چند دلیل پرخوری و چگونه ما می‌توانیم از آن جلوگیری کنیم

باید وقتی احساس گرسنگی می‌کنیم غذا بخوریم. اما آیا واقعا این اتفاق می‌افتد؟ نه، ما زمانی که گرسنه نیستیم هم غذا می‌خوریم و این باعث پرخوری می‌شود. غذا خوردن زیاد سلامتی ما را به خطر می‌اندازد. بنابراین، در
يکشنبه، 12 شهريور 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
چند دلیل پرخوری و چگونه ما می‌توانیم از آن جلوگیری کنیم
چند دلیل پرخوری و چگونه ما می‌توانیم از آن جلوگیری کنیم

مترجم: مهناز مزارعی
منبع:راسخون
 

باید وقتی احساس گرسنگی می‌کنیم غذا بخوریم. اما آیا واقعا این اتفاق می‌افتد؟ نه، ما زمانی که گرسنه نیستیم هم غذا می‌خوریم و این باعث پرخوری می‌شود. غذا خوردن زیاد سلامتی ما را به خطر می‌اندازد. بنابراین، در این مقاله در مورد برخی از دلایل رایج پرخوری و این‌که چگونه می‌توانیم از آن جلوگیری کنیم، بحث خواهیم کرد.
ما غذا می‌خوریم تا انرژی بگیریم، تا بتوانیم کارهای روزمره خود را انجام دهیم. هنگامی که بدن ما انرژی نداشته باشد، مغز ما هورمون‌های خاصی را ترشح می‌کند که باعث احساس گرسنگی ما می‌شود. اما آیا ما واقعا تنها زمانی که گرسنه هستیم غذا می‌خوریم؟ دلایل زیادی وجود دارد که باعث می‌شود ما بیش از آنچه که بدن ما نیاز دارد بخوریم. این مصرف اضافی از غذا، پرخوری نامیده می‌شود. زمانی که گرسنگی ما برطرف شود. بدن ما به مغز سیگنال می‌فرستد تا خوردن غذا را متوقف کند، این سیگنال زمان زیادی طول می‌کشد تا به مغز برسد و تا آن زمان ما غذا می‌خوریم. آرام غذا خوردن می‌تواند به سادگی این مشکل را حل کند. ما باید قدرت و اراده کافی داشته باشیم تا خودمان را کنترل کنیم و تصمیم بگیریم که کمیت و کیفیت غذایی که هر روز می‌خوریم برای جلوگیری از پرخوری در نظر بگیریم.

دلیل اینکه ما پرخوری می‌کنیم

پرخوری می‌تواند به علت فشار اجتماعی یا وسوسه مواد غذایی و یا دلایل دیگری که فرد با آن مواجه هست اتفاق بیفتدکه در نهایت منجر به آسیب می‌شود زیرا می تواند چاقی را ایجاد کند که به نوبه خود با مشکلات قلبی، فشار خون، دیابت و غیره مرتبط است. بنابراین، برای محدود کردن مصرف روزانه غذا و برآوردن معیارهای ما برای حفظ سلامتی، باید بدانیم چه‌ موقع یک بشقاب از غذای مورد علاقه‌مان را بخوریم.

شرکت در جشن‌ها

ملاقات با دوستان و برقراری ارتباط با افراد ممکن است برای زندگی اجتماعی ما مناسب باشد، اما این می‌تواند یکی از دلایل اصلی بی نظمی باشد. ما وقتی با دوستانمان بیرون می‌رویم رژیم بهداشتی خود، را نادیده می‌گیریم. بیشتر اوقات، فقط به خاطر فشار اجتماعی غذا می‌خوریم. از غذای خوب باید در آرامش لذت ببریم.
راه حل: برای جلوگیری از پرخوری در چنین شرایطی، سعی کنید خواسته خود را کنترل کنید و سلامتی خود را در نظر بگیرید.

زمانی که خسته هستید

بله، این یک واقعیت است، زمانی که ما خسته ایم، می‌خوریم. هنگامی که بدن ما نیاز به غذا دارد و گرسنه است، غذا به درستی هضم می‌شود و بدن سهم خود را از مواد مغذی به دست می‌آورد. اما خوردن فقط برای گذراندن زمان می‌تواند به چاقی و سایر مشکلات مرتبط به سلامتی منجر شود. این خطرناک است، زمانی که غذا می خوریم فقط به این خاطر است که هیچ کاری برای انجام دادن نداریم.
راه حل: زمانی که خسته هستید، یک کتاب بخوانید، پیاده روی کنید، یک بازی کنید، یا فقط چرت بزنید. به آشپزخانه نروید.

کار بهتری برای انجام دادن ندارم

اگر ما در تمام روز یا هفته غذا بخوریم، ممکن است دچار حمله قلبی شویم بعد متوجه می‌شویم که چقدر غذاهایی که می‌خوریم در سلامت ما تاثیر دارد مخصوصا اگر رژیم غذایی خاصی نداشته باشیم. بسیاری از مردم زمانی که در حال کار هستند، زمانی که بی حوصله می‌شوند یا هر زمانی حتی بدون احساس گرسنگی غذا می‌خورند. آنها حتی در مورد محتوای تغذیه‌ای خود فکر نمی‌کنند این منجر به پرخوری می‌شود.
راه حل: شما می‌توانید از طریق نوشیدن آب یا جویدن آدامس هر زمان که احساس می‌کنید باید چیزی بخورید از غذا خوردن اجتناب کنید.
ا

حساس ناراحتی، افسردگی و غمگینی

خوردن عاطفی بسیار رایج است. احساسات مانند خشم، اضطراب، غم و اندوه، شادی، ترس و غیره شایع‌ترین مواردی هستند که ما را به غذا خورن می‌کشانند. نوسانات هورمون در زمان یائسگی و غیره، منجر به نوسانات خلقی می‌شود که در نهایت باعث پرخوری در زنان می‌شود. اما خوردن عاطفی یک دلیل علمی در مصرف مواد غذایی خاص دارد.
شکلات حاوی محرک‌های شیمیایی است که به عنوان دستگاه‌های ارتودنسی عمل می‌کنند و باعث ناراحتی ما می‌شوند. به طور مشابه، غذای چرب به ما کمک می کند که احساس خوبی داشته باشیم. از این رو، ما چنین غذیی را می‌خوریم که بدون شک، در خلق و خوی ما تاثیر مثبتی دارد اما اگر بیش از حد مصرف شوند، برای سلامتی خوب نیست.
راه حل: بهترین چیز در چنین شرایطی این است که با عزیزانتان صحبت کنید تا بتوانید احساسات خود را به اشتراک بگذارید. به جای خوردن غذا با آنها صحبت کنید. فقط به دوستانتان بگویید چه چیزی باعث ناراحتی شما می شود و مطمن باشید که هزاران راه حل را ارائه می دهند. بنابراین، در کلمات ساده "خوردن کمتر، صحبت بیشتر"

من وقت کافی برای خوردن ندارم

‌شیوه زندگی پر مشغله و برنامه کاری می‌تواند عادت‌های غذایی ما را تحت تاثیر قرار دهد. ما سریع و بیش از حد غذا می‌خوریم تا بتوانیم به کارمان برسیم، که در نهایت باعث پرخوری می‌شود. ما ترجیح می‌دهیم غذای خوشمزه‌ای را که مفید است و می‌توان آن را سریع خورد، استفاده کنیم.
راه حل: یک ساعت زنگی را تنظیم کنید تا بتوانید حدود بیست دقیقه غذا بخورید. خوردن به آرامی به طوری که شما مواد غذایی بشقاب خود را مدت بیست دقیقه به پایان برسانید. این به شما کمک می کند که غذای خود را به درستی بخورید، به هضم بهتر غذا کمک می‌کند و باعث می‌شود بیش از حد غذا نخورید.

زمانی که با خانواده هستیم

فرهنگ و آداب و رسوم در قالب جشن‌ها دلایل زیادی برای پرخوری دارد. به طور پیش فرض، این جشن ها با غذاهای خوشمزه که بسیار وسوسه انگیز هستند توجه ما را به خود جلب می‌کند.
راه حل: گرچه دشوار است، کنترل خود تنها چیزی است که به شما کمک می‌کند مصرف غذا را محدود کنید. لذت بردن از همه چیز، اما در مقدار محدود باید باشد.
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.