عوارض جانبی ناشی از مصرف مکملهای بدنسازی

آیا در حال پرورش عضلات خود بوده و شروع به مصرف مکملهای بدنسازی کرده‌اید؟ در این صورت، بایستی از عوارض جانبی مصرف این مکملهای بدنسازی آگاهی داشته باشید. جهت کسب اطلاعات بیشتر این مقاله را
يکشنبه، 7 خرداد 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
عوارض جانبی ناشی از مصرف مکملهای بدنسازی
عوارض جانبی ناشی از مصرف مکملهای بدنسازی

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون
 

آیا در حال پرورش عضلات خود بوده و شروع به مصرف مکملهای بدنسازی کرده‌اید؟ در این صورت، بایستی از عوارض جانبی مصرف این مکملهای بدنسازی آگاهی داشته باشید. جهت کسب اطلاعات بیشتر این مقاله را مطالعه نمایید.
مکملهای بدنسازی معمولاً توسط ورزشکاران و افرادی مورد استفاده قرار می‌گیرند که مایل به افزایش توده‌ی عضلانی خود می‌باشند. این مکملها همچنین عملکرد این افراد را در انجام ورزش بهبود می‌بخشند. اما لازم است که پیش از انتخاب هرگونه مکمل، کمی در مورد آنها تحقیق کنید به این دلیل که توده‌ی عضلانی را در یک فاصله زمانی کوتاه به مقدار قابل توجهی افزایش می‌دهند که امکان دارد مضر و یا بیهوده باشد. برخی از این مکملها از محصولات طبیعی بدست می‌آیند بطوریکه چنانچه در مقادیر کم مصرف شوند، هیچگونه آسیبی به بدن ما وارد نمی‌سازند. با این حال، مصرف بیش از حد آنها به سیستم ما آسیب می‌رساند به این دلیل که بدن نمی‌تواند از ویتامین‌های مبتنی بر روغن موجود در آنها خلاص شود. بایستی به خاطر داشته باشید که هر مکملی عوارض جانبی مخصوص به خود را دارد. حقیقت این است که اگر از یک رژیم غذایی مناسب و برنامه ورزشی منظم پیروی کرده و استراحت کافی داشته باشیم حقیقتاً نیازی به مصرف این مکملها نخواهیم داشت. در ادامه فهرستی از مکملهای خوراکی مختلف جهت ساخت عضله همراه با عوارض جانبی آنها در اختیارتان قرار می‌دهیم.

کراتین

اعتقاد بر این است کراتین محبوب‌ترین مکمل از زمان وارد شدن به بازار بوده است. کراتین عمدتاً توسط بدنسازان و ورزشکاران مصرف می‌شود. این مکمل به دو صورت پودر و کپسول موجود می‌باشد. میزان تجویز شده برای یک فرد سالم 5 تا 20 گرم در روز است. کراتین یک اسید آلی است که از پیش در سلولهای عضلانی ما موجود می‌باشد. کراتین آب را از اندامهای مختلف بدن ما جذب کرده و آن را در سلولهای ماهیچه ذخیره می‌سازد. در نتیجه‌ی آن کمبود عرضه آب به سایر اندامها بوجود آمده و این اندامها دچار کم آبی می‌شوند در نتیجه گرفتگی یا کرامپ را بوجود می‌آورند. یکی از خطرات این ماده شیمیایی انباشتن کالریهای اضافی است. این کار انرژی عضلانی را افزایش داده و بدن شروع به اضافه وزن به میزان ناسالم می‌کند. دیگر عارضه‌ جانبی کراتین ایجاد مشکلات کلیوی است. خاطر نشان می‌شود که استفاده‌ی طولانی مدت از آن سنگهای کلیه را به زخم تبدیل می‌سازد. دیگر مشکلات پیش آمده برای کلیه همچنین در افرادی که کراتین بیشتری مصرف می‌کنند دیده شده است. حتی می‌تواند موجب گرفتگی‌ یا درد شکم، تهوع و سایر چنین علائمی شده و میزان تکثیر سلولهای تومور را افزایش دهد. چنانچه مبتلا به مشکلات نفروتیک می‌باشید، بایستی پیش از مصرف این مکمل خاص با پزشک خود مشورت نمایید.

كافئین

کافئین یک ماده‌ی محرک بوده و دوز یا میزان مصرف روزانه‌ی آن به طور ایده‌آل 300 میلی‌گرم است. این مکمل هنگامی که به اعتدال مصرف شود، نسبتاً بی ضرر در نظر گرفته می‌شود. بدنسازان به منظور بدست آوردن انرژی بیشتر جهت انجام برنامه تمرینی سخت دوزهای زیادی از آن را مصرف می‌کنند. برخی از عوارض جانبی این ماده‌ی شیمیایی تپش قلب، عصبانیت، و اسهال می‌باشند. مصرف بیش از حد کافئین همچنین ممکن است موجب کم آبی شدید، بی خوابی و بی قراری شود.

آندرو

هورمون‌های آندرو در بدن ما به تستوسترون تبدیل شده که رشد عضلات را تحت تأثیر قرار می‌دهند. آنها به منظور عضله سازی توسط ورزشکاران استفاده می‌شوند. میزان توصیه شده برای این مکملها 200 میلی‌گرم در روز است. برخی از عوارض جانبی طاسی، رشد موهای صورت، و گاهی حتی سرطان سینه را شامل می‌شود. اختلال در عملکرد جنسی نیز می‌تواند از عوارض جانبی ناشی از افزایش تستوسترون باشد. مکملهای آندرو باعث کاهش میل جنسی در مردان و افزایش هورمون‌های جنسی در زنان می‌شوند. این امر می‌تواند چرخه‌ی قاعدگی در زنان را دچار وقفه سازد.

گلوتامین

گلوتامین اسید آمینه‌ی غیر ضروری بوده که بطور ذاتی در عضلات ما وجود دارد. این اسید آمینه به ساخت بافت عضلانی کمک می‌کند. دوز مصرفی گلوتامین برای ورزشکاران 5 تا 15 گرم در روز است. مصرف بیش از حد این مکمل ممکن است به بروز افسردگی، جنون، ناراحتی معده، تهوع، عدم تمرکز و درد بدن منجر شده و اغلب مغز را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد.

اکسید نیتریک

اکسید نیتریک ترکیبی طبیعی بوده که در بدن ما وجود دارد. و توده‌ی عضلانی را با فراهم ساختن مواد مغذی بیشتر به ماهیچه‌های اسکلتی افزایش می‌دهد. این مکمل توسط ورزشکاران و بدنسازان حرفه‌ای مصرف می‌شود. بهتر است که پیش از مصرف هر میزان از اکسید نیتریک با پزشک مشورت نمایید، به این دلیل که اوردوز یا مصرف بیش از حد آن می‌تواند موجب بروز تهوع، سردرد و میگرن شود. عوارض جانبی مضر، مشکلات شدید تنفسی، آسم و ضعف را شامل می‌شود. دیگر عارضه‌ی جانبی سریع شدن ضربان قلب، تپش قلب، و برخی از مشکلات مرتبط با سلامتی است.

سایر مکملها

مکملهای ترموژنیک، پروتئین وی (whey)، مولتی ویتامین، و مکملهای معدنی نیز می‌توانند همچنین جهت افزایش توده‌ی عضلانی مصرف شوند. مصرف دوز بالاتر از مکملهای ترموژنیک منجر به بروز تپش قلب، عصبانیت، و تغییرات رفتاری می‌شود. عوارض جانبی پروتئین وی، واکنشهای حساسیتی، آسیب کبدی و سنگ کلیه را شامل می‌شود. مصرف بیش از حد مولتی ویتامینها باعث ایجاد سردرد، درد عضلانی، و کم آبی بدن می‌شود. دوز بالای مواد معدنی ممکن است به ناراحتی معده، ضعف عضلانی، یبوست و از آن جمله منجر ‌شود.
بدنسازان بایستی در خصوص عوارض جانبی مکملهایی که مصرف می‌کنند مراقب و محتاط باشند. اجزاء موجود در پروتئینها شامل آسپارتام، ساکارین، فروکتوز و رنگهای غیر طبیعی می‌باشد. این مکملها بجای شیرین کننده‌های طبیعی با شیرین کننده‌های شیمیایی شیرین می‌شوند که برای سلامتی ما مضر می‌باشد. آسپارتام به هنگام شکسته شدن تولید اسید فورمیک و فرمالدئید نموده که به سلولهای عصبی آسیب وارد می‌سازند. مصرف طولانی مدت از پروتئین وی، کبد را خراب کرده و همچنین موجب بروز مشکلات کلیوی می‌شود.
عوارض جانبی این مکملها ممکن است از فردی به فرد دیگر تفاوت کند. بنابراین همواره بهتر است که پیش از مصرف آنها با پزشک مشورت نمایید. در صورت نیاز به مصرف آنها، همیشه بهتر است که تمام جوانب مثبت و منفی این مکملها را در نظر گرفته و سپس آنها را مصرف کنید، و آن نیز بایستی به دستور پزشک و به میزان تجویز شده مصرف شود. هرچه باشد سلامتی بزرگترین نعمت و ثروت است.
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.