ده تایی ها درباره کودک

والدین نیاز دارند كه بدانند منظور از غذا خوردن بهینه چیست ؟ از هرم راهنمای غذایی گرفته تا ابتدایی‌ترین عادات غذایی می‌تواند برای والدین گیج‌كننده و ناراحت‌كننده باشد. با دنبال كردن یك سری از راهنمایی‌های پایه‌ای، قادر خواهید بود محیطی را به وجود آورید كه كودكتان به خوردن صحیح و داشتن یك وزن مناسب تشویق شود. بنابراین به 10 راهنمای كلیدی اشاره می‌كنیم:
پنجشنبه، 10 ارديبهشت 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
ده تایی ها درباره کودک
ده تایی ها درباره کودک
ده تایی ها درباره کودک

تهیه کننده : سید محمد هادی میرمطلبی
منبع : راسخون


ده تایی اول : 10 قاشق نصیحت غذایی
والدین نیاز دارند كه بدانند منظور از غذا خوردن بهینه چیست ؟ از هرم راهنمای غذایی گرفته تا ابتدایی‌ترین عادات غذایی می‌تواند برای والدین گیج‌كننده و ناراحت‌كننده باشد. با دنبال كردن یك سری از راهنمایی‌های پایه‌ای، قادر خواهید بود محیطی را به وجود آورید كه كودكتان به خوردن صحیح و داشتن یك وزن مناسب تشویق شود.
بنابراین به 10 راهنمای كلیدی اشاره می‌كنیم:
1- كنترل والدین بر نحوه و زمان غذا خوردن:
این پدر و مادر هستند كه تصمیم می‌گیرند چه نوع مواد غذایی خریداری شود و چه وقت وعدهِ غذایی خورده شود. اگرچه كودكان، والدین را برای كم غذا خوردنشان اذیت می‌كنند، امّا بزرگسالان هستند كه تصمیم‌گیری در مورد این كه چه زمانی غذا خورده شود را برعهده دارند. مطمئن باشید كودكان گرسنه نخواهند ماند. آنها هر چیزی را كه در دسترسشان باشد می‌خورند ولی مهم این است كه بعضی غذاها احتیاجات آنها را برآورده نمی‌كند. اگر كودكی فقط به یك نوع غذا علاقه دارد او را منع نكنید، بلكه یك بار در یك زمان خاص در ماه برای او آن غذا را تهیه كنید تا احساس محروم شدن به كودك دست ندهد.
2- فرصت انتخاب را به كودكان بدهید:
اجازه دهید از میان غذاهایی كه شما به كودكتان پیشنهاد می‌كنید، غذاهایی را انتخاب كند كه میل به خوردن آنها را دارد، توقع نداشته باشید كه او همه غذاها را انتخاب كند. همچنین مقدار آن غذاها را نیز به اختیار خود كودك بگذارید. هرچقدر كه توان خوردن آن‌ها را داشته باشد.
ممكن است به نظر برسد كه این امر به معنی دادن آزادی زیاد به كودك است، اما وقتی شما مرحلهِ اول را اجرا كنید، كودكتان فقط از غذاهایی كه شما تصمیم به خریداری آن‌ها گرفته‌اید، قدرت انتخاب دارد.
3- به كودكان اصرار بیش از حد برای غذا خوردن نكنید:
وقتی كودك احساس می‌كند كه غذا خوردن دیگر كافی است، اجازه دهید كه دست از غذا خوردن بكشد. این عادت در بزرگسالی نیز به او كمك می‌كند كه بیش از حد نیازش غذا نخورد و به پرخوری كه بسیاری از كودكان به آن دچار هستند، مبتلا نشود.
4- برنامه غذایی را از همان اوایل كودكی شروع كنید:
سلیقه‌های غذایی در زندگی پیوسته تغییر می‌كند، بنابراین غذاهای متنوعی را از همان ابتدا انتخاب كنید. دوست داشتن یا نداشتن غذاها از همان دوران كودكی و سنین كم ‌شروع می‌شود. بنابراین شما نیز برنامه ‌تان را از همان موقع شروع كنید. ممكن است غذایی را در 10 تا 15 نوع متفاوت تهیه كنید در این صورت كودك را مجبور نكنید كه از همهِ آنها بخورد، بلكه مقداری از آنها برای بار اول و امتحان كردن كودك كافی است.
5- منوی غذایی كودك را تغییر دهید:
هنگامی كه به بیرون از منزل برای غذا خوردن می‌روید، اجازه دهید كه خود كودك غذاهای جدیدتری انتخاب كند. در این صورت فرصت انتخاب به او می‌دهید و كودك را تعجب زده می‌كنید از این كه به او اختیار داده‌اید.
6- نوشیدنی‌های پركالری را فراموش نكنید:
نوشیدنی‌های شیرین، كالری اضافی دارند و مواد غذایی خوبی به‌شمار می‌آیند. آب و شیر نیز بهترین نوشیدنی‌ها برای كودكان هستند. آب میوه اگر خالص باشد بسیار ضروری است اما نه به مقداری زیاد 4 تا 6 دفعه در روز برای كودكان سن پیش از مدرسه كافی است.
7- شیرینی را به موقع استفاده كنید:
شیرینی‌ها اگر در فرصت مناسب استفاده شود خوب است. اما اینها كه به نوعی دسر غذایی هستند نباید با غذاهای اصلی استفاده شود. اگر دسر به عنوان پاداشی برای خوردن غذای اصلی باشد، كم‌كم كودكان آن را جایگزین غذای اصلی خود می‌كنند.
8- غذا را بهانه‌ای برای دوست داشتن قرار ندهید:
راههای بهتری وجود دارد برای این كه به كودكتان بگویید دوستش دارید. هنگامی كه از غذا برای پاداش یا نشان دادن محبت و توجه و علاقه استفاده می‌كنید، كودكان شروع به استفاده از غذا برای مقابله با استرس و یا احساسات دیگر می‌كنند. از ستایش، تشویق و توجه به جای رفتارهای غذایی استفاده كنید.
9- كودكان همان كاری را می‌كنند كه شما انجام می‌دهید:
یك الگوی خوب برای كودك باشید و خودتان نیز سالم غذا بخورید. هنگامی كه سعی به یاد دادن عادت‌های غذایی خوب می‌كنید، سعی كنید بهترین مثال ممكن نیز باشید.
10- زمان تلویزیون دیدن و استفاده از كامپیوتر را محدود كنید:
تحقیقات بسیاری نشان می‌دهند كه بچه‌هایی كه زمان تلویزیون دیدن را كاهش می‌دهند، میزان چربی بدن آنها نیز كاهش می‌یابد. دراین صورت بچه‌ها فرصت بیشتری برای فعالیت پیدا می‌كنند. خانواده نیز فرصت بیشتری برای بودن در كنار بچه‌ها و فعالیت‌ بیشتری به همراه آنها پیدا می‌كند.
ده تایی دوم : 10 روش مناسب برای صرف صبحانه کودکان
اگر هر روز سر ميز صبحانه مي نشينيد تا صبحانه لذيذي صرف کنيد، بدون شک فرزند شما نيز چنين خواهد کرد. پس اگر فرزند شما صبحانه نمي خورد،اشکال را خود شما بايد رفع کنيد. اما اگر با وجود نشان دادن يک الگوي خوب ، هنوز کودک شما از خوردن صبحانه امتناع مي کند، مي توانيد از راه حل هاي زير استفاده کنيد:
1 - صبحانه را براي کودک جذاب کنيد:
سعي کنيد زمان کافي را براي يک صبحانه مفرح در نظر بگيريد. صبحانه نبايد صرفا موقعيتي باشد که موادغذايي را به زور فرو دهيد. به عنوان مثال کودکان خردسال از اين که ليوان و فنجان مخصوص خودشان را داشته باشند، لذت مي برند. آنها از اين که با تزيين قسمتي از نان با مقداري پنير و درست کردن يک شکل خنده دار در آراستن سفره شرکت کنند، سرگرم مي شوند.
2 - به کودکمان اجازه دهيم تا در برنامه ريزي صبحانه کمکمان کند:
اگر به کودک خود اجازه دهيد که در تنظيم برنامه هفتگي صبحانه کمک کند و يا اين که هنگام خريدن لوازم صبحانه شما را همراهي کند، با علاقه بيشتري سر ميز صبحانه حاضر خواهد شد.
3 - صبحانه را مختصر کنيم:
اگر کودک شما ناهار را به صبحانه ترجيح مي دهد، به او يک صبحانه مختصر و يک ناهار مفصل بدهيد. اين برنامه در حالتي که صبحانه انرژي کافي را براي تمام مدت صبح فراهم کرده باشد و تا هنگام صرف ناهار، کودک از نظر انرژي کمبودی نداشته باشد، مشکلي ايجاد نمي کند.
4 - رسم و رسوم کهنه را کنار بگذاريم:
اگر کودک شما غذاهاي معمول را نمي خورد، غذاي ديگري را امتحان کنيد. شير براي کودک تهيه کنيد و به او اجازه دهيد که فقط غذاي مايع بخورد. مقداري کره روي قطعات سيب بماليد و يا اين که يک برش پيتزا يا سيب زميني سرخ شده با پنير را با يک ليوان شير به او بدهيد. وقتي کودک از نظر تغذيه اي تامين شود، شکل غذاي داده شده چه اهميتي دارد؟
5 - تنوع در نوع غذاهاي کودکمان:
غذاهاي جديدي را هرچند وقت يکبار به برنامه صبحانه اضافه کنيد تا از يکنواختي جلوگيري شود. اگر کودک ناگهان از خوردن غذايي که قبلا دوست داشت ، امتناع مي کند، به زور آن را به او ندهيد. براي مدتي آن را کنار بگذاريد و سپس بتدريج و با ظرافت دوباره آن را به برنامه غذايي او اضافه کنيد. براي صبحانه روي غذاهاي مشخصي تعصب نداشته باشيد.
6 - هنگام صرف صبحانه با کودکمان بيشتر دوست باشيم:
کودکان خردسال نبايد هنگام صبحانه تنها رها شوند. حتي کودکان بزرگتر نيز دوست دارند همراهي داشته باشند. اگر نمي توانيد هنگامي که کودک صبحانه مي خورد با او سر سفره بنشينيد، در اتاق بمانيد و به او يک «همراه صبحانه خوردن» بدهيد تا سر سفره با او بنشيند. معمولا يک عروسک يا حيوان پارچه اي براي اين کار مناسب است؛ ولي حتي وسايل جالبي نظير راديو، تلويزيون يا کتاب مصور نيز ممکن است همين تاثير را داشته باشد.
7 - تشويق کنيد، جايزه بدهيد:
يک خوراکي (حتي يک ذرت بو داده ) را با کمک کودک خود انتخاب کنيد و سپس آن را به اندازه هاي مناسب در داخل کيسه هاي پلاستيکي تميز بريزيد. کودک هنگامي جايزه را مي برد که تمام غذا با مقدار معيني از آن را که قبلا روي آن توافق شده است ، بخورد.
8 - همراه کودک ، ساختمان سازي کنيد:
در ازاي هر لقمه اي از صبحانه که کودک شما مي خورد، به او يک تکه ساختمان اسباب بازي بدهيد. هنگامي که کودک صبحانه اش را خورد، مي تواند از اين تکه ها براي ساختن يک قلعه استفاده کند يا اين که اگر کودک دوست دارد، اجازه دهيد که موقع صرف صبحانه تکه تکه ، قلعه را بسازد.
9 - هم غذا، هم نقاشي:
به کودک اجازه دهيد هر بار که يک لقمه غذا مي خورد، با ماژيک روي يک تکه کاغذ بکشد. او را تشويق کنيد در حالي که غذايش را مي خورد، يک منظره را تمام کند. روي يک تکه کاغذ، منظره خورشيد بکشد و با هر لقمه ، يک شعاع نوراني به خورشيد اضافه کنيد. اگر اين عمل را به صورت پيوسته انجام دهيد، مي توانيد هر روز شعاعهاي بيشتري را به خورشيد اضافه کنيد و هنگامي که خورشيد بسيار تابان شد، کودک شما يک جايزه مانند رفتن به پارک را خواهد برد.
10 - زمان بگيريد:
براي اين که به کودکاني که کند غذا مي خورند انگيزه بدهيد، ساعت را روي زماني که کودک بايد صبحانه اش را تمام کند، تنظيم کنيد و او را برانگيزيد که پيش از به صدا درآمدن زنگ ، صبحانه اش را تمام کند. سپس بتدريج زمان را کوتاهتر کنيد و براي اين منظور هر روز يک تا 2دقيقه زمان را کوتاهتر کنيد تا اين که به يک زمان پذيرفتني براي تمام کردن صبحانه دست پيدا کنيد
ده تایی سوم : 10 راه برای بهتر نمودن عادتهای غذایی کودکان
بدلیل مشغله روزمره، خانواده‌ها همیشه نمی‌توانند غذایی سالم مصرف نمایند. اما با تمرین کردن و حفظ عادتهای خوب برای تغذیه، شما می‌توانید بسادگی غذایی سالم را در اختیار خانواده خود قرار دهید. برای تقویت حفظ سلامت خانواده و بوجود آوردن عادتهای مناسب 10 روش زیر را مطالعه نمایید.
1. مدلی خوب برای بچه‌هایتان باشید. به آنها درباره مواد غذایی مفید و مغذی توضیح دهید. اگر کودکانتان مشاهده کنند که شما چه غذاهایی مصرف می‌نمایید، آنها نیز به آن غذاها علاقه‌مند می‌شوند.
2. در غذاهای روزانه از میوه و سبزیجات استفاده نمایید. بهتر است همراه با میوه‌هایی از قبیل موز و سیب، میوه‌هایی جدید مانند کیوی و پاپایا را نیز تجربه نمایند.
3. برنامه‌ای برای ساعات غذایی سبک داشته باشید. بهتر است 2 تا3 ساعت قبل از صرف نهار، غذاهایی سبک را در اختیار آنها قرار دهید.
4. کودکان را در تهیه غذا با خود همراه سازید. معمولاً کودکان به غذاهایی که خود در تهیه آن همکاری داشته باشند بیشتر تمایل دارند. همچنین کودک در حین کمک به شما می‌آموزد که چه موادی سالم و مفید هستند.
5. غذاهایی که از سلامت کمتری برخوردارند را دور از دسترس کودکان قرار دهید.
6. همه اعضاء خانواد همراه با هم غذا صرف نمایید.
7. هیچ گاه در مقابل تلویزیون، غذا نخورید و همگی دور سفره و یا میز بنشینید.
8. اعضای خانواده را برای خوردن غذاهای جدید تشویق نمایید. غذاهای جدید را تجربه نمایید، اطلاعات خود را درباره مواد مغذی بالا ببرید. مطمئناً کودکان بعضی از غذاهای جدید را ترجیح می‌دهند و همه آنها را تجربه نمی‌کنند.
9. وقتی کودکان احساس سیر شدن می‌کنند، به آنها اجازه بدهید که دست از خوردن بکشند. به کودکان آموزش دهید که به آرامی غذا بخورند و متوجه لحظه سیر شدن خود شوند. این آموزش به آنها می‌آموزد که احساس گرسنگی و سیری را بیاموزند و هیچ گاه بیش از توان خود چیزی نخورند.
10. از غذا خوردن لذت ببرید. از زیاد صحبت کردن، بحث کردن و ایراد گرفتن سر میز غذا خوداری نمایید. صرف غذا در محیطی آرام و بدون استرس باعث نزدیک شدن خانواده به یکدیگر و لذت بردن از غذا می‌شود.
ده تایی چهارم : 10 توصيه بهداشت غذاي كودك
رعایت اصول بهداشتی برای تهیه غذای کودک به حفظ سلامت او کمک می کند . رعایت این نکات مانع از ورود میکرب ها و مواد آلوده کننده به غذای کودک شده و از ابتلا او به بیماری هایی مانند اسهال جلوگیری می کند.با به کار گرفتن این توصیه ها غذای سالمی از نظر بهداشتی برای کودک خود تهیه کنید.
1- قبل و بعد از تهيه غذا دستها را بشوئيد.
قبل از آماده كردن غذا و بعد از پايان كار دستها را با آب و صابون بشوييد و هر بار كه كهنه كودك را عوض مي كنيد و يا به دستشويي (توالت) مي رويد حتما" دستها را با آب و صابون بشوييد، اگر دستها زخمي است قبل از تهيه غذا محل زخم را ببنديد.
2-غذاها را خوب بپزيد.
حرارت موجب از بين رفتن ميكروبهاي بيماريزا مي شود و آلودگي احتمالي غذا در اثر پخت از بين مي رود.
3-غذاي كودك را تازه تهيه كنيد.
بهتر است غذاي كودك براي هر وعده تازه تهيه شود و فاصله بين وقتي كه غذاي كودك پخته مي شود تا زماني كه به كودك غذا داده مي شود طولاني نباشد چون در فاصله اي كه غذا سرد مي شود احتمال دارد ميكروبها در غذا تكثير كنند.
4-غذاهاي پخته را بطور صحيح نگه داري كنيد.
غذاهاي باقيمانده را سريعا" خنك كنيد و در ظرف در بسته در داخل يخچال نگهداري كنيد. نگهداري غذا در دماي اتاق باعث فساد غذا مي شود.
5- غذاهاي باقيمانده را قبل از مصرف حرارت دهيد.
غذاهاي اضافي را قبل از مصرف مجدد، حرارت دهيد بطوري كه تمام قسمتهاي غذا داغ شود، در اين صورت آلودگي احتمالي و ميكروبها از بين مي رود، پس از يكبار حرارت دادن غذاي اضافي، باقيمانده آن را دور بريزيد.
6- غذاهاي خام و پخته را مجزا نگهداريد.
غذاهاي خام و پخته را هم در آشپزخانه و هم در يخچال جدا از هم نگهداري كنيد چون احتمال دارد آلودگي از غذاهاي خام به غذاهاي پخته منتقل شود. اگر مي خواهيد غذاهاي پخته مثل مرغ پخته و يا انواع سبزي را كه خام مصرف مي كنيد خرد كنيد حتما"‌روي تخته يا ظرف جداگانه اي اين كار را انجام دهيد.
7- محل تهيه و پخت غذا را تميز نگهداريد.
لوازمي را كه براي تهيه و طبخ غذا بكار مي بريد كاملا" بشوئيد. پارچه هاي مخصوص تميز كردن آشپزخانه را مرتب بشوئيد و در آفتاب پهن كنيد.
8- غذاها را از دسترس حشرات و جواندگان دور نگهداريد.
غذاها را در ظرف درب دار و دور از دسترس حيوانات و حشرات نگهداري كنيد چون حيوانات حامل ميكروبهاي بيماريزا هستند.
9- آب پاكيزه مصرف كنيد.
براي نوشيدن و تهيه غذا، آب پاكيزه مصرف كنيد. كودكان نسبت به آلودگي آب حساس و آسيب پذير هستند آب مصرفي كودكان زير يكسال را حتما" بجوشانيد.
10- مواد غذايي پاستوريزه مصرف كنيد.
تا حد امكان شير، ماست، كشك و بستني پاستوريزه مصرف كنيد و در صورتي كه به مواد غذايي پاستوريزه دسترسي نداريد قبل از مصرف حتما" شير و كشك را بجوشانيد و هنگام خريد مواد غذايي به تاريخ توليد و انقضاء انها توجه كنيد.
منابع :
http://www.behsite.ir/ /
www.iranhealers.com
http://www.seemorgh.com





نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط
موارد بیشتر برای شما
حکمت | حرص نزن؛ آخرش هیچی نیست! / استاد توکلی
music_note
حکمت | حرص نزن؛ آخرش هیچی نیست! / استاد توکلی
حکمت | خدا مرا به فراق تو مبتلا نکند / استاد کاشانی
music_note
حکمت | خدا مرا به فراق تو مبتلا نکند / استاد کاشانی
مفاهیم رنگ در تعزیه
مفاهیم رنگ در تعزیه
نقاب و کله‌ سازی در مراسم شبیه خوانی
نقاب و کله‌ سازی در مراسم شبیه خوانی
لحظاتی از دیدار مجاهد قهرمان فرمانده شهید «یحیی السنوار» با رهبر انقلاب
play_arrow
لحظاتی از دیدار مجاهد قهرمان فرمانده شهید «یحیی السنوار» با رهبر انقلاب
واکنش قالیباف به گزافه‌گویی در خصوص جزایر سه گانه‌
play_arrow
واکنش قالیباف به گزافه‌گویی در خصوص جزایر سه گانه‌
سنوار نقطه عطف تاریخی در مقاومت فلسطین
play_arrow
سنوار نقطه عطف تاریخی در مقاومت فلسطین
اهتزاز تصویر شهید سنوار در لیگ فوتبال مغرب
play_arrow
اهتزاز تصویر شهید سنوار در لیگ فوتبال مغرب
هدف قرار دادن نیروهای اشغالگر توسط سرایاالقدس در جبالیا
play_arrow
هدف قرار دادن نیروهای اشغالگر توسط سرایاالقدس در جبالیا
تعرض بن‌گویر به مسجدالاقصی
play_arrow
تعرض بن‌گویر به مسجدالاقصی
ادعای خبرنگار اسرائیلی: انتظار می‌رود اسرائیل به حمله به نتانیاهو پاسخ دهد
play_arrow
ادعای خبرنگار اسرائیلی: انتظار می‌رود اسرائیل به حمله به نتانیاهو پاسخ دهد
تصاویر تازه از لحظه شهادت یحیی سنوار
play_arrow
تصاویر تازه از لحظه شهادت یحیی سنوار
توصیه جالب هادی چوپان به ایرانیان پس از بازگشت به کشور : هیچ‌وقت...
play_arrow
توصیه جالب هادی چوپان به ایرانیان پس از بازگشت به کشور : هیچ‌وقت...
تصاویری از آغاز رزمایش مرکب دریایی «آیونز ۲۰۲۴» در آب‌های ایران
play_arrow
تصاویری از آغاز رزمایش مرکب دریایی «آیونز ۲۰۲۴» در آب‌های ایران
گلزنی سردار آزمون در جام ریاست جمهوری امارات برای شباب الاهلی
play_arrow
گلزنی سردار آزمون در جام ریاست جمهوری امارات برای شباب الاهلی