اسید آمینه آرژنین

اسید آمینه آرژنین در پروتئین یافت می‌شود و وجود آن جهت انجام عملکردهای مختلف بدن مورد نیاز است. در این مقاله اطلاعات دقیقی از خواص و منابع آرژنین را در اختیارتان قرار می‌دهیم.
چهارشنبه، 31 خرداد 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
اسید آمینه آرژنین
اسید آمینه آرژنین

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون
 

اسید آمینه آرژنین در پروتئین یافت می‌شود و وجود آن جهت انجام عملکردهای مختلف بدن مورد نیاز است. در این مقاله اطلاعات دقیقی از خواص و منابع آرژنین را در اختیارتان قرار می‌دهیم.
آرژنین یکی از اسید آمینه‌های مهم بوده که توسط بدن تولید شده و وجود آن جهت انجام وظائف متعددی همچون التیام زخم و تقسیم سلولی مورد نیاز است. آرژنین برای نخستین بار در سال 1886 جداسازی شد. این اسید آمینه همچنین به عنوان آنتی اکسیدان عمل می‌کند. چنانچه نگاهی به ساختار آن بیاندازید، متوجه خواهید شد که از سه کربن راست زنجیر آلیفاتیک با گروه گوانیدینیوم (guanidinium) در قسمت انتهایی تشکیل شده است. ال ـ آرژنین یکی از متداول‌ترین 20 اسید آمینه می‌باشد.

کاربردها

همانطور که در بالا ذکر شد، وجود آن برای انجام وظائف مختلف در بدن لازم است، برجسته‌ترین آنها کاربرد آن در تقویت سیستم ایمنی است. این اسید آمینه به تکامل غده تیموس کمک کرده که به ترتیب، سلولهای T را تولید می‌کند. وجود این سلولها جهت انجام مناسب عملکرد سیستم ایمنی لازم است. دوم آنکه، به ترشح هورمون رشد از غده‌ی هیپوفیز کمک می‌نماید. وجود آن جهت تقویت لوزالمعده برای تولید انسولین و حساس ساختن بدن نسبت به پذیرش و مصرف آن لازم است. اعتقاد بر این است که آرژنین به سوزاندن چربی کمک کرده و از اینرو افرادی که آرزوی کاهش وزن و عضله سازی دارند به مکملهای آرژنین روی می‌آورند.
آرژنین جزء مهمی از مایع منی است. عدم وجود و یا کمبود آن می‌تواند به کاهش تولید اسپرم در مردان منجر شود. اسید آمینه ال ـ آرژنین جهت درمان و جلوگیری از اختلال نعوظ در مردان مورد استفاده قرار می‌گیرد. در هم مردان و هم زنان، این اسید آمینه می‌تواند به حفظ جریان صحیح خون به اندامهای تناسلی کمک نماید. همچنین جهت کاهش فشار خون و درمان میگرن بکار برده می‌شود.

منابع

مقدار مورد نیاز آرژنین توسط خود بدن تولید می‌شود. با این حال، در برخی موارد نادر، در صورتی که فرد دچار اختلال مرتبط با پوست شود، کمبود آن می‌تواند رخ دهد. کمبود این اسید آمینه می‌تواند با مصرف مکمل و یا مواد غذایی سرشار از آرژنین مانند مواردی که در ذیل آورده شده‌اند، درمان شود.
• دانه کنجد
• تخمه کدو حلوایی
• کشمش
• گندم
• برنج قهوه‌ای
• آجیل برزیلی (نوعی بادام زمینی)
• بادام
• گوشت
• غذای دریایی
• شکلات
• سویا
• پنیر کاتج (نوعی پنیر دلمه شده)

اثرات جانبی

وجود آن در مقدار بسیار کمی (حدود 2-3 گرم) مورد نیاز است، بنابراین، به ندرت اتفاق می‌افتد که دچار کمبود این اسید آمینه شویم. با این حال، موارد مسمومیت ناشی از مصرف بیش از حد آن می‌تواند وجود داشته باشد. علائم اوردوز یا مصرف بیش از حد آرژنین، سفت و یا خشن شدن پوست، اسهال، تهوع، احساس ضعف، و غیره را شامل می‌شود. بنابراین، توصیه می‌شود مواد غذایی غنی از آرژنین را در مقادیر زیاد مصرف نکنید. در عین حال، افرادی که مبتلا به بیماری‌های مزمن و یا اختلالات کلیوی و کبدی می‌باشند، بایستی پیش از مصرف هر گونه مکمل با پزشک مشورت نمایند. توصیه می‌شود که زنان باردار، افرادی که از یک حمله قلبی بهبود یافته‌اند، افراد مبتلا به دیابت، تبخال تناسلی، فشار خون پایین، و غیره، بایستی مصرف این پروتئین را محدود سازند.
نکته آخر و خلاصه‌ی مطلب آنکه یک رژیم غذایی سالم به تأمین نیاز آرژنین و به حفظ سلامتی فرد کمک می‌نماید!
سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه‌ی آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین توصیه‌های پزشک متخصص در نظر گرفته شود.
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.