امام خمینی (ره) و جنبش های اسلامی معاصر (2)
نويسنده: سيد عبدالقيوم سجادي
3- استكبار ستیزی و ظلم زدایی
اندیشه ظلم ستیزی حضرت امام - رحمه الله - كه برخاسته از تفكر دینی و باور ناب مذهبی ایشان بود، از یك سو با طرح پدیده ظلم ستیزی به عنوان تكلیف دینی، موجب می شد كه این تفكر با غیرت دینی امت اسلامی گره خورده و برای همیشه به عنوان یكی از الزامات و تكالیف دینی نقش آفرین گردد و از سوی دیگر، روحیه مبارزه با ظلم و قدرتهای استكباری را در عمق جان توده های تحت ستم كاشته و بدین سان، زمینه خیزش و جنبشهای رهایی بخش و ضد استعماری را بیش از بیش فراهم می ساخت. مواجهه و رویارویی جدی و همه جانبه حضرت امام در برابر دنیای استكبار و بویژه ابرقدرت آمریكا، در ابعاد نظری و عملی، تاثیرات خاص و عمیقی را در جهان و بویژه جنبشهای اسلامی از خود به جای گذاشت. اگر تا قبل از پیروزی انقلاب شكوهمند اسلامی ایران، رویارویی با دنیای استكباری و ایستادگی در برابر غرب و آمریكا، تنها یك آرمان و ذهنیت دور از واقعیت تلقی می شد؛ با شكل گیری انقلاب اسلامی و پیروزی همه جانبه آن، جهان مستضعف به مبارزات ضد استعماری و رهایی بخش شان امیدوار گردیدند و نهضتهای اسلامی در عرصه جهانی جان تازه ای یافت.
برنامه ظلم ستیزی حضرت امام - رحمه الله - به عنوان تكلیف دینی و الهی، پیوند عمیق و همه جانبه ای را میان اندیشه های سیاسی - دینی آن حضرت و نهضتهای اسلامی در سراسر جهان برقرار می سازد. همین پیوند ناگسستنی، براساس تكلیف شرعی و دینی، میان تمامی نهضتها و جنبشهای دینی برقرار بوده و زمینه های باروری و شكوفایی هرچه بیشتر این خیزشها را از طریق اتحاد و همسویی نظری و عملی فراهم می آورد. امام خمینی - رحمه الله - این نكته را چنین بازگو می نمایند: «برای من، مكان مطرح نیست ؛ آنچه مطرح است، مبارزه بر ضد ظلم است. هر جا بهتر این مبارزه صورت بگیرد، آنجا خواهم بود.» [1]
بنابراین، ظلم ستیزی و مبارزه با استكبار زمانی كه صبغه دینی و مكتبی به خود می گیرد، از قوی ترین انگیزه ها نیز برخوردار می گردد. نگرش سیاسی حضرت امام به تكالیف اجتماعی دین، موجب شد، تا دین و تعالیم دینی در عرصه های اجتماع حضور یافته و نقش چشمگیر خود را در انگیزش، تحریص و بسیج توده های مردم علیه نظام ظالمانه حاكم بر جوامع مستضعف بیش از پیش ایفا نماید. اگر در اندیشه سیاسی حضرت امام - رحمه الله -، مبارزه با ظلم و استكبار به عنوان یك تكلیف دینی مطرح می گردد، طبیعی است كه این امر در تقویت و دلگرمی نهضتهای اسلامی نقش بارزی ایفا خواهد كرد:
«خدای تبارك و تعالی ما را مكلف كرده كه با این طور اشخاص، با این طور ظلم، با اینهایی كه اساس اسلام را دارند متزلزل می كنند و همه مصالح مسلمین را دارند به باد می دهند، ما مكلفیم كه با اینها معارضه و مبارزه بكنیم. اگر یك وقتی هم دستمان برسد، دست به تفنگ می كنیم و معارضه می كنیم. خودمان تفنگ به دوشمان می كنیم و معارضه می كنیم.» [2]
تاكید بر امت اسلامی
«ما برای دفاع از اسلام و ممالك اسلامی و استقلال ممالك اسلامی، در هر حال مهیا هستیم. برنامه ما كه برنامه اسلام است ؛ وحدت كلمه مسلمین است ؛ اتحاد ممالك اسلامی است، برادری با جمیع فرق مسلمین است در تمام نقاط عالم، هم پیمانی با تمام دول اسلامی است در سراسر جهان... .» [3]
دقیقا همین نگرش در نهضت دینی ایران و بنیانگذار آن است كه نهضت اسلامی را خصلتی فرا مرزی و فراگیر بخشیده و مبارزات رهایی بخش را در اقصی نقاط جوامع اسلامی و بلكه جوامع بشری هدایت می كند: «ما برای اینكه وحدت امت اسلام را تامین كنیم، برای اینكه وطن اسلام را از تصرف و نفوذ استعمارگران و دولتهای دست نشانده آنها خارج و آزاد كنیم ؛ راهی نداریم جز اینكه تشكیل حكومت بدهیم... .» [4]
ثمرات ارزشمند و عمیق این تفكر در ایجاد همسویی میان جبهه نهضت جهانی اسلام است كه كارسازترین استراتژی در مبارزه ضد استعماری ملل مسلمان و مستضعف محسوب می گردد:
«امروز مسلمانان در همه جای آسیا تا قلب آفریقا، در تمام خاورمیانه و در اروپا و آمریكا همه احساس می كنند كه جزء یك جامعه جهانی بزرگ هستند ؛ یعنی جزو امت اسلامی. این را امام - رحمه الله - در دنیا به وجود آورد. احساس شعور نسبت به امت اسلامی، بزرگترین حربه در دفاع از اسلام در برابر استكبار است.» [5]
با توجه به اصول و مبانی سیاست دینی حضرت امام در قبال امت اسلامی و جوامع بشری، می توان رابطه عمیق و همه جانبه انقلاب اسلامی و نهضتهای دینی در سراسر جهان را به خوبی كشف و مطالعه نمود. در همین راستا، تاثیرات ژرف و گسترده اندیشه های سیاسی آن حضرت بر نهضتهای اسلامی را می توان شناسایی كرد. عمق این تاثیر را زمانی می توان دریافت كه در اعتراضات و گفته های بیگانگان و مخالفین انقلاب اسلامی را مورد غور و وارسی قرار دهیم. رابین رایت، یكی از متفكرین غربی در این زمینه اظهار می دارد كه: «سیزده سال پس از آنكه اولین حكومت مذهبی مدرن جهان با انقلاب ایران پایه گذاری شد، اسلام بار دیگر به عنوان یك اسلوب سیاسی قدرتمند مطرح شده است.» [6] و بدین سان، می توان گفت نهضتهای اسلامی پس از سالها تجربه ناكام و ناموفق كه با ركود و سكون همراه گشته و نسبت به توانمندی مدیریت معقول جامعه به وسیله تعالیم دینی نوعی تلقی منفی و ناباورانه را در میان جوامع موجب گردیده بود؛ با ظهور احیاگرایانه پیشگام نهضت دینی ایران، حضرت امام خمینی - رحمه الله - از تحرك و پویایی جدیدی برخوردار گردید.
اگر اثرات ژرف و همه جانبه امام خمینی - رحمه الله - بر نهضتهای اسلامی را در یك نگاه گذرا و كلی بررسی نماییم، خواهیم دید كه نهضت اسلامی در كلیه جوامع دینی، در دو بعد نظری و عملی تاثیرپذیری جدی از انقلاب اسلامی ایران داشته است. هر چند برشمردن و تبیین تمامی دستاوردهای جهانی انقلاب اسلامی ایران، خود بحث جداگانه ای را می طلبد؛ [7] اما در پایان این نوشتار صرفا مهمترین تاثیر امام خمینی - رحمه الله - بر نهضتهای اسلامی در دو بعد نظری و عملی طرح و مورد جمع بندی قرار می گیرد.
تاثیر نظری امام خمینی بر نهضتهای اسلامی
پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی و تفسیری كه او از اسلام ارایه كرد، دو انقلاب در سطح دنیای اسلام ایجاد كرد؛ انقلاب در داخل اسلام و گرایشات فقهی اسلام، به طوری كه لزوم حركت و جنبش را در این عصر مورد تاكید قرار می داد... و انقلاب دوم، آن بود كه در سطح دنیای خارج از دین اسلام، فقهی را به وجود آورد و تاكید بر این موضوع داشت كه اسلام می تواند تغییر ایجاد كند و می تواند به حاكمیت برسد و دولت تاسیس كند؛ بر خلاف فكری كه از دوره نهضت اروپا علیه اسلام بود، برخلاف دوره انتشار افكار ماركسیستی كه اعتقاد داشت دین ملتها را ضعیف می كند و افیون ملتها است. به همین دلیل، انقلاب امام به مثابه تغییر بزرگی است كه در دهه هشتم قرن بیستم در دنیا و در سطح حركتهای اسلامی و شخصیتها رفته رفته بوجود آمد. [8]
موضع حمایتی امام از نهضتهای اسلامی
پی نوشتها:
[1] . آیین انقلاب اسلامی، ص 390.
[2] . صحیفه نور، ج3، ص 184.
[3] . صحیفه نور، ج 1، ص 84.
[4] . ولایت فقیه یا حكومت اسلامی، ص 42.
[5] . حضرت آیها... خامنهای، روزنامه جمهوری اسلامی،19/ /11 / 1371.
[6] . مجله سیاستخارجی، سال هفتم، بهار 1372، ص13.
[7] . استاد عمید زنجانی بیش از ده مورد را به عنوان نمونه هایی از تاثیر و دستاوردهای جهانی انقلاب اسلامی ایران برمیشمارد. ر. ك به: عمید زنجانی، انقلاب اسلامی و ریشههای آن، نشر طوبی، تهران،1376،ص 351.
[8] . طلال عتریسی در گفتگو با مجله حضور، شماره 11، خرداد 1374، ص 21.
/الف