نه نکته تغذیه‌ای برای داشتن قلب سالم

انتخاب مواد غذایی مناسب برای کنترل علائم بیماری‌های قلبی مفید بوده و به جلوگیری از عوارض بیشتر کمک می کند. بهبود رژیم غذایی و تناسب اندام می‌تواند روند گرفتگی عروق را آهسته‌تر کرده یا از ایجاد آن
پنجشنبه، 24 فروردين 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
نه نکته تغذیه‌ای برای داشتن قلب سالم
نه نکته تغذیه‌ای برای داشتن قلب سالم

مترجم: پریسا مرتضوی
منبع:راسخون
 

انتخاب مواد غذایی مناسب برای کنترل علائم بیماری‌های قلبی مفید بوده و به جلوگیری از عوارض بیشتر کمک می کند. بهبود رژیم غذایی و تناسب اندام می‌تواند روند گرفتگی عروق را آهسته‌تر کرده یا از ایجاد آن جلوگیری کند. همچنین برنامه غذایی مناسب به کاهش کلسترول بد (LDL)، فشارخون، قندخون و وزن کمک می ‌کند.
یک برنامه غذایی مفید برای قلب تنها به معنی پرهیز از غذاهای مضر نیست؛ بلکه خوردن غذاهای مفید و سالم نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. برای داشتن قلبی سالم ‌تر 9 نکته زیر را رعایت کنید:

1. اصول اولیه را بدانید.

پایه و اساس برنامه غذایی شما ساده است: سبزیجات، میوه‌ها، غلات سبوس‌دار و حبوبات بیشتری بخورید. همگی آن‌ها مواد غذایی مناسبی هستند که به مبارزه با بیماری قلبی کمک می‌کنند.

2. غذای خود را خوش‌طعم کنید.

مواد غذایی سالم می‌توانند خوشمزه نیز باشند! اگر آنچه را که می‌خورید دوست داشته باشید، بهتر می‌توانید برنامه غذایی خود را ادامه دهید. از پزشک خود بخواهید متخصص تغذیه‌ای را به شما معرفی کند که بتواند شما را در مورد شیوه‌های سالم پخت‌ و پز و نحوه انتخاب غذاهای سالم در رستوران راهنمایی ‌کند.

3. پروتئین کافی دریافت کنید.

مواد غذایی همچون گوشت های بدون چربی، محصولات لبنی کم‌چرب، لوبیا، آجیل، حبوبات و ماهی ها را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

4. مصرف چربی را محدود کنید.

از خوردن چربی‌های اشباع (کره، محصولات لبنی پرچرب، گوشت‌های چرب) و چربی‌های ترانس (که در برخی از مواد غذایی پخته بسته‌بندی‌شده، ذرت بو داده در ماکروویو و غذاهای سرخ شده موجود است) پرهیز کنید. در عوض از چربی‌های اشباع نشده (روغن زیتون، کنجد، کانولا و بعضی از انواع آجیل) استفاده کنید و دستورالعمل‌های پزشک خود را در مورد میزان مصرف چربی رعایت کنید.

5. کربوهیدرات‌های مناسب را انتخاب کنید.

هنگامی که غذا می‌خورید، نیمی از کالری مصرفی شما باید از غلات سبوس‌دار، سبزیجات، میوه‌ها و یا دیگر مواد غذایی گیاهی تأمین شود. سعی کنید مصرف شیرینی‌جات را محدود کنید.

6. هیچ وعده غذایی‌ را حذف نکنید.

حذف کردن یک وعده غذایی منجر به پرخوری می‌شود. سعی کنید به جای استفاده از سه وعده غذایی، از پنج تا شش وعدۀ غذای ولی در حجم کم استفاده کنید.

7. نمک کمتری مصرف کنید.

نمک اضافی می‌تواند فشارخون را افزایش دهد. لازم است علاوه بر مصرف نمک خوراکی، مصرف غذاهای حاوی سدیم بالا مانند گوشت قرمز، غذاهای صنعتی، کنسروی، سس‌ها، فست فودها و...را نیز محدود کنید. ضروری است غذاهایی غنی از مواد معدنی دیگر مانند پتاسیم، منیزیم و کلسیم را نیز به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

8. هر روز ورزش کنید.

ورزش قلب شما را تقویت می‌کند، جریان خون را بهبود می‌بخشد، فشارخون بالا را کنترل می‌کند، کلسترول خوب (HDL) را افزایش می‌دهد و به کنترل قندخون و وزن بدن کمک می‌کند.

9. به اندازه کافی آب بنوشید.

اگر میزان آب بدن شما در حد کافی باشد پر انرژی‌تر خواهید بود و کمتر غذا می‌‌خورید. از پزشک خود در مورد میزان آبی که روزانه باید بنوشید بپرسید. همچنین مصرف غذاهای سرشار از آب مانند لبنیات، غذاهای آبکی، میوه‌ها و سبزیجات و... را فراموش نکنید.
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.