تولید نور فرابنفش فرین و فرابنفش خلأ به وسیلۀ لیزر اگزومر

برای تولید تابش همدوس فرابنفش از روشنایی طیفی قوی چشمه‌های گاز نادر ـ هالوژن (RGH) توسط سازوکارهای تولید هماهنگ (تبدیل نور با طول موج بلند به نور با طول موج کوتاه‌تر) و برانگیزش مستقیم چند
شنبه، 11 شهريور 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
تولید نور فرابنفش فرین و فرابنفش خلأ به وسیلۀ لیزر اگزومر
تولید نور فرابنفش فرین و فرابنفش خلأ به وسیلۀ لیزر اگزومر

مترجم: فرید احسانلو
منبع:راسخون
 

برای تولید تابش همدوس فرابنفش از روشنایی طیفی قوی چشمه‌های گاز نادر ـ هالوژن (RGH) توسط سازوکارهای تولید هماهنگ (تبدیل نور با طول موج بلند به نور با طول موج کوتاه‌تر) و برانگیزش مستقیم چند کوانتومی یک محیط گازی با بهرۀ مناسب استفاده شده است. اخیراً به منظور نشان دادن مشخصه‌های اساسی هر یک از این دو ره‌یافت، یک گروه از متخصصان در دانشگاه ایلینویز (شیکاگو) اندازه‌گیری‌های تطبیقی انجام داده‌اند.
این گروه روش تولید هماهنگ را در چندین محیط اتمی و مولکولی با استفاده از یک لیزر آرگون‌ ـ فلورید 4 گیگاوایتی (با طول موج 193 نانومتر) که در تپ‌های 10 پیکو ثانیه‌ای کار می‌کرد بررسی کردند و باریکه‌هایی را در 63/3 نانومتر (20 کیلو وات) و 38/6 نانومتر (200 وات) ایجاد کردند. به علاوه، گسیل القایی در مولکول هیدروژن باعث تولید تابشی با طول موجی به کوتاهی 117/6 نانومتر و کارآیی تبدیلی نزدیک به یک درصد شده است.
هم‌چنین از راه تحریک چند فوتونیِ اتم‌های کریپتون توسط لیزر اگزومر 〖ArF〗^+ با توان خروجی 1 گیگاوات و با مدت 10 پیکوثانیه بر روی یک سلول که همانند سلول به کار رفته در تولید هماهنگ فرابنفش فرین به طور جزئی قلمبه می‌شود کانونی شده است (اگر و دیگر). گسیل القایی در 93 نانومتر برای کریپتون بین فشارهای 100 و 1000 تور مشاهده شد.
بیشینۀ کارآیی تبدیل به 93 نانومتر از برانگیزش در 193 نانومتر در آزمایش‌های اولیه با 〖10〗^(-4) متناظر است. آخرین نتایج نشان می‌دهد که این کارآیی را می‌توان در حدود ده و یا صد مرتبه افزایش داد. به نظر می‌رسد که این سیستم اولین گسیل لیزر حقیقی در فرابنفش فرین است .
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.