زبان دين
نويسنده:حجة الاسلام دكتر صادق لاريجانى
بحث ما درباره «زبان دين» است. اين بحثبا همين نام درفرهنگ و فلسفه غرب مطرح و بحث گستردهاى است و در تحت آن مسايلبسيارى مطرح است. گرچه در فلسفه و كلام و اصول مبحثى مستقل با اين نام وجودندارد، اما اگر فهرست مسايلى كه در زبان دين مطرح است موردتوجه قرار گيرد، مشاهده مىشود كه در جاى جاى فلسفه و كلام وعلم اصول مباحثى است كه به زبان دين مربوط مىشود. يكى از مهمترين مسالهها در زبان دين آن است كه دقيقا مدلول و محكى خداچيست؟رسالهها و مقالههاى متعددى براى تبيين مدلول لفظ جلاله درفلسفه غرب نگاشته شده است. مساله ديگر محمول گزارههاى دينى است، آيا اوصاف خداوند كهمحمول پارهاى از گزارههاى دينى استبه عنوان مثال: خداوند مهربان است، عطوف است، عالم است و قادر است، هم معنىمحمولات قضاياى عرفى است؟ آيا مفهوم عالم، عادل و بخشنده وعطوف و امثال اين همان است كه براى انسانها به كار مىرود؟ بحث عمده ديگر، معنادارى زبان دين است. آيا گزارههاى دينى معنادارند، معيار آن چيست؟ فلسفه پوزيتيويسمى، معنادارى گزارههاىدينى را انكار مىكرد، ولى اين نظريه، امروز مدافعى ندارد ومعنادارى گزارههاى دينى و كيفيت معناى آن هنوز بحث زندهاىاست. از ديگر مباحث مهمى كه در زبان دين مطرح است، سمبليكبودن زبان دين است. آيا الفاظى كه در دين به كار گرفته مىشودرمز است؟ نشانهاى براى امور ديگر است؟ يا همانند استعمالالفاظ در زبان عرفى است؟ اسطوره بودن زبان دينى هم نظريهديگرى است. در هر حال مباحثى كه در زمينه زبان دين مطرحمىشود، گستره بزرگى را در بر مىگيرد. بحث امروز ما در باره فدئيسم ويتگنشتاين است.
فدئيسم نظريهاى براى رفع تعارض علم و دين
محدوده و شعاع نحوههاى حيات و زبان آن
بازىهاى زبانى