الياف نانو، تحولي در صنعت نساجي

امروزه ساخت کامپوزيت‌هاي تقويت‌شده به وسيلة نانوالياف پيشرفت چشمگيري کرده است. ليفچه‌هاي کربنيِ جامد و توخالي با چند ميکرون طول و دو تا بيش از صد نانومتر قطر خارجي خلق شده‌اند که مصارفي در مواد کامپوزيت و روکش دارند. يکي از دانشجويان کارشناسي ارشد دانشکدة مهندسي نساجي دانشگاه اميرکبير، دستگاه توليد نانوالياف از محلول پليمري را طراحي کرده و ساخته است. اين دستگاه در
سه‌شنبه، 25 فروردين 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
الياف نانو، تحولي در صنعت نساجي
الياف نانو، تحولي در صنعت نساجي
الياف نانو، تحولي در صنعت نساجي


امروزه ساخت کامپوزيت‌هاي تقويت‌شده به وسيلة نانوالياف پيشرفت چشمگيري کرده است. ليفچه‌هاي کربنيِ جامد و توخالي با چند ميکرون طول و دو تا بيش از صد نانومتر قطر خارجي خلق شده‌اند که مصارفي در مواد کامپوزيت و روکش دارند.
يکي از دانشجويان کارشناسي ارشد دانشکدة مهندسي نساجي دانشگاه اميرکبير، دستگاه توليد نانوالياف از محلول پليمري را طراحي کرده و ساخته است. اين دستگاه در فيلتراسيون مايعات، گازها و مولکول‌ها، امور پزشکي مانند مواد آزادکنندة دارو در بدن، پوشش زخم، ترميم پوست، نانوکامپوزيت‌ها ، نانوحسگرها، لباس‌هاي محافظ نظامي و... کاربرد دارد.

الياف نانو، تحولي در صنعت نساجي

مهمترين تأثير نانوکامپوزيت‌ها در آينده کاهش وزن محصولات خواهد بود. ابتدا کامپوزيت‌هاي سبک‌وزن و بعد تجهيزات الکترونيکي کوچکتر و سبکتر در ماهواره‌هاي فضايي.
سازمان فضايي آمريکا (ناسا) در حمايت از فناوري نانو بسيار فعال است. بزرگترين تأثير فناوري نانو در فضاپيماها، هواپيماهاي تجاري و حتي فناوري موشک، کاهش وزن مواد ساختمانيِ سازه‌هاي بزرگ دروني و بيروني، جدارة سيستم‌هاي دروني، اجزاي موتور راکت‌ها يا صفحات خورشيدي خواهد بود.

الياف نانو، تحولي در صنعت نساجي

در مصارف نظامي نيز کامپوزيت‌ها موجب ارتقا در نحوة حفاظت از قطعات الکترونيکي حساس در برابر تشعشع و خصوصيات ديگر همچون ناپيدايي در رادار مي‌شوند.
کامپوزيت‌هاي نانوذرة سيليکاتي به بازار خودروها وارد شده‌اند. در سال 2001 هم جنرال موتورز و هم تويوتا شروع به توليد محصول با اين مواد را اعلام کردند. فايدة آنها افزايش استحکام و کاهش وزن است که مورد آخر صرفه‌جويي در سوخت را به همراه دارد.
علاوه بر اين، نانوکامپوزيت‌ها به محصولاتي همچون بسته‌بندي غذاها راه يافته‌اند تا سدي بزرگتر در برابر نفوذ گازها باشند (مثلاً با حفظ نيتروژن درونِ بسته يا مقابله با اکسيژن بيروني.
همچنين خواصّ تعويق آتش‌گيريِ کامپوزيت‌هاي سيليکات نانوذره‌اي، مي‌تواند در رختِ خواب‌، پرده‌ها و غيره کاربردهاي بسياري پيدا کند.

چسب فوری و سرنخ جدید برای تولید الیاف نانو

مهندسین شیمی دانشگاه پنسیلوانیا می گند تکنولوژی مربوط به اثر انگشت,سرنخ محکمی به اونا داده که برای تسهیل تولید نانو فیبر ها به اونا کمک می کنه.
این روش جدید بر اساس روش جرم شناسان برای استفاده از اثر انگشت در صحنه جرم بنا نهاده شده و از روشهای دیگر مورد استفاده در ساخت نانو فیبر ها آسانتره (بوسیله تطبیق الگوها یا چرخش الکتریکی).
هنری فولی استاده مهندسی شیمی دانشگاه پنسیلوانیا که هدایت این کار تحقیقاتی را بر عهده داره توضیح داده که جرم شناسان نوعی انگشت نگاری جدید رو توسط بخار دادن با سیانو اکریلات ابداع کرده اند .اثر انگشت بجا مونده روی اشیاء توسط بخار سیانو اکریلات ( که در ساخت چسب هم مورد استفاده قرار می گیره) ظاهر می شه.وقتی این بخار به لبه های اثر انگشت برخورد می کنه, در آن نواحی باقی مونده و تشکیل یک پلیمر سفید رنگ رو می ده که باعث دیده شدن اثر انگشت می شه.
بطور اتفاقی اثر انگشت یکی از محققین دانشگاه پنسیلوانیا روی قطعه ای از یکی دستگاههایی که با چسب فوری پوشانیده شده بود باقی موند(خدا شانس بده) و با کمال تعجب الیاف نانو ظاهر شدند(حالا ما تمام دنیا رو هم دستمالی کنیم یا اثر انگشتمون باقی نمی مونه یا به جای الیاف نانو رئیسمون جلومون ظاهر می شه).
فولی می گه که این روش جدید تنوع زیادی دارد و ما را قادر می کنه که نه تنها الیاف با اندازه های در حد نانو بسازیم بلکه قادر خواهیم بود که صفحات , کره , صفحات چین دار که مثل رشته فرنگی هستند نیز در حد نانو بسازیم.
منبع: http://power.smsm.ir




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.