واژه‌ی صَدّ - صُدود در قرآن

«صَدّ يصُدّ» به معناي اعراض و رويگرداني و نيز به معناي منع و بازداشتن است. هنگامي که گفته مي‌شود «صددتُه عن کذا» يعني او را از آن کار بازداشتم و «صَدّ يصِدُّ» از باب «ضَرَب» به معناي خنديدن است و
چهارشنبه، 27 ارديبهشت 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
واژه‌ی صَدّ - صُدود در قرآن
 صَدّ - صُدود

نويسنده: عباس کوثري

 
«صَدّ يصُدّ» به معناي اعراض و رويگرداني (1) و نيز به معناي منع و بازداشتن است. هنگامي که گفته مي‌شود «صددتُه عن کذا» يعني او را از آن کار بازداشتم و «صَدّ يصِدُّ» از باب «ضَرَب» به معناي خنديدن است و «صديد» چرک مخلوط به خون است. (2) بازگشت بيشترين مشتقات آن به اعراض و تمايل به جانب ديگر است و معاني ديگر آن همانند «صُدّ»، به معناي جانب و ستمي از بيابان و «صَدّ» به معناي کوه، برخلاف قياس است، چنان‌که «صَد يصِدّ» به معناي فرياد کشيدن نيز اين‌چنين است. (3) فعل «صَدّ يصِدّ» در قرآن کريم دو معنا به کار رفته است.

کاربردهاي صدّ در قرآن

1. بازداشتن و ممانعت

خداوند متعال مي‌فرمايد: «وَإِنَّهُمْ لَيَصُدُّونَهُمْ عَنِ السَّبِيلِ وَيَحْسَبُونَ أَنَّهُم مُهْتَدُونَ» (4) و آنان (شياطين) کافران «اعراض کننده از ياد خدا) را از راه خدا بازمي‌دارند؛ درحالي‌که گمان مي‌کنند هدايت‌يافتگان حقيقي‌اند. صدّ در اين آيه معناي ممانعت و بازداشتن را افاده مي‌کند. خداوند متعال در آيه‌اي ديگر درباره ممانعت کافران از مسجدالحرام مي‌فرمايد: «وَمَا لَهُمْ أَلَّا يُعَذِّبَهُمُ اللّهُ وَهُمْ يَصُدُّونَ عَنِ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ وَمَا كَانُوا أَوْلِيَاءَهُ». (5)
راغب مي‌نويسد: صدود و صَدّ گاه اعراض و رويگرداني از شيء است، مانند «يَصُدُّونَ عَنكَ صُدُوداً» (6) و گاه بازداشتن و ممانعت است، مانند «وَزَيَّنَ لَهُمُ الشَّيْطَانُ أَعْمَالَهُمْ فَصَدَّهُمْ عَنِ السَّبِيلِ»، (7) «الَّذِينَ كَفَرُوا وَصَدُّوا عَن سَبِيلِ اللَّهِ»، (8) «وَيَصُدُّونَ عَن سَبِيلِ اللَّهِ»، (9) «قُلْ قِتَالٌ فِيهِ كَبِيرٌ وَصَدٌّ عَن سَبِيلِ اللّهِ» (10) و «وَلاَ يَصُدُّنَّكَ عَنْ آيَاتِ اللَّهِ بَعْدَ إِذْ أُنزِلَتْ إِلَيْكَ». (11) صدّ در آيات نظير اينها نيز به همين معناست. (12)

2. اعراض و رويگرداني

قرآن درباره رويگرداني منافقان از پيامبر (صلي الله عليه و آله و سلم) مي‌فرمايد: «وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ تَعَالَوْا إِلَى‏ مَا أَنْزَلَ اللّهُ وَإِلَى الرَّسُولِ رَأَيْتَ الْمُنَافِقِينَ يَصُدُّونَ عَنكَ صُدُوداً»: (13) و هنگامي که به آنان گفته شود رو به سوي آنچه خداوند نازل کرده و پيامبر بياوريد، منافقان را مي‌بيني که از تو اعراض مي‌کنند. ظهور آيه به قرينه کلمه «عن» اين است که «يَصُدُّونَ» به معناي رويگرداني است.
طبرسي (14) و راغب نيز، همين تفسير را بيان کرده‌اند شيخ طوسي مي‌نويسد: اصل در فعل «صدّ» اين است که لازم باشد و در اين صورت به معناي اعراض است و اگر متعدي باشد به معناي منع و بازداشتن است و «صُدُود» مصدر است که به عنوان مفعول مطلق تأکيدي منصوب شده است، همانند «كَلَّمَ اللّهُ مُوسَى‏ تَكْلِيماً». (15) البته اين قاعده‌اي کلي نيست؛ زيرا در مواردي صدّ با اينکه لازم به کار رفته، به معناي ممانعت است، همانند «وَهُمْ يَصُدُّونَ عَنِ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ».

3. داد و فرياد کردن

قرآن کريم مي‌فرمايد: «وَلَمَّا ضُرِبَ ابْنُ مَرْيَمَ مَثَلاً إِذَا قَوْمُكَ مِنْهُ يَصِدُّونَ». (16) در بخش لغت خوانديم که «صَدّ يصِدّ» به کسر صاد به معناي خنده و داد و فرياد کردن است. در اين آيه نيز «يَصِدُّونَ» به همين معناست، چنان‌که شيخ طوسي، (17) زمخشري، (18) فخر رازي (19) و علامه طباطبايي (20) همين معنا را ذکر کرده‌اند. ترجمه آيه چنين است: و هنگامي که درباره فرزند مريم مَثلي زده شد، ناگهان قوم تو براي آن داد و فرياد راه انداختند.

پي‌نوشت‌ها:

1. ابن منظور؛ لسان العرب؛ ج 7، ص 297.
2. احمد فيومي؛ المصباح المنير؛ ج 1 و 2، ص 334.
3. ابن فارس؛ معجم مقاييس اللغة؛ ج 3، ص 282.
4. زخرف: 37.
5. انفال: 34.
6. نساء: 61.
7. نمل: 24.
8. محمد: 1.
9. حج: 25.
10. بقره: 217.
11. قصص: 87.
12. نساء: 61. حسين راغب اصفهاني؛ مفردات الفاظ القرآن؛ ج 477.
13. فضل بن حسن طبرسي؛ مجمع البيان؛ ج 3 و 4، ص 102.
14. حسين راغب اصفهاني؛ مفردات الفاظ القرآن؛ ص 47.
15. محمد بن حسن طوسي؛ التبيان؛ ج 3، ص 239-240.
16. زخرف: 57.
17. محمد بن حسن طوسي؛ التبيان؛ ج 9، ص 210.
18. محمود زمخشري؛ الکشاف؛ ج 4، ص 260.
19. محمد فخر رازي؛ التفسير الکبير؛ ج 27، ص 190.
20. سيدمحمدحسين طباطبايي؛ الميزان؛ ج 18، ص 114.

منبع مقاله :
منبع‌مقاله: کوثري، عباس؛ (1394)، فرهنگنامه تحليلي وجوه و نظائر در قرآن (جلد دوم)، قم: دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم، معاونت پژوهشي، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي، چاپ اول.
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما
چرا جنگ هشت ساله آغاز شد؟
چرا جنگ هشت ساله آغاز شد؟
اژه ای: انسان از جنایت صهیونیست‌ها و شهامت حزب‌الله لبنان متعجب می‌شود
play_arrow
اژه ای: انسان از جنایت صهیونیست‌ها و شهامت حزب‌الله لبنان متعجب می‌شود
بیش از هفتصد هزار آواره در لبنان وجود دارد
play_arrow
بیش از هفتصد هزار آواره در لبنان وجود دارد
حزب‌الله پیروز است
play_arrow
حزب‌الله پیروز است
پزشکیان: رژیم صهیونیستی و حامیانش، بزرگ‌ترین تروریست‌ها هستند
play_arrow
پزشکیان: رژیم صهیونیستی و حامیانش، بزرگ‌ترین تروریست‌ها هستند
قالیباف: رزمندۀ بسیجی، طی چهارماه آموزش، به یک افسر زرهی تبدیل شد
play_arrow
قالیباف: رزمندۀ بسیجی، طی چهارماه آموزش، به یک افسر زرهی تبدیل شد
رئیس دستگاه قضا: در دفاع مقدس همه اقشار مردم در صف اول جهاد حاضر شدند
play_arrow
رئیس دستگاه قضا: در دفاع مقدس همه اقشار مردم در صف اول جهاد حاضر شدند
عراقچی: شورای امنیت به تجاوزات اسرائیل در لبنان پاسخ دهد
play_arrow
عراقچی: شورای امنیت به تجاوزات اسرائیل در لبنان پاسخ دهد
سرلشکر سلامی: برای کنترل یک بحران همۀ زیرساخت‌ها از قبل باید فراهم شود
play_arrow
سرلشکر سلامی: برای کنترل یک بحران همۀ زیرساخت‌ها از قبل باید فراهم شود
فرودگاه بن‌گورین و خروج گسترده اشغالگران از فلسطین اشغالی
play_arrow
فرودگاه بن‌گورین و خروج گسترده اشغالگران از فلسطین اشغالی
استقبال و وداع با پیکر ۳۴ شهید گمنام دفاع مقدس
play_arrow
استقبال و وداع با پیکر ۳۴ شهید گمنام دفاع مقدس
اتحادیه اروپا: ما خواهان برقراری آتش‌بس میان لبنان و اسرائیل هستیم
play_arrow
اتحادیه اروپا: ما خواهان برقراری آتش‌بس میان لبنان و اسرائیل هستیم
ساختمان سازی در گوانژوی چین
play_arrow
ساختمان سازی در گوانژوی چین
پزشکیان: ما هیچ‌گاه به دنبال بمب هسته‌ای نخواهیم بود
play_arrow
پزشکیان: ما هیچ‌گاه به دنبال بمب هسته‌ای نخواهیم بود
گزارشی از عملیات جستجو در حادثه معدن طبس
play_arrow
گزارشی از عملیات جستجو در حادثه معدن طبس