فلسطین اشغالی
استقبال و وداع با پیکر ۳۴ شهید گمنام دفاع مقدس
play_arrow
استقبال و وداع با پیکر ۳۴ شهید گمنام دفاع مقدس
اتحادیه اروپا: ما خواهان برقراری آتش‌بس میان لبنان و اسرائیل هستیم
play_arrow
اتحادیه اروپا: ما خواهان برقراری آتش‌بس میان لبنان و اسرائیل هستیم
ساختمان سازی در گوانژوی چین
play_arrow
ساختمان سازی در گوانژوی چین
پزشکیان: ما هیچ‌گاه به دنبال بمب هسته‌ای نخواهیم بود
play_arrow
پزشکیان: ما هیچ‌گاه به دنبال بمب هسته‌ای نخواهیم بود
گزارشی از عملیات جستجو در حادثه معدن طبس
play_arrow
گزارشی از عملیات جستجو در حادثه معدن طبس