تاملی بر نحوه حضور جبهه انقلاب در عرصه سایبر + ویدئو

حزب اللهی سایبری بخواند

این روزها عالم مجاز و فضای سایبر خیمه سنگینی بر جبهه انقلاب زده است. همه چیز زیر سایه عالم سایبر معنا پیدا می‌کند. از حرف ایجابی گرفته تا حرف سلبی. در جبهه روشنفکر شاید این امر و موج درگیری آنان در
يکشنبه، 5 شهريور 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: حجت اله مومنی
موارد بیشتر برای شما
حزب اللهی سایبری بخواند
حزب اللهی سایبری بخواند



 
این روزها عالم مجاز و فضای سایبر خیمه سنگینی بر جبهه انقلاب زده است. همه چیز زیر سایه عالم سایبر معنا پیدا می‌کند. از حرف ایجابی گرفته تا حرف سلبی. در جبهه روشنفکر شاید این امر و موج درگیری آنان در فضای سایبر توجیه داشته باشد؛ اما این پدیده در جبهه انقلاب هنوز منطقی روشن پیدا نکرده است. گفتگو و مباحثه حضوری جای خود را به دیالوگ‌های مینمیال و هشتکی داده است. منطق کم گوی وگزیده گوی جای خود را به بهانه واهی بی‌حوصلگی و مشغله مردم به فضای مجازی سپرده است. مردم دیگر فرصت بیانات مطول را ندارند. حرف بلند حسابی در هاضمه ذهنی آنها نمی‌گنجد. اینها عمده دلایلی است که ما را به سمت گیف، عکس و هشتگ یک کلمه ای پرتاب می‌کند.

این ویروس و اپیدمی مجازنویسی و سایبرزیستی در جبهه انقلاب نفوذ پیدا کرده است. آنقدر که تقوا و کرامت را در مقاطعی به فراموشی و انزوا می‌برد. مفاهیم و گفتمان‌ها دیگر در کف خیابان‌ها، مساجد و خانواده‌ها جریان ندارند. باید همه چیز به زبان مجاز گفته شود حتی حرف حسابی انقلابی. کلام انقلابی مسخ عالم سایبر شده است.

قسمت اول فصل سوم سریال «Black mirror» آینده فضای اینستاگرامی و لایک محور را به نمایش می‌گذارد.

دورانی که ارزش و میزان در لایک بیشتر است. هر چه لایک و مخاطب بیشتری داشته باشی حضور و هویت بیشتری داری و طبقه اجتماعی بالاتر در میان مردم. ترویج و شکل‌گیری این نوع از سبک زندگی و اشغال بشر در چگونگی کسب لایک بیشتر جانشینی برای پول و طمع کسب بیشتر آن است. دیگر بنگاه‌های مالی سرمایه‌داری وجود ندارند و فرد خودش مبلغ ارزش و سوددهی بیشتر است. هر یک لایک ارزش افزوده‌ای به حساب توست اما این حساب توهم ثروت و کسب محبت و ارتباط است. فرد با هر لایک بیشتر مشغول‌تر و طمع‌کارتر می‌شود و ارتباطش با واقعیت و حیات حضوری کم‌تر.
جبهه انقلاب نباید در دام و زمین توسعه این نوع سبک زندگی بیافتد. این روزها سخن از نبود چاره و اقتضائات زمانه و حضور اکراهی در فضای مجازی می‌شود و وادادگی این عرصه و تقدیم آن به جریان و جبهه مقابل و جولان دادن آنها در این عرصه و تربیت ذائقه باید تحلیل شود. اما این مسائل نباید ما را از حضور در سطح مردم و جامعه دور کند. باید حضور جبهه انقلاب در فضای مجازی ناظر به متن و حضور در قلب حیاتی مردم باشد. آنقدر که دغدغه جبهه انقلاب تاثیرگذاری در سطح فضای سایبر شده است که این فضا جایگزینی برای گفتگو و مباحثه حضوری با مردم شده است. اینکه ما تا چه میزان و با چه کیفیتی در فضای کمی و غیرحقیقی سایبر می‌توانیم گفتمانی را ترویج و تبلیغ کنیم باید مورد توجه جبهه انقلاب قرار گیرد. نباید به بهانه تصرف عرصه، عرضه را نازل و حقیر بشماریم.
 


منبع مقاله : رسانه انقلاب (http://resanehenghelab.com)


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.