نفخ شکم و تهوع

آیا تا به حال دچار نفخ شکم و تهوع شده‌اید؟ آیا می‌دانید به چه علت رخ داده و چگونه می‌توان آن را درمان کرد؟ در این مقاله به این مشکل نگاهی خواهیم داشت و به شما کمک کرده با آن هرچه بهتر مقابله نمایید.
چهارشنبه، 13 بهمن 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
نفخ شکم و تهوع
نفخ شکم و تهوع

 

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون
 

آیا تا به حال دچار نفخ شکم و تهوع شده‌اید؟ آیا می‌دانید به چه علت رخ داده و چگونه می‌توان آن را درمان کرد؟ در این مقاله به این مشکل نگاهی خواهیم داشت و به شما کمک کرده با آن هرچه بهتر مقابله نمایید.
عطر و بوی غذایی خوشمزه شما را از خود بی خود می‌کند، اینطور نیست؟ غذای خوشمزه‌ای که بر روی میز قرار داده شما را به سوی خود فراخوانده و یارای مقاومت در برابر آن را ندارید. بشقاب پشت بشقاب از این غذای خوشمزه را نوش جان می‌کنید و 30 دقیقه بعد چه اتفاقی رخ می‌دهد؟ حالت تهوع و نفخ به شما دست می‌دهد. چرا پس از خوردن غذا نفخ شکم به سراغ شما می‌آید؟ و اگر به هر روی ربطی به خوردن ندارد چرا از هر طرف به سراغ شما می‌آید؟ در ادامه‌ی این مقاله به عللی که می‌توانند منجر به این عوارض شده و شکلهای درمانی که می‌توان برای این منظور اتخاذ نمود، نگاهی دقیق خواهیم داشت. به خواندن خود ادامه داده تا اطلاعات بیشتری کسب نمایید.

علل

نفخ شکم و تهوع همچنین با علائم خاص دیگری همچون درد قفسه سینه، معده یا دل درد، خارج شدن گاز معده و درد ناشی از گاز معده، آروغ تلخ و تند، سوزش در معده، احساس سیری تمام مدت، از دست دادن اشتها و استفراغ همراه می‌باشند.

پرخوری

پرخوری فشار زیادی را بر روی معده و اندامهای اطراف آن وارد می‌سازد. در نتیجه‌ی آن اسیدهای معده از طریق دریچه‌ی اسفنکتر میان معده و مری به خارج درز می‌کنند. به سمت گلو بالا رفته و موجب بروز آروغ و احساس سوزش در گلو و معده می‌شوند. آنگاه به سوء هاضمه انجامیده و در نتیجه می‌تواند موجب بروز نفخ و تهوع در فرد گردد.

اسیدیته

اسیدیته عارضه‌ای است که به هنگام ترشح بیش از حد اسید معده رخ داده بطوریکه این امر موجب بروز تهوع و نفخ می‌شود. همچنین می‌تواند منجر به بروز عوارض دیگری مانند زخم و التهاب معده شود. اسیدیته زمانی رخ می‌دهد که مواد غذایی تند، ادویه‌ای و روغنی زیادی مصرف شود و یا در اثر استعمال دخانیات ایجاد می‌شود. غیر از آن، پرخوری و نداشتن زمان ثابتی برای صرف وعده‌های غذایی دلایل دیگر ابتلاء به این بیماری می‌باشند.

نوع رژیم غذایی

نوع مواد غذایی که فرد مصرف می‌کند نیز تأثیر زیادی بر روی این سیستم گذاشته و موجب بروز نفخ و تهوع می‌گردد. به طور مشابه، الکل اسیدهایی را به درون معده رها کرده و موجب ایجاد آسیب شدیدی می‌شود. استعمال دخانیات نیز دلیل دیگری است که همچنین می‌تواند موجب بروز تهوع و نفخ گردد.

ابتلاء به بیماری

از جمله متداول‌ترین علائم برخی عوارض و بیماریها، این علائم یعنی تهوع و نفخ می‌باشند. این عوارض، سوزش سر دل، یبوست، ورم معده، گاستروپارزی، سنگ کیسه صفرا و غیره را شامل می‌شود.

بارداری و قاعدگی

بارداری، وضعیت دیگری است که در آن این علائم دیده می‌شوند. این امر اساساً به دلیل تغییرات هورمونی ایجاد شده در بدن رخ می‌دهد. تغییرات بدنی زیادی وجود داشته که می‌توانند منجر به تهوع و همچنین نفخ شوند. هر دو این علائم در وضعیت علائم پیش قاعدگی (PMS) اتفاقی معمول به حساب می‌آیند.

چاقی

چاقی می‌تواند بر روی معده فشار آورده و به سوء هاضمه، اسیدیته، سوزش سر دل و غیره منجر شود. این وضعیت می‌تواند به تهوع و نفخ بیانجامد.

درمان

درمانی که فرد می‌تواند اتخاذ نموده و از مقابله‌ی مناسب و رفع آنها اطمینان حاصل نماید، چه می‌باشد؟ در ادامه چند راهکاری که می‌توانید برای این علائم بکار بندید را معرفی می‌کنیم.
• با حفظ یک شیوه زندگی سالم که به معنی خوردن با قاعده و به میزان مناسب و همچنین خواب به موقع است، از وقوع و بروز نفخ و تهوع جلوگیری کنید.
• اجتناب از مصرف غذاهای تند، چرب و روغنی و همچنین الکل یکی از بهترین اقدامات پیشگیرانه بوده که می‌توان اتخاذ نمود. غیر از آن، فرد همچنین می‌تواند از مصرف سبزیجاتی مانند کلم، گل کلم و نخود فرنگی که می‌تواند به ایجاد گاز معده بیانجامد، خودداری کند.
• مشخص شده است که نوشیدن آب گرم به تسکین اسید ایجاد شده در معده کمک کرده و همچنین منجر به اجابت مزاج شده که موجب می‌شود حالت تهوع و نفخ درمان شوند.
• مشخص گشته که مکیدن یک عدد لیمو ترش نفخ و تهوعی که اتفاق می‌افتد را رفع می‌نماید.
• داروهای بدون نیاز به نسخه (به طور مثال آنتی اسیدها) نیز می‌توانند مورد استفاده قرار گرفته بطوریکه موجبات تسکین را فراهم می‌سازند.
مقابله و کنار آمدن با نفخ و حالت تهوع می‌تواند بسیار مشکل باشد به این دلیل که ناراحتی و درد را با خود به همراه دارند. در نتیجه می‌توانند بر فعالیتهای روزمره و کیفیت عمومی زندگی اثر بگذارند. اما اکنون که اطلاع یافتید چه چیزهایی می‌توانند موجب بوجود آمدن این عوارض شده و چگونگی مقابله با آنها را به خوبی متوجه شدید، امیدوارم که دگیر دچار این عارضه نشوید.

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.