دلایل خمیازه کشیدن را نمی دانید؟ این نظریه ها را بخوانید

خمیازه کشیدن عملی غیر ارادی می باشد، که باعث می شود دهانمان را باز کنیم و مقدار زیادی هوا استنشاق کنیم، که سپس به دنبال آن بازدم اتفاق می افتد. هر چند خمیازه کشیدن معمولاً با مسائلی مانند کسالت، خستگی،
يکشنبه، 7 خرداد 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
دلایل خمیازه کشیدن را نمی دانید؟ این نظریه ها را بخوانید
دلایل خمیازه کشیدن را نمی دانید؟ این نظریه ها را بخوانید

مترجم: فریبا نوید
منبع:راسخون
 

....................
خمیازه کشیدن عملی غیر ارادی می باشد، که باعث می شود دهانمان را باز کنیم و مقدار زیادی هوا استنشاق کنیم، که سپس به دنبال آن بازدم اتفاق می افتد. هر چند خمیازه کشیدن معمولاً با مسائلی مانند کسالت، خستگی، خواب آلودگی، انجام کار بیش از حد یا استرس مرتبط می باشد، بسیاری از ما وقتی از خواب بیدار می شویم یا به راحتی وقتی دیگران را می بینیم که خمیازه می کشند، ما نیز همان کار را انجام می دهیم.
آیا می دانستید ما حتی قبل از این که متولد بشویم، خمیازه می کشیدیم. مشخص شده است که جنین اغلب در طی سه ماه دوم و سوم بارداری خمیازه می کشد.
دلیل این که خمیازه کشیدن هنوز یک راز محسوب می شود چیست؟ اگرچه نظریه های مختلفی وجود دارد، جامعه علمی هنوز به یک توافق عمومی دست پیدا نکرده اند.

علل احتمالی پشت خمیازه کشیدن

نظریه اول: نظریه اول در مورد خمیازه کشیدن این است که وقتی این عمل القاء می شود که غلظت اکسیژن در خون و ریه ها کاهش پیدا می کند، در حالی که دی اکسید کربن افزایش می یابد. خمیازه کشیدن می تواند به بدن کمک کند تا هوای بیش تری دریافت کند برای آن که به این باور رسیده اند که خمیازه کشیدن نشان می دهد بدن اکسیژن کافی برای بدن را دریافت نمی کند. با این حال، با مطالعه ای که انجام پذیرفت، نشان داد که نه افزایش غلظت اکسیژن و نه کاهش میزان دی اکسید کربن در محیط زیست افراد مورد مطالعه نتوانستند موجب متوقف کردن خمیازه شوند.
نظریه دوم: فرضیه دیگر در مورد خمیازه کشیدن این است که آن را ناشی از تمایل به کشش دانسته اند، همان گونه که زیاد خمیازه کشیدن شامل کشش در برخی از عضلاتی است که بیش تر در بدن از آن ها استفاده می شود، مانند عضلات مورد استفاده برای تنفس، بلع، و صحبت کردن. خمیازه کشیدن امکان دارد پس از بیدار شدن از خواب یا به سادگی وقتی که خسته می شویم رخ بدهد.
نظریه سوم: نظریه اخیر نشان داده است که خمیازه کشیدن ممکن است مکانیسمی باشد که به خنک شدن مغز کمک می کند. مطالعه انجام شده در سال 2007 نشان داده است که وقتی مغز گرم تر می شود، مردم در این موقعیت به خمیازه کشیدن تمایل پیدا می کنند. این مورد توضیح می دهد چرا مردم وقتی بیش تر خسته می شوند یا زمانی که خواب کافی نداشته اند، به خمیازه کشیدن روی می آورند، همان طور که مشخص شده است در هر دو موقعیت دمای مغز افزایش یافته است. فرضیه های مشابهی وجود دارند که معتقدند خمیازه کشیدن به تنظیم درجه حرارت بدن کمک می کند.
نظریه چهارم: زمانی که احساس خواب آلودگی یا خستگی می کنیم، تنفس ما کندتر می شود، که مانع از رساندن خون کافی به مغز می شود. خمیازه کشیدن به ما اجازه می دهد تا مقدار زیادی هوا استنشاق کنیم، که موجب بهبود در گردش خون به مغز و کاهش دمای مغز می‌گردد. در مطالعات انجام شده توسط دانشگاهی، مشاهده شده است که زمانی که درجه حرارت اطراف، بیش تر از حرارت طبیعی بدن ما باشد، خمیازه کشیدن کاهش می یابد.
این فرضیه که خمیازه کشیدن اثر خنک کننده بر روی مغز دارد توسط آزمایش دیگری پشتیبانی شده است، که نشان داده است که تنفس از راه بینی، برخلاف تنفس از راه دهان، می تواند به کاهش خمیازه کشیدن کمک کند. زیرا در مقایسه با تنفس دهانی، وقتی ما از طریق بینی تنفس می کنیم، اکسیژن می تواند سریع تر به مغز برسد.
نظریه پنجم: برخی از مردم بر این باور هستند که خمیازه کشیدن به تثبیت فشار در دو طرف پرده گوش کمک می-کند. زمانی که ما خمیازه می کشیم، دهان ما به طور وسیعی باز شده و پرده گوش منبسط می شود. این عمل موجب تسهیل آزاد سازی فشار بیش از حد به پرده گوش می گردد.
نظریه ششم: فرضیه دیگر در مورد خمیازه کشیدن این است که برخی از مواد شیمیایی موجود در مغز، مانند سروتونین، دوپامین، گلوتامین، اسید گلوتامیک، و اکسید نیتریک موجب بروز خمیازه می شوند. این مواد شیمیایی همچنین مسئول تحت تأثیر قرار دادن احساسات، خلق و خوی، اشتها و برخی دیگر از پدیده ها می باشند. مشخص شده است فعال شدن این مواد شیمیایی در مغز، موجب افزایش تعداد دفعات خمیازه کشیدن می گردند، در حالی که برخی دیگر از مواد شیمیایی نظیر انتقال دهنده های عصبی، می تواند موجب کاهش خمیازه گردد.
نظریه هفتم: اعتقاد بر این است که زمانی که سطح گلوکز تأمین شده برای مغز کاهش می یابد، مانند زمانی که احساس گرسنگی می کنید، خمیازه کشیدن بروز می کند.

آیا خمیازه کشیدن مسری است؟

خمیازه کشیدن مسری است، به این معنا که به راحتی می تواند از مشاهده کردن فردی که خمیازه می کشد به فرد دیگر بسط پیدا کند. مشخص شده است علاوه بر مشاهده کردن، در بسیاری از افراد حتی خواندن یا فکر کردن در مورد آن نیز موجب تحریک خمیازه کشیدن می گردد.
- برخی به این نظریه معتقدند که مسری بودن خمیازه ممکن است ناشی از نورون های آینه ای موجود در قشر قدامی مغز، که عمل دیگران را تقلید می کند، باشد. این نورون ها زمانی که در معرض محرک ها یا عملی قرار بگیرند، فعال می شوند و توسط فرد دیگری معمولاً به همان صورت اجرا می گردند.
- مسری بودن خمیازه، غریزه جمعی استفاده شده برای برقراری ارتباط خستگی و زمان خواب، به اعضای دیگر یک گروه در نظر گرفته شده است. اعتقاد بر این است که خمیازه کشیدن، مکانیزمی است جهت اشاره به دیگر اعضای گروه که هوشیار بمانند، در حالی که مسری بودن خمیازه می تواند یک واکنش غریزی تلقی گردد، که در نهایت به زنجیره ای از خمیازه کشیدن برای به وجود آوردن هوشیاری گروه منجر می گردد.
- فرضیه ای وجود دارد که مسری بودن خمیازه روشی برای نشان دادن همدلی با دیگر اعضای یک گروه می باشد.

خمیازه کشیدن در حیوانات

بسیاری از مهره داران از جمله پستانداران و حتی پرندگان خمیازه می کشند. خمیازه کشیدن در میان پستانداران به طور گسترده ای مشاهده شده است، که آن ها با نشان دادن دندان های نیش خود، به عنوان حرکتی تهدیدی از آن استفاده می کنند. این حرکت با عنوان خمیازه کشیدن نمایشی شناخته شده است که در این صورت حیواناتی که خمیازه می کشند چشمان خود را باز نگه می دارند و تلاش می کنند تأثیر خمیازه خود را را بر روی دیگران ببینند. یک نظریه بر این اعتقاد است که خمیازه کشیدن توانایی شنوایی را با منبسط کردن پرده گوش، افزایش می دهد. این کار به گوش حیواناتی که در خواب هستند حتی در شنیدن آرام ترین صداها کمک می کند و در نتیجه نزدیک شدن حیوانات درنده را به آن ها هشدار می دهد.

باورهای جالب

- برای یونانیان باستان و مایاها، خمیازه کشیدن یک علامت بود که نشان می داد روح فردی که خمیازه می-کشد سعی می کند فرد دیگر را فراری دهد.
- باور رایج این است که همیشه فرد باید در حالی که خمیازه می کشد دهنش را پنهان کند، در غیر این صورت روح وی ممکن است از بدن فرار کند. این باور ممکن است ریشه در دلسرد کردن عموم از خمیازه کشیدن، و نیز حفظ سلامت عموم داشته باشد، در حالی که خمیازه ممکن است به آسانی می تواند موجب انتشار بیماری ها گردد.
- بنابراین، علیرغم باور عمومی که خمیازه کشیدن خواب آلودگی را نشان می دهد، در واقع این روند طبیعی می تواند به ما کمک کند تا با برانگیختن مغز، هوشیار بمانیم. با این حال، خمیازه کشیدن بیش از حد می-تواند به بروز مشکلات سلامتی خاص نیز مربوط باشد. از این رو، اگر تجربه خمیازه کشیدن بیش از حد را دارید، پس باید با پزشک مشورت کنید تا علت آن تشخیص داده شود.
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.