پرورش گل رز در شیشه

نمایشگاه بین‌المللی گل و گیاه سال که در اوزاکای ژاپن بر پا شد، بین افرادی که با گل و گیاه سرو کار دارند علاقة غیر منتظره‌ای را برانگیخت. در میان محصولات جالی که در معرض دید عموم گذاشته شد، برخی به موضوع استفاده از
يکشنبه، 6 فروردين 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
پرورش گل رز در شیشه
پرورش گل رز در شیشه

 

مترجم: زهرا هدایت منش
منبع:راسخون
 

نمایشگاه بین‌المللی گل و گیاه سال که در اوزاکای ژاپن بر پا شد، بین افرادی که با گل و گیاه سرو کار دارند علاقه غیر منتظره‌ای را برانگیخت. در میان محصولات جالی که در معرض دید عموم گذاشته شد، برخی به موضوع استفاده از بیوتکنولوژی مربوط می‌شوند. یکی از این محصولات جالب و در عین حال زیبا بوته گل رز بسیار کوچکی است که راحت در کف دست جا می‌گیرد. این بوته رز، که در داخل یک شیشه کوچک گل داده است، اندازه‌اش از 5 سانتی متر بیش‌تر نیست و شکوفه‌هایی دارد که قطرشان فقط یک سانتی‌متر است.
اندازه‌اش از 5 سانتی متر بیش‌تر نیست و شکوفه‌هایی دارد که قطرشان فقط یک سانتی‌متر است.
شرکت کیووا هاکو کوگیو که این گل را به نمایش گذاشت، چندین سال مشغول پرورش گل رز کوچکی بوده است که در حدود 20 سانتی‌متر طول داشته‌اند. اما یک روز یکی از کارکنان شرکت با تعجب دید که بوته رزی که کوچکتر از تمامی بوته‌ها بود شکوفه کرده است.
کارکنان شرکت مزبور از ساقه آن بوته بافتنی جدا کردند و با استفاده از یک شیوه بیوتکنولوژی به نام کشت بافت، بوته‌های جدیدی را پرورش دادند.
اصول کار مانند اصولی است که در پرورش گیاهان به شیوه قلمه‌زدن به کار می‌رود، اما در شدوه کشت بافت، بافتی که از گیاه می‌گیرند تحت شرایط استریل داخل یک شیشه پرورش داده می‌شود. گیاهانی که بدین گونه پرورش می‌یابند حاوی همان ژن‌هایی هستند که گیاه مادر در خود دارد. این گیاهان نمونه‌های همسانی هستند که می‌توان آن‌ها را به راحتی تکثیر کرد و به تعداد زیاد به فروش رسانید.
گیاهان مزبور در ماده‌ای ژله‌ای مانند که حاوی مواد غذایی لازم است رشد می‌یابند. اگر باکتری‌ها بخواهند وارد شیشه شوند، کپک موجود در شیشه رشد می‌کند. پس در شیشه را با چوب پنبه فیلتر دار می‌بندند تا اکسیژن بتواند وارد شیشه شود اما از ورود باکتری‌ها جلوگیری کند. اگر شیشه ها را در دمایی کافی و پایین نگه داری کنند، بوته‌های درون آن‌ها تا یک ماه دیگر گل می‌دهند.
این رزهای شیشه‌ای فوق‌العاده کوچک، هنوز در حال پرورش هستند و به بازار نیامده‌اند، اما به زودی در ردیف هدایای زنده زیبا قرار می‌گیرند. شرکت‌ها با استفاده از شیوه بیوتکنولوژی نه تنها برای تغییر اندازه، بلکه برای رنگ و بوی گل‌ها هم دست به آزمایش‌های گوناگون زده‌اند. کسی نمی‌داند که در آینده چه گل‌های عجیبی محیط زندگی ما را زیباتر خواهند کرد.

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.