نیاسین و افسردگی

پژوهشهای پزشکی صورت گرفته به مدرک قابل توجهی در خصوص نیاسین و درمان افسردگی دست یافته‌اند. این مقاله را خوانده تا اطلاعات بیشتری کسب کنید.
شنبه، 14 اسفند 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
نیاسین و افسردگی
نیاسین و افسردگی

 

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون
 

پژوهشهای پزشکی صورت گرفته به مدرک قابل توجهی در خصوص نیاسین و درمان افسردگی دست یافته‌اند. این مقاله را خوانده تا اطلاعات بیشتری کسب کنید.
بسیاری از افراد متوجه نیستند که افسردگی یک بیماری است. آرزو می‌کنم برای کسی پیش نیاید، اما اگر می‌دانستند چه احساسی دارد، قسم می‌خورم پیش از آنکه با بی اعتنایی از کنار آن رد شوند مجدداً به این بیماری فکر می‌کردند.

جاناتان دیویس

برخلاف آنچه که بسیاری از ما تمایل داریم در مورد افسردگی فکر کنیم، این بیماری تماماً به ذهن و روان ارتباط نمی‌یابد! افسردگی بالینی یک پدیده‌ کاملاً فیزیولوژیکی است که اغلب بوسیله‌ی عدم تعادل بیوشیمیایی و کمبودهای تغذیه‌ای ایجاد می‌شود. افسردگی، نوسانات خلقی، دوره‌هایی که احساسات و عواطف دچار افت می‌شوند تمامی این موارد بوسیله‌ی هورمونها و انتقال دهنده‌های شیمایی خاصی در مغز در اثر خارج شدن از تعادل ایجاد می‌شوند. انتقال دهنده‌ی عصبی شیمیایی اصلی سروتونین بوده و اکثر موارد افسردگی بالینی چیزی جز پایین بودن سطح سروتونین در مغز نیست. در این صورت نیاسین چه کاری می‌تواند در این رابطه انجام دهد؟ چگونه کفایت و عدم کفایت نیاسین به افسردگی ارتباط می‌یابد؟ خوب بایستی گفت که در بخش بعدی به این موضوع می‌پردازیم.

نیاسین و افسردگی ـ بررسی اجمالی

همانطور که در بالا اشاره شد، کاهش غیر طبیعی در سطح سروتونین برای یک دوره‌ی زمانی قابل توجه، معمولاً به افسردگی، گرایش مالیخولیایی، فقدان شور و شوق و احساس یأس و ناامیدی منجر می‌شود. خاطر نشان می‌شود که سروتونین یک ماده‌ی بیوشیمایی است که از تریپتوفان مشتق شده که هم یک اسید آمینه ضروری و هم استاندارد است. نیاسین، که عموماً به عنوان ویتامین B3 شناخته می‌شود یکی از اجزاء ضروری سازنده‌ی تریپتوفان می‌باشد. خاطر نشان می‌شود که عجیب‌ترین مطلب در مورد تریپتوفان این است که بدن را تحت تأثیر قرار داده تا هم سروتونین و همچنین نیاسین تولید نماید. با این حال، چنانچه مقدار ناکافی از ترویپتوفان جهت انتخاب میان تولید سروتونین و نیاسین باقی مانده باشد، به احتمال زیاد ابتدا ترجیح داده نیاسین را تولید نماید که عملکردهای بیولوژیکی بسیار دیگری در کنار تنظیم سطوح سروتونین برعهده دارد. در نتیجه‌ی این کار، سطوح سروتونین دستخوش تغییر شده و به طور دائم رو به کاستی می‌روند. در چنین حالتی، مصرف آگاهانه‌ی نیاسین آن تریپتوفان موجود درون شما را مطمئن می‌سازد که بدن جهت انجام عملکرد خود به قدر کافی نیاسین در اختیار دارد. در نتیجه تریپتوفان به حفظ ثابت سطوح سروتونین برمی‌گردد. از این طریق، مقادیر کافی از نیاسین این اطمینان را می‌دهد که حداقل از لحاظ شیمیایی برای مغز دلیلی وجود نخواهد داشت که دچار نوسانات احساسی شود.

فوائد نیاسین در افسردگی

وجود نیاسین و یا ویتامین B3 علاوه بر تنظیم صحیح سطوح سروتونین جهت حفظ سلامتی و عملکرد طبیعی سلولهای مغز و دستگاه عصبی بسیار ضروری است. عملکرد آرام و راحت سلولهای مغزی و عصبی این اطمینان را می‌دهد که فعالیت الکتریکی مغز ثابت و بدون نوسان حفظ شده و انتقال الکتریکی یا شیمیایی سیگنالهای عصبی بدون هیچ مشکلی به راحتی پیش می‌رود. نتیجه‌ی قابل مشاهده از آن در قالب الگوهای رفتاری سالم، بهبود خلق و خوی، کاهش تعداد حملات عصبی و رهایی از بی قراری نمود می‌یابد. همچنین با اجازه‌ی استراحت و آرامش به مغز و آسان گرفتن مسائل، نیاسین اثرات داروها و روشهای درمانی افسردگی را افزایش داده و به عنوان یک مکمل مفید جهت مدیریت افسردگی، اضطراب و بی قراری و ناراحتی روحی و روانی عمل می‌کند.
استفاده از نیاسین جهت درمان افسردگی به خصوص اگر خفیف و در مراحل اولیه‌ی خود باشد، همیشه گزینه‌ی شروعی بهتری نسبت به تجویز داروهای آرام بخش و ضد افسردگی است. حتی زمانی که فرد نیاز به استفاده از داروهای ضد افسردگی و آرام بخش داشته باشد، مکمل‌های ویتامین B3 می‌توانند با خیال راحت به عنوان بخشی از کل درمان بکار برده شوند. ویتامین‌های B به دلیل محلول بودن در آب مقدار مازاد آنها همراه با ادرار از بدن خارج شده و در نتیجه خطر اوردوز آنچنانی برجای نمی‌گذارند. با این حال، پیش از اقدام به مصرف مکملهای نیاسین حتماً با پزشک خود مشورت کرده و اجازه دهید بر روی شما آزمایش به عمل آمده تا مشخص شود که آیا نسبت به مکملهای ویتامین ‎B3 حساسیت داشته و یا نسبت به آنها دچار عدم تحمل هستید و یا خیر.
در این بین، می‌توانید مواد غذایی سرشار از ویتامین B3 مانند آجیل یا مغزهای خوراکی، حبوبات، غلات سبوس دار، هویج، کلم بروکلی، گوجه فرنگی، خرما، آووکادو، ماهی تن، ماهی قزل آلا، شیر، تخم مرغ، مرغ و مارچوبه را در تمام مدتی که احساس بی‌حوصلگی و گرفتگی و ناراحتی از محیط اطراف خود دارید، مصرف نمایید. پیش از خاتمه‌ی بحث مایلم نکته‌ی جالبی را با شما درمیان گذارم ـ در طول دوره‌های افسردگی و اضطراب هوس به خوردن مواد غذایی شیرین امر بسیار طبیعی است. در عین حال می‌توانید شیرینی‌های سالم حاوی نیاسین را میل کنید.

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما