قفل شدن زانو نشانه چيست ؟

روي زمين چهارزانو نشسته ايد و ناگهان مي بينيد نمي توانيد بلند شويد . يا در حال ورزش ناگهان زانويتان را نمي توانيد خم کنيد . انگار گيره اي پايتان را نگاه داشته و نمي گذارد آن را حرکت بدهيد . در وضعيت عادي ، زانو مانند يک لولاي در عمل مي کند و اگر چيزي در لولاي در بگذاريد ديگر کار نمي کند و در جاي خود متوقف مي شود .
پنجشنبه، 17 ارديبهشت 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
قفل شدن زانو نشانه چيست ؟
قفل شدن زانو نشانه چيست ؟
قفل شدن زانو نشانه چيست ؟





قفل شدن زانو

روي زمين چهارزانو نشسته ايد و ناگهان مي بينيد نمي توانيد بلند شويد . يا در حال ورزش ناگهان زانويتان را نمي توانيد خم کنيد . انگار گيره اي پايتان را نگاه داشته و نمي گذارد آن را حرکت بدهيد .
در وضعيت عادي ، زانو مانند يک لولاي در عمل مي کند و اگر چيزي در لولاي در بگذاريد ديگر کار نمي کند و در جاي خود متوقف مي شود .
همين طور وقتي چيزي جلو حرکت زانو را بگيرد و آن را متوقف کند ،‌ مي گويند زانو قفل شده است . اين حالت اغلب دردناک است و چون اغلب هنگام بالا رفتن از پله ها ، نشستن روي زمين ، يا در حالات حساس ديگر روي مي دهد ،‌ باعث وحشت مي شود .
قفل شدن زانو معمولاً ناشي از شکستن قطعه اي غضروف ،‌ يا احتمالاً قطعه اي استخوان جدا شده در نوعي التهاب استخواني غضروفي است . اين قطعه استخوان يا غضروف در حفره زانو معلق است تا زماني که بين دو سطح مفصلي گير افتد و توانايي حرکت را از زانو بگيرد .
گاهي اين انسداد ناشي از نابه جايي استخوان ها و ماهيچه هاي اطراف زانوست . ضعف ماهيچه هاي طرف داخل ران يا سفتي ماهيچه هاي طرف خارج آن مي تواند به نابه جايي کشکک زانو بينجامد . کشکک همراه با استخوان ران از صف خود خارج شده و خم کردن يا بازکردن زانو را مانع مي شود . با برگشت ماهيچه ها به حالت عادي ،‌ کشکک نيز به جاي خود باز مي گردد و حرکات زانو عادي مي شود .
قفل شدن واقعي زانو نادر است . بسياري اوقات ، مثلاً به دنبال يک ضربه يا جراحت ، فرد نمي تواند زانويش را حرکت بدهد و فکر مي کند زانويش قفل شده است . اما چيزي مانع حرکت زانو نشده است . اين حالت را قفل شدن کاذب زانو مي گويند .
قفل شدن کاذب زانو فقط واکنشي نسبت به درد است . ساز و کار درد نمي گذارد مفصل کاملاً‌ باز يا خم شود . گاهي درد ناشي از پيچ خوردن يا ضربه زانو را قفل مي کند ؛ گاهي نيز خشک شدن ناشي از نشستن طولاني به يک حالت باعث آن مي شود .

درمان قفل شدن زانو

گر چه قفل شدن زانو ممکن است با کمي استراحت برطرف شود ، اما فکر نکنيد درمان شده است . اگر قطعه اي استخوان يا غضروف آن را به وجود آورده باشد ، آسيب جدي زانو ممکن است به دنبال آن بيايد . بنابراين ، هر گونه محدوديت حرکات زانو بايد توسط پزشک درمان شود . گاهي ممکن است اين اشکال با عمل جراحي برطرف شود .

چه وقت به پزشک مراجعه کنيم ؟

زانو در حالت خميده ياکشيده قفل شده است .
زانو کاملاً کشيده يا خم نمي شود .
منبع: سایت پزشکان بدون مرز




ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.