دوش آب سرد در مقابل دوش آب گرم: مقایسه جوانب مثبت و منفی

مقاله زیر توجه شما را به موضوع دوش آب سرد در مقابل دوش آب گرم و ویژگی هایی که هر کدام از آن ها ارائه می-دهند، جلب می کند. برای جزئیات بیشتر به خواندن ادامه دهید.
دوشنبه، 8 خرداد 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
دوش آب سرد در مقابل دوش آب گرم: مقایسه جوانب مثبت و منفی
دوش آب سرد در مقابل دوش آب گرم: مقایسه جوانب مثبت و منفی

مترجم: فریبا نوید
منبع:راسخون
 

....................
مقاله زیر توجه شما را به موضوع دوش آب سرد در مقابل دوش آب گرم و ویژگی هایی که هر کدام از آن ها ارائه می-دهند، جلب می کند. برای جزئیات بیشتر به خواندن ادامه دهید.
در یک روز گرم تابستان، کاری که همه شما می خواهید انجام دهید این است که دوش آب سرد بگیرید، و زمانی که زمستان فرا می رسد، نظر شما راجع به گرفتن دوش آب داغ به طور قطع، بسیار خوشایند خواهد بود. در حالی که بسیاری از ما پدیده تغییر درجه حرارت آب را با توجه به شرایط آب و هوا و این که احساس خودمان چگونه است، دنبال می کنیم، گفته می‌شود که دوش آب سرد انتخابی بسیار سالم تر می باشد. آیا این گفته صحت دارد؟ و اگر چنین است، چگونه و چرا؟ به طور کلی برای درک این فاکتور و رسیدن به یک توافق جمعی، باید تجزیه و تحلیل مناسبی در مورد فاکتور دوش آب سرد در مقابل دوش آب گرم، صورت گیرد. فقط آن موقع است که فرد قادر است اثبات کند آیا مزایایی که دوش آب سرد به همراه دارد بیش تر از مزایایی است که دوش آب گرم به دنبال دارد یا خیر.

مزایای استفاده از دوش آب گرم

مزایای بسیاری در مورد گرفتن دوش آب گرم وجود دارد، برخلاف این واقعیت که دوش آب گرم و فشار آن بر روی بدن، باعث می شود احساس بسیار خوبی داشته باشید، نظریه های دیگری نیز وجود دارد. مهم ترین مزایایی که گرفتن دوش آب گرم به همراه دارد، در زیر آورده شده است.

احتقان قفسه سینه و مشکلات تنفسی

دوش آب گرم کمک خواهد کرد تا گرفتگی‌های مربوط به بینی، احتقان سینه، و دیگر مشکلات تنفسی پاک شوند. بخار آب گرم، به ویژه اگر با اکالیپتوس و یا هر نوع روغن اسانس دیگری مخلوط شده باشد، توانایی نرم کردن مخاط را داشته و به خارج شدن آن ها کمک می کند.

درد عضلات

دوش آب گرم کمک می‌کند تا درد عضلات خیلی سریع تسکین یابد. دوش آب گرم بر روی نواحی دردناک، مانند کیسه آب گرم عمل کرده و به کاهش کشش و گرفتگی عضلات کمک می‌کند. همچنین به افزایش جریان گردش خون کمک‌ کرده و در نتیجه باعث می شود شما سالم تر باشید.

خواب آور

گرفتن دوش آب گرم کمک خواهد کرد تا استرس و تنش شما کاهش یابد و اعصاب به هم ریخته شما آرام گردد. دوش آب گرم همچنین موجب کاهش سرعت ضربان قلب گشته و در نتیجه به آرامش و سلامتی منجر می‌شود. به همین دلیل است که دوش آب گرم به القاء خواب شناخته شده‌ است.

مراقبت از پوست

دوش آب گرم به باز شدن منافذ پوست و لطافت آن کمک کرده و در نتیجه موجب سلامتی آن می گردد. معمولاً توصیه می‌شود فرد برای باز شدن منافذ بدن، دوش آب گرم بگیرد، به گونه ای که چنین مرطوب کننده ای مؤثرتر عمل خواهد کرد. دوش آب گرم برای پاک سازی عمیق نیز مناسب بوده زیرا منافذ بسته شده را باز می‌کند.
معایب استفاده از دوش آب گرم
در حالی که گرفتن دوش آب گرم مزایایی را دارا می باشد، ولی معایبی را نیز به همراه دارد. برخی از این معایب در زیر آورده شده است:

تأثیر بر روی سیستم قلب و عروق

برای افرادی که از بیماری‌های قلبی و عروقی رنج می برند، مضرات بسیاری در گرفتن دوش آب گرم به اثبات رسیده است. مشخص شده است گرفتن دوش آب گرم می‌تواند به افزایش فشار خون، بی‌نظمی در ضربان قلب و مشکلات دیگر منجر گردد.
کاهش سیستم فیزیولوژیک
این که دوش آب گرم می‌تواند موجب افزایش گرما و در نتیجه سطح اسیدیته در بدن و پایین آوردن سیستم‌های مختلف فیزیولوژیکی بدن شود، مورد مطالعه قرار گرفته است. بنابراین، امکان دارد موجب به خطر افتادن سلامتی گردد.

تأثیر بر روی پوست و مو

دوش آب گرم منافذ پوست را باز خواهد کرد و اگر آن ها بسته نشده باشند، می‌تواند موجب گردد چرک و گرد و غبار به درون بدن جذب شده و موجب بروز آکنه شود. به همراه آن، گرفتن دوش آب گرم می‌تواند موجب شود مو بسیار شکننده و ضعیف گردد. بنابراین مو می‌تواند خیلی راحت بشکند.

مزایای گرفتن دوش آب سرد

علم باستانی هندوستان یا Ayurveda، به شدت خواستار استفاده از دوش آب سرد به جای استفاده از دوش آب گرم شده است. در طی سالیان، مزایای استفاده از دوش آب سرد مشخص و مورد مطالعه قرار گرفته است. در قسمت زیر برخی از مزایای استفاده از دوش آب سرد، آورده شده است.

بهبود گردش خون

آب سرد، با رساندن خون به اندام های شما، گردش خون را در بدن بهبود می‌بخشد. و به این ترتیب آن را از دوش آب گرم متفاوت می‌سازد، زیرا دوش آب گرم، صرفاً خون را به سرعت به پوست خواهد رساند. یک گردش خون خوب، با مشکلات متعدد پوست و قلب به مبارزه برمی خیزد و کمک می کند تا سلامت عمومی بدن را امکان پذیر سازد. دوش آب سرد، دمای بدن را پایین می آورد و در نتیجه به مبارزه با گرما کمک می‌کند.

سلامت قلب

از آنجا که گردش خون بهبود یافته است، خون به سرتاسر بدن می رسد و رگ ها، خون را بهتر به بیرون پمپاژ می کنند، در نتیجه سلامت قلب افزایش می‌یابد. این کار کمک می‌کند تا سلامتی قلب را در شرایطی بسیار خوب نگه دارد. و موجب می شود فشار خون کاهش یافته و رگ های بسته شده، باز گردند، و همچنین کمک می‌کند تا سیستم گردش خون در حالت تعادل تثبیت گردد. در نتیجه، موجب بهبود در سیستم ایمنی بدن می گردد.

پوست و مو

آب سرد موجب می گردد منافذ موجود بر روی پوست بدن و پوست سر بسته شوند و در نتیجه مانع از ورود آلودگی به داخل بدن شده و به مراقبت مؤثر پوست منجر می گردد. توانایی فولیکول‌های مو را در گرفتن و چسبیدن به پوست سر افزایش می‌دهد و در نتیجه موجب می‌شود مو قوی‌تر، تمیزتر و درخشان تر گردد و به مویی سالم منتهی‌گردد. همچنین آفتاب سوختگی و التهاب پوست را تسکین داده، در نتیجه راحتی و آرامش را فراهم می‌آورد.

پاک سازی بدن

نه تنها دوش آب سرد به پاک سازی خارجی بدن از کثیفی و آلودگی منجر می گردد، بلکه اندام های داخلی را نیز پاک می‌سازد. این کار را به وسیله منقبض کردن همه عضلات انجام می‌دهد، که پس از آن به از بین بردن تمام سموم و مواد زائد منتهی می شود.

معایب گرفتن دوش آب سرد

دوش آب سرد تأثیرات منفی بسیاری به همراه ندارد. تنها مورد وقتی است که گرفتن دوش آب سرد برای زنی که در دوران عادت ماهیانه به سر می‌برد، توصیه نمی گردد. به این دلیل که، سیستم بدنش ضعیف شده و تحت فشار می‌باشد. در چنین زمانی، اندام‌ها و عضلات باید آرام باشند.
حتی اگر این امکان وجود نداشته باشد که کاملاً به سمت دوش گرفتن با آب سرد تغییر رویه دهیم، دیده شده است که تناوب بین دوش آب سرد و آب گرم یا اتمام حمام با دوش آب سرد نیز به طور چشمگیری به فراهم آوردن تمام مزایای فوق الذکر، کمک می‌کند.
 


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.