مادران شاغل

به عنوان مادر، مهم نیست كه انتخاب با ماندن در خانه و یا اشتغال در بیرون از منزل باشد یا تا چه حد از این انتخاب خود رضایت قلبی داشته باشیم. همه به نوعی احساس گناه می‌كنیم، حس مشترك دیگر، در مادرانی كه با آنها گفتگو
پنجشنبه، 19 اسفند 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
مادران شاغل
 مادران شاغل

 

نویسنده: میشل كندی
برگردان: زهرا جعفری

 

به عنوان مادر، مهم نیست كه انتخاب با ماندن در خانه و یا اشتغال در بیرون از منزل باشد یا تا چه حد از این انتخاب خود رضایت قلبی داشته باشیم. همه به نوعی احساس گناه می‌كنیم، حس مشترك دیگر، در مادرانی كه با آنها گفتگو كرده‌ام، احساس حسادت است. ممكن است به مادران خانه‌دار و یا به پرستار كودك و یا مربی مهد كودك كه زمان طولانی با فرزندان ما می‌گذرانند، حسادت كنیم. بسیاری از مادران، با مشاهده رابطه بسیار نزدیك و صمیمی مربی مهد با فرزندشان و كنار گذاشته شدن خودشان، احساس حسادت می‌كنند. نگران نباشید، راه‌حلهایی برای رهایی و آزاد شدن از ‌این احساسها وجود دارد. كار را با اطمینان‌بخشی به خود، دال بر اینكه فرزندتان شما را بر هر فرد دیگری كه در طول روز از او مراقبت می‌كند ترجیح می‌دهد، شروع كنید.

با پرستار كودك قرار داد مكتوب داشته باشید

نوشتن قرارداد با پرستار نه تنها برای مشخص كردن روزها و ساعتهای كار و میزان دستمزد پرداختی است، بلكه روشها و سیاستهای مورد نظر نیز انتظارهای شما را از او شامل می‌شود (هیچ وقت برای نوشتن و تنظیم قرارداد دیر نیست). این قرارداد می‌تواند شامل موارد متعددی باشد؛ از استفاده از گول‌زنك گرفته تا نوع غذایی كه می‌خواهید به كودك داده نشود. این قرار‌داد، همچنین نوع رابطه مالی و شغلی شما و پرستار كودكتان را هم كاملاً مشخص خواهد كرد.

احساسهای خود را ارزیابی كنید

شما تنها مادری نیستید كه وقتی فرزندتان سهواً پرستارش را «مامان» خطاب می‌كند، بغض راه گلویتان را می‌بندد. می‌دانم دردناك است، ولی از كودك - یا پرستار او عصبانی نشوید. این امر فقط می‌تواند به این معنا باشد كه كودك هر فرد مراقبی را «مامان» می‌داند. ولی چنانچه از این امر واقعاً در عذاب هستید، نگرانیهایتان را با پرستار كودك مطرح كنید و نظر او را درباره احساسات فرزندتان جویا شوید. با این روش، می‌توانید دیدگاه مفیدی نسبت به فرزندتان - و پرستار او- و حالتهای روحی آنها، پیدا كنید.

دلخور نشوید

خوشحالی كودك از دیدن پرستارش را امر مثبتی تلقی كنید! می‌دانم، شما دوست دارید فرزندتان هنگام جدایی از شما قدر بدقلقی می‌كند؛ ولی اگر با شادی به آغوش پرستارش می‌خزد، به احتمال زیاد بدان معناست كه از بازگشت شما نزد خود مطمئن است. كودك دارای احساس امنیت درونی، خود نعمتی است. به خاطر شاغل بودن بیرون از خانه وانجام كار مورد علاقه‌تان، احساس گناه نكنید. اگر از احساس ماندن در منزل ناراحت و مضطرب باشید، فرزندتان به زودی به این امر پی خواهد برد. آیا بهتر نیست در طول روز مدت كوتاهی ولی توأم با رضایت و خوشحالی با او باشید تا اینكه تمام رز با هم باشید، ولی از اینكه قادر به انجام كار مورد علاقه خود نیستید - و یا به مسائل مالی می‌اندیشید، نگرانی و دلشوره داشته باشید؟ تنها باید در ساعتهایی كه با هم هستید، كودك را در آغوش بگیرید و حتی پیش پا افتاده‌ترین كارها را همراه با او انجام دهید تا كودك وحدت و یگانگی خانواده را درك كند.

رفتار محترمانه با پرستار

با لحن آرام و غیر ستیزه‌جویانه صحبت كنید. با پرستار به گونه‌ای كه دوست دارید در محل كار با خود شما صحبت شود، حرف بزنید. پیش روی دیگران از او انتقاد نكنید. گفتگوهایتان را با لحن مثبت شروع كنید و به پایان برسانید. این روش، بهترین راه ایجاد یك رابطه احترام‌آمیز بین شما دو نفر است و به مراقبت بهتر از فرزندتان منجر می‌گردد.

...پذیرا باشید

پیشنهادهای پرستار كودك را پذیرا باشید. به هر حال، او فردی است كه با فرزند شما در تماس دایمی است. شاید برای شما ناراحت كننده باشد ولی او می‌تواند، مثلاً برای آمادگی كودك برای استفاده از توالت، اظهار نظر كند. گوش دادن به پیشنهادهای پرستار حترام شما را به او نشان می‌دهد، حتی اگر میلی به عملی كردن آنها نداشته باشید. فقط به خاطر داشته باشید، به هر حال پدر و مادر شما هستید و در رابطه با صلاح و مصلحت فرزندتان شما تصمیم گیرنده‌اید.

از گذشته عبرت بگیرید

هنگام مصاحبه و گفتگو با فرد جدیدی كه میل دارید. به عنوان پرستار كودك استخدام كنید، نظر او را در موارد مختلف بحث‌برانگیز بین شما و پرستار قبلی، جویا شوید و واكنشهایش را پیش از در میان گذاشتن دیدگاههایتان در مورد نحوه نگهداری كودك، بررسی كنید و مطمئن باشید در چشم كودك هیچ پرستار یا مراقبی كه استخدام كنید، حایگزین شما به عنوان والدین نخواهد شد.

فعالیتهای روزانه

چگونگی رفتار روزانه پرستار با كودكتان را بررسی و فعالیتهای روزانه فرزندتان را همراه با پرستار او بازبینی كنید. این آگاهیهای مستمر شما را در جریان پیشرفت كودك قرار داده و اجازه می‌دهد در زندگی و رشد و نمو او شركت و نیازهایش را پیش‌بینی كنید. در این صورت است كه خواهید توانست زمانی را برای انجام كارهایی كه شركت و اثر شما در زندگی روزمره او را عمیق‌تر می‌سازد، اختصاص دهید. پختن یك كیك برای تولد بهترین دوست فرزندتان یا خرید یك هدیه خداحافظی برای یكی از دوستان مهد كودكی- كه در شرف ترك مهد و شهرتان است، فرصتی برای شریك شدن در بخشی از تجربه‌های فرزندتان است، حتی وقتی به صورت فیزیكی در محل حضور نداشته باشید.

تعامل در طول روز

اگر فرزندتان از مدرسه می‌رود، در جریان فعالیتهای كلاسی او و در تماس با آموزگارش باشید. در صورت امكان، شماره تلفن دسترسی به خود در طول روز را در اختیار كودك و آموزگار او قرار دهید. هنگامی كه كودكان بتوانند در طول روز در محل كار والدینشان با آنان تماس بگیرند- نه فقط در موارد بسیار ضروری، بلكه برای شرح و توضیح كارهای روزمره و یا حتی كمك تلفنی برای انجام تكلیفهایشان، احساس امنیت و ویژه بودن خواهند نمود. عصر تكلیفهای كودك را بازبینی و برای آماده شدن برای روز بعدی مدرسه به او كمك كنید.

مرخصی برای موارد مهم

گاه به گاه، برای شركت در یك كار یا فعالیت مهم كودك، از محل كارتان مرخصی بگیرید. دختر یا پسرتان از حضور زود هنگام شما خوشحال می‌شوند و هر دوی شما این برنامه‌های ویژه را به خاطر خواهید داشت.

مشاركت روزمره

برنامه روزانه‌ای كه مشاركت شما را افزایش دهد، ترتیب دهید، مثل صرف شام همراه با فرزند و یا خواباندن او در رختخواب روزانه 15 تا 20 دقیقه را به ارتباط فرد به فرد با فرزندتان اختصاص دهید. حتی نوجوانان از ماساژ كمر و شانه لذت می‌برند و در ضمن استراحت پس از یك روز خسته كننده با شما صحبت خواهند كرد. خود شما هم از آرامشی كه بعد از این ارتباط آخر روز با فرزندتان پیدا خواهید كرد، شگفت‌زده خواهید شد.

برنامه‌های روزمره مرتبی داشته باشید

این مسأله یعنی برنامه روزانه فرزندتان را بدانید و اجازه دهید او نیز بداند خود شما كجا خواهید بود و چه كار خواهید كرد! هنگامی كه كودكان درباره شغل و وظیفه پدر و یا مادرشان اطلاعاتی داشته باشند، به آنها احساس اتصال و همبستگی خواهند داشت: برای بازدید كودكتان از محل كارتان برنامه‌ای ترتیب دهید و از محیط كار داستانهایی برای او تعریف كنید. در تعطیلات آخر هفته، فعالیتها و برنامه‌های تك به تك و تفریحات خانوادگی ترتیب بدهید. سینما، مسابقه‌های ورزشی و حتی یك باغبانی ساده و سایر فعالیتها، پیوندهای خانوادگی را مستحكم‌تر می‌سازد.
منبع مقاله :
كندی، میشل(1392)؛ حسادت، برگردان: زهرا جعفری، مشهد: به نشر انتشارات آستان قدس رضوی، چاپ دوم.

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.