چه کنیم وقتی که والدین با هم مشاجره می‌کنند

شاید شما همین اواخر با والدینتان مشاجره کرده باشید مثلاً بر سر لباسی که می‌پوشید، مهمانی‌ای که می‌خواهید بروید، انجام تکالیفتان، گوشی تلفن همراهتان، دوستانتان و یا هر چیز دیگری. اما وقتی والدینتان خودشان با هم
پنجشنبه، 1 تير 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
چه کنیم وقتی که والدین با هم مشاجره می‌کنند
چه کنیم وقتی که والدین با هم مشاجره می‌کنند

مترجم: پریسا مرتضوی
منبع:راسخون
 

شاید شما همین اواخر با والدینتان مشاجره کرده باشید مثلاً بر سر لباسی که می‌پوشید، مهمانی‌ای که می‌خواهید بروید، انجام تکالیفتان، گوشی تلفن همراهتان، دوستانتان و یا هر چیز دیگری. اما وقتی والدینتان خودشان با هم جر و بحث می‌کنند چه اتفاقی می‌افتد؟
احتمالاً بسیاری از بچه‌ها زمانی که متوجه شوند پدر و مادرشان در حال مشاجره هستند، ناراحت و نگران شوند یا احتمال دارد خودشان را مقصر بدانند. اما باید بدانید که همه زوج‌ها گاه‌گاهی با یکدیگر مشاجره می‌کنند مثل شما و خواهر و برادرهایتان که گاهی با هم دعوا می‌کنید اما همدیگر را دوست می‌دارید. پدر و مادرتان هم ممکن است گاهی با هم اختلاف نظر داشته باشند در مورد چیزهای مهمی مانند امور مالی، شغلی، و یا تصمیم‌های مهم خانوادگی. یا ممکن است در مورد چیزهای جزئی که چندان مهم به نظر نمی‌رسند تفاوت سلیقه داشته باشند چیزهایی مانند غذایی که برای شام سرو می‌شود و یا اینکه چرا دیگری دیر به خانه آمده است.
گاهی اوقات زمانی که والدین با هم اختلاف نظر دارند می‌توانند آرامش خود را حفظ کنند. آنها به یکدیگر اجازه صحبت کردن می‌دهند و به هم گوش می‌سپارند. اما وقتی که پدر و مادر شدیداً با هم مخالفت و درگیری دارند و صدایشان بالا می‌رود، اوضاع به هم می‌ریزد.
وقتی که می‌شنوید پدر و مادرتان با هم جر و بحث می‌کنند می‌توانید خیلی سریع نتیجه گیری شتابزده‌ای داشته باشید. ممکن است افکار نگران کننده‌ای مانند این به مغز شما هجوم آورند: "آیا این دعواها به این معنی است که آنها دیگر هم را دوست ندارند؟" و یا "آیا آنها می‌خواهند طلاق بگیرند؟" و حتی "بعد از جدایی والدینم چه اتفاقی برای من می‌افتد؟" اما باید بدانید که این بحث و جدل‌ها همیشه بدترین معنی‌ها را ندارند. بسیاری از اوقات، زمانی که ناراحتی و عصبانیت آن‌ها فرو کش می‌کند اوضاع دوباره آرام می‌شود. پدر و مادرتان هم درست مثل شما زمانی که عصبانی و غمگین باشند ممکن است فریاد بزنند، گریه کنند و حتی چیزهایی بگویند که بعدا از گفتنشان پشیمان شوند.

برای پدر و مادرها عادی است که گاهی اوقات با هم جر و بحث کنند.

طبیعی است که افراد احساسات، نظرات، و یا رویکردهای مختلفی داشته باشند. صحبت کردن در مورد این تفاوت ها اولین گام برای پیدا کردن یک راه حل مناسب است. افراد یک خانواده باید بتوانند در مورد احساسات و افکارشان با هم صحبت کنند حتی زمانی که با هم اختلاف سلیقه دارند.
بسیاری از افرادی که با هم در یک خانواده زندگی می‌کنند در مورد چیزهای کوچک مشاجره می‌کنند. مشاهده اینکه پدر و مادرتان چگونه اختلافات را حل و فصل می‌کنند می‌تواند به شما اطلاعات مهمی در مورد چگونگی حل و فصل درگیری‌ها بدهد و به شما کمک کند در آینده بهتر مشکلاتتان را حل کنید.
بسیاری از اوقات، مشاجره‌ها به سرعت پایان می‌یابند، پدر و مادر از هم معذرت خواهی کرده و باهم آشتی می‌کنند و اوضاع خانواده دوباره به روال عادی خود برمی‌گردد.

وقتی مشاجره ها حاد می‌شوند.

گاهی اوقات هنگامی که والدین با هم دعوا می‌کنند، مشاجره بالا می‌گیرد، داد و فریاد بیش از حد می‌شود و صحبتهای ناراحت کننده زیادی رد و بدل می‌شود. گرچه برخی از پدر و مادرها ممکن است ناخخواسته چنین کاری را انجام دهند اما خود آنها می‌دانند که درست نیست که افراد یک خانواده به هم بی‌احترامی کنند، یکدیگر را تحقیر کنند و به هم توهین کنند و یا سر هم داد بکشند و صدایشان را روی هم بلند کنند.
متاسفانه گهگاه مشاجره‌ها از این هم فراتر می‌روند و به برخورد فیزیکی، پرت کردن اشیا و کتک زدن هم می‌کشد. حتی اگر کسی صدمه نبیند وقتی که کار به تهدید می‌کشد یعنی این دعوا بیش از حد پیش رفته است. هیچ وقت درست نیست که یکی از والدین کارهایی مانند این انجام دهند:
• تهدید به آزار کسی
• تلاش برای از بین بردن اموال فرد دیگر
• تهدید به خودکشی
• تهدید به ترک کردن فرد دیگر
• تهدید فرد دیگر به تماس با پلیس
وقتی دعواها به درگیری می‌انجامند و یا به تهدید و خشونت کشیده می‌شوند، نشانه آن است که طرفین دعوا باید برای کنترل خود و مدیریت خشم اقدامی انجام دهند. آنها می‌توانند با یک روانشناس، درمانگر، مشاور و یا یک فرد روحانی صحبت کنند.

شما چطور؟

مسلم است که شنیدن فریاد و جر و بحث والدین دشوار است. دیدن اینکه آنها ناراحت و عصبانی هستند و کنترلشان را از دست داده‌اند می‌تواند برای شما سخت و عجیب باشد. مگر قرار نیست که بزرگسالان، به خصوص پدر و مادر، افراد آرام و بالغ خانواده باشند؟ اینکه دعوای والدین چه میزان شما را آزار دهد به این بستگی دارد که این اتفاق چه میزان تکرار شود، شدت آن چقدر است و اینکه آیا والدین در برابر دیگران مشاجره می‌کنند یا نه.
نگران بودن در مورد والدی که ممکن است از طرف والد دیگر صدمه دیده باشد طبیعی است. شاید شما نگران باشید که یکی از والدین چنان عصبانی شود که کنترل خود را از دست بدهد و به دیگری آسیب جسمی وارد کند.
با این همه آشفتگی روانی و عاطفی، شما ممکن است به تدریج نشانه‌های استرس را تجربه کنید، نشانه‌هایی مانند گریان بودن، درد معده یا سردرد و یا مشکلات خواب. اگر مشاجره والدین باعث شود در شیوه خوردن، خوابیدن، و یا عملکرد شما در مدرسه مشکلی ایجاد شود، لازم است با مشاور مدرسه و یا معلمتان صحبت و مشورت کنید.
مشاجره پدر و مادرتان برای شما ناراحت کننده خواهد بود خصوصا اگر مشاجره آنها در مورد شما باشد. اما مشاجره پدر و مادر تان به هیچ وجه تقصیر شما نیست. والدین مسئول اعمال و رفتار خود هستند هر چقدر هم که توسط شخص دیگری تحریک و برانگیخته شده باشند.
اعضای خانواده می‌توانند از مشاوران و درمانگران کمک دریافت کنند. این می‌تواند به آنها کمک کند یاد بگیرند بدون دعوا و جر و بحث به یکدیگر گوش بسپارند و در مورد احساسات و تفاوت‌ سلیقه‌ و نظراتشان با هم حرف بزنند. اعضای خانواده می‌توانند یاد بگیرند که بهتر با هم کنار بیایند اگر چه این ممکن است مستلزم صرف زمان، انرژی و تلاش زیادی باشد.
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.