روغن جوجوبا و بهبود رشد مو

روغن جوجوبا یک موم مایع است که از دانه‌های گیاه جوجوبا به دست می‌آید. این روغن برای بشریت از زمان‌های قدیم به خاطر خاصیت مرطوب کنندگی و نرم کنندگی شناخته شده است. امروزه این روغن به صورت عمده‌ای برای مراقبت از
شنبه، 9 بهمن 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
روغن جوجوبا و بهبود رشد مو
روغن جوجوبا و بهبود رشد مو

 

مترجم: سعید علیزاده
منبع:راسخون
 

روغن جوجوبا یک موم مایع است که از دانه‌های گیاه جوجوبا به دست می‌آید. این روغن برای بشریت از زمان‌های قدیم به خاطر خاصیت مرطوب کنندگی و نرم کنندگی شناخته شده است. امروزه این روغن به صورت عمده‌ای برای مراقبت از پوست و تحریک رشد مو مورد استفاده قرار می‌گیرد.
روغن جوجوبا از دانه‌های گیاه جوجوبا به دست می‌آید، که به عنوان Simmondsia chinensis نیز شناخته می‌شود که بومی برخی از مناطق آریزونا، مکزیکو و کالیفرنیا است. اگرچه اغلب به عنوان روغن جوجوبا نامیده می‌شود، اما در واقع یک موم مایع است که در حالت ارگانیک و خالص به رنگ طلایی روشن است. با این حال، روغن جوجوبای تصفیه شده تقریبا یک مایع شفاف، بی‌رنگ و بی‌بو است. بیشتر به خاطر خاصیت مرطوب کنندگی شناخته می‌شود و یکی از محصولات طبیعی مهم در صنعت لوازم آرایشی و بهداشتی است. این روزها، بخش ضروری از بسیاری محصولات شامپو، کاندیشن‌ها و طیف وسیعی از محصولات مراقبت از پوست، محصولا فرموله شده برای مراقبت در برابر آفتاب، مبارزه با نشانه‌های پیری مانند چین و چروک و خطوط ریز را این روغن تشکیل می‌دهد. این روغن به ویژه می‌تواند برای مراقبت از مو و پوست سر بسیار مفید باشد.

برای داشتن پوست سر سالم

این روزها مشکلات مو و پوست سر مانند شوره سر، ریزش مو، خشکی مو و مو خوره بسیار رایج هستند و به دلیل قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی ناملایم، آلودگی‌ها و محصولات حالت دهنده مو روی می‌دهند. در چنین شرایطی، مدیریت و سالم نگه داشتن مو توصیه می‌شود. بنابراین، روغن جوجوبا معمولا به عنوان یکی از روغن‌های ضروری با خواص منحصر به فرد در نظر گرفته می‌شود و به راحتی در بازار پیدا می‌شود. این روغن شباهت ساختاری به سبوم یا روغن تولید شده توسط غدد سباسه که در پوست سر و بدن حضور دارند دارد. به همین دلیل است زمانی که به صورت موضعی مالیده می‌شود سطح سبوم تولید شده را تنظیم می‌کند.
نکته: تولید بیش از حد سبوم گاهی اوقات می‌تواند فولیکول‌های مو را مسدود کند و مانع رشد مو شود.

پاک‌کننده عالی پوست سر

همانطور که می‌دانیم، غدد سباسه پوست سر سبوم یا روغنی تولید می‌کند تا فولیکول‌های مو و سفت مو را مرطوب نگه دارد. با این حال، بیشتر اوقات سبوم بیش از حد تولید شده توسط این غدد تمایل دارند تا پوست سر را بپوشانند و فولیکول‌های مو را مسدود کنند. این امر به نوبه خود، منجر به شکستگی مو و ریزش مو می‌شود. حتی سرعت رشد مو اگر به دلیل رسوب چربی مسدود شود می‌تواند تحت تاثیر منفی قرار بگیرد. به عنوان پاک‌کننده پوست سر، روغن جوجوبا می‌تواند به رهایی از چنین سبوم‌های دلمه‌ای کمک کند که در عوض ممکن است باعث کاهش ریزش و شکستگی مو گردد.

فواید مهم دیگر

استفاده از روغن جوجوبا برای ماساژ پوست سر می‌تواند گردش خون را بهبود بخشد که باعث تحریک فولیکول‌های مو جهت افزایش سرعت رشد می‌شود.
با توجه به خواص ضدباکتری و ضدقارچ آن، این روغن می‌تواند برای سالم نگه داشتن پوست سر استفاده شود.
به کاهش ریزش مو که به دلیل عواملی مانند درماتیت پوست سر، پسوریازیس و اگزما رخ می‌دهد کمک می‌کند.
این روغن یک کاندیشنر عالی برای مو است، که می‌تواند برای رهایی از خشکی مو، موهای فر و موهایی که حالت دادن به آن مشکل است استفاده شود.
این روغن باعث مرطوب شدن ساقه مو می‌شود و با کاهش آسیب به دلیل آلودگی‌ها و مواد شیمیایی ناملایم درخشش طبیعی به موها می‌بخشد.

راه‌هایی برای استفاده از این روغن جادویی

به عنوان روغن گرم

روغن را کمی گرم کنید و آن‌را با استفاده از توپ پنبه‌ای به پوست سر بمالید. حال پوست سر را به آرامی ماساژ دهید و اجازه دهید حدود یک ساعت بماند. سپس با استفاده از شامپوی ملایم بشویید و چربی اضافی را از بین ببرید. همچنین می‌توانید این روغن را با روغن نارگیل برای تغذیه اضافی مخلوط کنید.

به عنوان کاندیشنر

اگر موهایتان خیلی خشک است، در این صورت در حدود یک قاشق چای خوری روغن جوجوبا را به کاندیشنر روزمره خود اضافه کنید و آن‌را به طور کامل به موهای خود بمالید. اجازه دهید به مدت چند دقیقه بماند و سپس بشویید. موهای خود را مجددا با شامپو نشویید.

به عنوان کاندیشنر حالت دهنده

برای موهای خشک، می‌توانید چند قطره از این روغن را در کف دست قرار دهید و آن‌را بمالید و سپس به طور کامل به موهای مرطوب اعمال کنید. با این حال، اگر موهای شما چین‌دار و غیرقابل حالت دادن است، در این صورت به منظور صاف کردن موهای فر، چند قطره از آن را بر روی انگشتان قرار دهید و به طور کامل بر موهای خشک بمالید.
رشد مو تنها مزیت این روغن یا موم مایع منحر به فرد نیست. این روغن می‌تواند توسط افراد مبتلا به آکنه و همچنین آن‌هایی که پوستشان بیش از حد چرب است نیز استفاده شود چون می‌تواند تولید سبوم را تنظیم کند. بنابراین، می‌تواند از گرفتگی منافذ پوستی که به دلیل آکنه و جوش رخ می‌دهد جلوگیری کند. می‌تواند رطوبت لازم را در طول روز فراهم کند چون این روغن روشن و غیر روغنی می‌تواند به سرعت توسط پوست جذب شود. به این ترتیب، این روغن به عنوان یک محصول ضدپیری عمل می‌کند چون به کاهش ظاهر چین و چروک، خطوط ریز و علایم کشش کمک می‌کند. روی هم رفته، می‌توانید از این روغن برای داشتن پوست درخشان و بدون لکه، در کنار موهای نرم و ابریشمی استفاده کنید.

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.