سلول‌های سفید و قرمز خون در ادرار

سلول‌های سفید و قرمز در ادرار می‌توانند به هر کدام از اندام‌های سیستم ادراری آسیب برسانند.
چهارشنبه، 15 شهريور 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
سلول‌های سفید و قرمز خون در ادرار
سلول‌های سفید و قرمز خون در ادرار

مترجم: سهیلا حاجی‏زاده
منبع:راسخون
 

سلول‌های سفید و قرمز در ادرار می‌توانند به هر کدام از اندام‌های سیستم ادراری آسیب برسانند.
ادرار چیزی نیست جز نتیجه‌ی تصفیه‌ی خون که آب اضافی و دیگر ناخالصی‌ها را از خون جدا می‌کند. کلیه‌ها عمل تصفیه‌ی خون را به منظور خروج ناخالصی‌های اضافی از بدن انجام می‌دهند. به عبارت ساده‌تر، ادرار، ماده‌ی زائدی بوده که از خون جدا شده و به شکل مایع دفع می‌گردد. با آنالیز محتوای ادرار، پزشک می‌تواند تشخیص دهد که آیا کلیه‌ها به درستی کار می‌کنند یا خیر. در آنالیز ادرار، حضور مواد ناخواسته‌ای مانند سلول‌های قرمز خون تشخیص داده می‌شود که این امر بدین معنی است که کلیه‌ها سالم نیستند. در ادامه در این رابطه بحث می‌کنیم.

علل

عفونت دستگاه ادراری

ادرار حاوی سلول‌های سفید و قرمز خون بوده که اغلب به عفونت‌های دستگاه ادراری نسبت داده می‌شود. عفونت دستگاه ادراری حاصل حمله‌ی باکتری اشرشیای کولای می‌باشد. ادرار دردناک، تکرر ادرار، درد رکتومی یا لگنی و تغییر در رنگ ادرار برخی از علائم شایع عفونت دستگاه ادراری به شمار می‌رود. مشاهده شده که این عفونت‌ها معمولا در حالب و مثانه تشخیص داده می‌شود. آزمایش کشت ادرار به منظور تشخیص حضور باکتری در ادرار صورت می‌گیرد.

سلامت ضعیف کلیه

جدا از سلول‌های قرمز خون، در صورتی‌که میکروسکوپ تعداد بالایی از سلول‌های سفید را در ادرار تشخیص دهد، علامتی از بیماری‌های کلیوی می‌باشد. اگر بررسی ادرار نشان دهنده‌ی وجود سلول‌های قرمز یا سفید خون باشد، بیماری به نام التهاب کلیوی ایجاد می‌گردد. که بیماری بوده که به عنوان گلومرولونفریت بدان اشاره شده که یکی دیگر از علل وجود سلول‌های سفید و قرمز خون در ادرار می‌باشد.

سنگ‌های کلیوی

فردی که دارای سنگ کلیه است، بری خواقع خونریزی در هر کدام از سیستم دستگاه ادراری او ایجاد شده که ممکن است نشانه‌ای از وجود سلول‌های قرمز و سفید در ادرار باشد. سنگ‌های مثانه نیز این تغییر غیر طبیعی را در ترکیب ادرار نشان می‌دهند.

داروها

مصرف برخی داروها نیز می‌تواند تغییر منفی در ترکیب ادرار ایجاد کند. برای مثال، داروهای تسکین دهنده‌ی درد مانند آسپرین و داروهای ضد انعقاد خون مانند وافارین که باعث پیشگیری از لخته شدن خون می‌گردند نیز به عنوان یکی از دلائل افزایش تعداد سلول‌های سفید و قرمز خون در نظر گرفته می‌شوند.

تمرینات شدید ورزشی

یک تمرین ورزشی شدید مانند دویدن ممکن است برای سلامتی مفید باشد، اما این امکان نیز وجود دارد که منجر به تیره شدن ادرار گردد که این موضوع اشاره به وجود گلبول‌های قرمز و سفید در ادرار دارد. این تغییر در رنگ ادرار در همه‌ی تمرینات شدید رخ نداده این موضوع بستگی به سلامت فرد دارد.
سلول‌های سفید و قرمز خون در مقادیر کم در ادرار معمولا نگران کننده نیستند و ممکن است نیاز به انجام هیچ گونه درمانی نیز وجود نداشته باشد. با این‌حال، هنگامی که تعداد سلول‌های قرمز و سفید در خون بالا باشد، نمی‌توان به راحتی از کنار این موضوع گذشت چون این موضوع باعث بروز آسیب به سیستم ادراری و حتی ایجاد سرطان در کلیه‌ها و مثانه می‌گردد. هنگامی‌که سلول‌های سفید و قرمز در مقادیر بالایی در ادرار یافت شود، باید بلافاصله به پزشک مراجعه کرد و داروهای لازم جهت درمان این عارضه را مورد استفاده قرار داد.
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.