خطرات استفاده از فن آوری اشتراک فايل

با استفاده از فن آوری "اشتراک فايل" ، کاربران اينترنت می توانند فايل های موجود بر روی سيستم خود را با ساير کاربران به اشتراک گذاشته و خود نيز از فايل های موجود بر روی کامپيوتر ساير کاربران استفاده نمايند . نرم افزارهای P2P ( اقتباس شده از Peer-to-peer ) نظير برنامه هائی که از آنان به منظور اشتراک فايل های موزيک استفاده می گردد ، يکی از نمونه برنامه های متداول در اين زمينه بوده که از فن آوری اشتراک فايل استفاده می نمايد . برنامه های P2P ، شما را در معرض
پنجشنبه، 1 اسفند 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
خطرات استفاده از فن آوری اشتراک فايل
خطرات استفاده از فن آوری اشتراک فايل
خطرات استفاده از فن آوری اشتراک فايل


فن آوری "اشتراک فايل" يکی از روش های متداول به منظور مبادله و يا اشتراک فايل ها توسط کاربران است می باشد . استفاده از فن آوری فوق ، عليرغم برخی مزايا می تواند شما را مستعد خطرات متعددی نظير آلودگی سيستم ، حملات و يا افشاء اطلاعات شخصی نمايد .

اشتراک فايل چيست ؟

با استفاده از فن آوری "اشتراک فايل" ، کاربران اينترنت می توانند فايل های موجود بر روی سيستم خود را با ساير کاربران به اشتراک گذاشته و خود نيز از فايل های موجود بر روی کامپيوتر ساير کاربران استفاده نمايند . نرم افزارهای P2P ( اقتباس شده از Peer-to-peer ) نظير برنامه هائی که از آنان به منظور اشتراک فايل های موزيک استفاده می گردد ، يکی از نمونه برنامه های متداول در اين زمينه بوده که از فن آوری اشتراک فايل استفاده می نمايد . برنامه های P2P ، شما را در معرض خطرات امنيـتی متعددی قرار داده و ممکن است به اطلاعات شخصی موجود بر روی کامپيوتر شما آسيب جدی برساند .
خطرات استفاده از فن آوری اشتراک فايل
• نصب کدهای مخرب :در زمان استفاده از برنامه های P2P ، تشخيص ايمن بودن منبع فايل های ارائه شده مشکل خواهد بود ( غير ممکن نيست ). مهاجمان به منظور ارسال کدهای مخرب بر روی کامپيوترهای هدف از نرم افزارهای فوق استفاده نموده و از اينگونه نرم افزارها و يا فايل های به اشتراک گذاشته به عنوان ناقل ويروس، تروجان ، کرم و يا Spyware استفاده می نمايند . بديهی است پس از Download اينگونه فايل ها، شرايط لازم برای آلودگی سيستم فراهم می گردد.
• افشاء اطلاعات حساس و يا شخصی : با استفاده از برنامه های P2P ، شرايط لازم به منظور دستيابی ساير کاربران به سيستم شما فراهم شده و ساير کاربران می توانند به برخی دايرکتوری های خاص دستيابی داشته و يا ممکن است شما اقدام به ارائه اطلاعات شخصی خود برای افرادی نمائيد که نسبت به آنان اعتماد اوليه ای ايجاد شده است. بدين ترتيب شرايط مناسب برای افراد غير مجاز به منظور دستيابی به اطلاعات و داده های شخصی موجود بر روی کامپيوتر شما فراهم می گردد . زمانی که اطلاعات موجود بر روی کامپيوتر شما در اختيار افراد غيرمجاز قرار گرفت ، تشخيص اين موضوع که چه تعداد به اطلاعات فوق دستيابی پيدا کرده اند ،بسيار مشکل بوده و شانس يافتن سارقين اطلاعات شخصی شما کاهش پيدا می نمايد .
• استعداد لازم در مقابل حملات : برخی برنامه های P2P ممکن است از شما بخواهند که پورت های خاصی را بر روی فايروال باز نمائيد تا آنان قادر به ارسال فايل ها باشند ( ايجاد يک روزنه در سيستم حفاظتی ايجاد شده توسط فايروال ) . باز نمودن برخی پورت ها ممکن است باعث دستيابی مهاجمان به کامپيوتر شما شده و يا آنان با سوء استفاده از نقاط آسيب پذير موجود در برنامه های P2P ، اقدام به برنامه ريزی حملات خود نمايند .
• از کار افتادن سرويس ها : دريافت فايل ها از طريق اينترنت می تواند بطرز قابل محسوسی ترافيک موجود بر روی شبکه و حجم پردازش های انجام داده شده بر روی کامپيوترهای شما را افزايش دهد . با افزايش حجم پردازش بر روی کامپيوتر ، ممکن است امکان دستيابی به برخی برنامه های نصب شده بر روی کامپيوتر شما وجود نداشته باشد و يا با محدوديت دستيابی در زمان استفاده از اينترنت مواجه گرديد .
• پيگيری و تعقيب قانونی : فايل های به اشتراک گذاشته شده از طريق برنامه های P2P ممکن است شامل نرم افزارهای غيرمجاز و يا اطلاعات غيراخلاقی باشند. دريافت و استفاده از اينگونه فايل ها ، ممکن است پيامدهای حقوقی و قانونی را برای شما بدنبال داشته باشد .

اقدامات لازم در جهت کاهش تهديدات

بهترين روش کاهش و يا حذف خطرات در ارتباط با فن آوری اشتراک فايل ، عدم استفاده از برنامه های P2P است . در صورتی که ضرورت استفاده از فن آوری فوق وجود داشته باشد ، با رعايت موارد ايمنی زير می توان خطرات مرتبط با بکارگيری آنان را کاهش داد :
• استفاده و بهنگام نگه داشتن يک نرم افزار آنتی ويروس : نرم افزارهای آنتی ويروس عمليات تشخيص و حفاظت کامپيوتر شما در مقابل ويروس های متداول را انجام خواهند داد . با توجه به اين که مهاجمان به صورت مستمر اقدام به نوشتن ويروس های جديد می نمايند ، بهنگام نگه داشتن برنامه های آنتی ويروس به منظور برخورد با ويروس های جديد ، امری ضروری و حياتی است .
• نصب و يا فعال نمودن يک فايروال : فايروال ها با بلاک نمودن برخی از حملات، پيشگيری و حفاظت لازم از سيستم شما را انجام خواهند داد. برخی از سيستم های عامل به همراه يک فايروال پيش فرض ارائه شده اند ، در چنين مواردی می بايست از فعال بودن فايروال اطمينان حاصل نمود.

 

 






نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط