هشت روش براي فائق آمدن بر احساس نااميدي

احساسي كه شما داريد "نااميدي" است. شايد گاهي با كمي ناراحتي و عصبانيت نيز همراه باشد. به شدت بر روي اهداف و پروژه هاي خود كار مي‌كنيد، اما راه به جايي نمي‌بريد و اصلاً دليلش را هم نمي‌دانيد. تنها چيزي كه مي‌دانيد اين است كه نااميد هستيد و بدون توجه به اين مطلب كه تا چه اندازه به سختي تلاش مي‌كنيد، به هيچ جايي نمي‌رسيد. انگار كه آب در هاون مي‌كوبيد و تنها حسي كه به شما دست مي‌دهد چيزي نيست جز نااميدي. تمام اين نكات به نظرتان آشنا مي آيد، اين طور نيست؟
پنجشنبه، 24 ارديبهشت 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
هشت روش براي فائق آمدن بر احساس نااميدي
هشت روش براي فائق آمدن بر احساس نااميدي
هشت روش براي فائق آمدن بر احساس نااميدي





احساسي كه شما داريد "نااميدي" است. شايد گاهي با كمي ناراحتي و عصبانيت نيز همراه باشد. به شدت بر روي اهداف و پروژه هاي خود كار مي‌كنيد، اما راه به جايي نمي‌بريد و اصلاً دليلش را هم نمي‌دانيد. تنها چيزي كه مي‌دانيد اين است كه نااميد هستيد و بدون توجه به اين مطلب كه تا چه اندازه به سختي تلاش مي‌كنيد، به هيچ جايي نمي‌رسيد. انگار كه آب در هاون مي‌كوبيد و تنها حسي كه به شما دست مي‌دهد چيزي نيست جز نااميدي. تمام اين نكات به نظرتان آشنا مي آيد، اين طور نيست؟
اينجا دقيقاً همان جايي است كه همه مي گويند: "من كم آوردم" و دست از كار ميكشند. قبل از اين كه به چنين بن بستي برخورد كنيد، در اين مقاله 8 راه غلبه بر نااميدي را به شما معرفي مي كنيم:
1- از خود سؤال كنيد: «چه كاري در اين شرايط جواب مي دهد؟»
حتي زماني كه احساس مي كنيد هيچ كاري از دستتان بر نمي‌آيد، به دقت فكر كنيد و مطمئناً يك راه پيدا مي‌كنيد كه به شما كمك كند. خوب همين امر هم جاي خوشحالي دارد. حال چگونه مي توانيد آنرا به كار بنديد و ارتقا دهيد؟ با مطرح كردن اين سؤال خودتان را از دايره منفي گرايي‌هايي نظير «واقعاً نااميد كننده» است، نجات داده‌ايد و مي‌توانيد بر روي نكات مثبت تمركز كنيد.
به اين طريق شما راهي را پيدا كرده‌ايد كه شما را به نتيجه مي‌رساند و راهي را به شما نشان مي‌دهد كه بتوانيد از نااميدي‌ها نجات پيدا كنيد. در اين ميان فرايند تمركز بر روي پيشرفت‌ها از اهميت بالايي برخوردار است.
2- ركورد كارهاي خود راثبت كنيد
هر كاري را كه با موفقيت انجام مي‌دهيد، يادداشت كنيد. اگر اين كار را به صورت ماهانه انجام دهيد آن وقت مي‌توانيد دريابيد كه در طول يك ماه تا چه حد پيشرفت كرده‌ايد. خودتان از هم ميزان موفقيت‌هايتان شگفت‌زده خواهيد شد. اگر هم ديديد كه در ليست شما موارد زيادي نوشته نشده‌اند، چشم هايتان باز مي‌شود و متوجه مي‌شويد كه بيش از آن كه كار كنيد، وقت گذراني مي‌كنيد و يا انرژي خود را صرف كارهاي بي‌ارزش مي كنيد و بايد حواس خود را بيش از اين‌ها جمع كنيد. بايد به جايي برسيد كه ليستتان از موارد مختلف پر شود تا بتوانيد پيشرفت كنيد. با تهيه‌ي ليست هم چنين مي‌توانيد به راحتي تشخيص دهيد كه در كدام زمينه‌ها مؤثرتر عمل كرده‌ايد و در كدام قسمت‌ها كمي ضعيف بوده‌ايد و نياز به تلاش بيش‌تري داريد.
3- بر روي عملي كردن آرزوهاي خود تمركز كنيد
هدف اصليتان را در ذهن خود تجسم كنيد. نتيجه‌ي مورد علاقه‌تان چيست؟ گاهي اوقات دور و برمان آنقدر شلوغ مي‌شود و خودمان را سرگرم حل درگيري‌ها و مشكلات پيش پا افتاده مي‌كنيم كه يادمان مي‌رود هدف اصلي زندگي‌مان چيست. سعي كنيد تا آن جايي كه مي‌توانيد از پرسيدن سؤال «چرا چنين اتفاقي افتاد؟» پرهيز كنيد، چرا كه پرسيدن اين سؤال شما را در گذشته نگه مي‌دارد و جلوي پيشرفتتان را مي‌گيرد. اين سؤال هيچ گونه راه حلي براي حل مشكل، به شما معرفي نمي‌كند. چيزي كه بايد به آن توجه داشته باشيد دو سؤال زير است:
- اين بار انتظار داريد كه چه اتفاق متفاوتي روي دهد؟
- براي رسيدن به آن نقطه چه كاري بايد انجام دهيد؟
4-"هياهو" را كنار بگذاريد و ساده سازي را رواج دهيد
زماني كه براي حل مشكلي در حال تلاش هستيد، ممكن است آنقدر درگير يافتن راه حل شويد كه ناخواسته كارهاي جانبي بسيار زيادي را به آن اضافه كنيد و با خودتان هم تصور كنيد كه ممكن است اين موارد به شما كمك كنند.
اگر نگاهي به سايت هاي اينترنتي انداخته باشيد پر است از تبليغاتي نظير «راه‌هاي ساده براي راه اندازي و اداره وب سايت» ، «راه هاي آسان كسب درآمد» و.... اين قبيل موارد تنها به عنوان هياهيو حساب مي‌شوند و بايد بدانيد كه حتي خواندن آنها هم ممكن است وقت شما را تلف كند. اين طور آگهي ها فقط وقت شما را تلف مي‌كنند و پول هاي‌تان را به تاراج مي‌دهند. آن‌ها هيچ اهميتي به موفقيت و يا شكست شما نمي‌دهند. البته بيش‌تر افراد زمانيكه از روند كند كار خود خسته مي‌شوند، معمولاً به چنين مواردي روي مي‌آورند و تبليغاتي نظير «اين همان چيزي است كه شما نياز داريد» و «ما همه چيز را براي شما آسان كرده‌ايم» روي مي‌آورند. اگر آينده نگر باشيد، مي توانيد به خوبي پيش‌بيني كنيد كه اگر براي 6 ماه بر روي كار فعلي خود تمركز كنيد، آن وقت از تمام اين پيشنهادهاي جور به جور منفعت بيشتري عايدتان خواهدشد. ديگر نمي‌خواهيم در اينجا اشاره كنيم كه در صورت رجوع نكردن به اين تبليغات، پول خود را دور نريخته‌ايد و همان اندازه‌اي كه قرار بوده‌است بابت اين تبليغ‌ها پرداخت كنيد را جمع مي كنيد. ببينيد چه چيزي در زندگي‌تان اولويت دارد و ابتدا همان را انجام دهيد. هر كاري كه وقت و هزينه شما را تلف مي‌كند و هيچ حاصلي در بر ندارد بايد از برنامه زندگي‌تان حذف شود.
5- راه حل هاي چند جانبه
شما هميشه چند حق انتخاب متفاوت داريد. فقط كافي است بر روي راه‌هاي مختلف تمركز كرده و آن‌ها را در ذهن تجسم كنيد. به خودتان بگوييد كه من بايد به عنوان مثال 8 راه حل مختلف براي فائق آمدن بر مشكل فعلي خودم پيدا كنم. تنها دانستن اين مطلب كه شما راه حل هاي متفاوتي پيش روي‌تان قرار دارند به شما كمك مي‌كند كه احساس بهتري پيدا كنيد. بر طبق ليستي كه تهيه كرده‌ايد، انتخاب‌هاي متفاوت انجام دهيد و كار خود را بر روي برنامه دنبال كنيد.
6- اهل عمل باشيد
شما زماني كه به نااميدي مي‌رسيد، معمولاً شور و اشتياق اوليه خود را از دست مي‌دهيد و ديگر حتي تمايلي نداريد كه به موضوع مورد نظر فكر كنيد. مسئله‌اي كه براي‌تان پيش آمده دشواراست، از آن نااميد شده‌ايد، و احساس مي‌كنيد كه نمي‌توانيد كار به جايي ببريد. بنابراين هر كاري كه شما را از آن دور كند برايتان جالب‌تر به نظر مي‌رسد. در يك چنين زماني به دنبال اين هستيد كه هر طور شده از كار اصلي طفره برويد؛ اما اگر اهداف از پيش تعيين شده را داشته باشيد و مسير مناسبي را براي خود انتخاب كرده‌باشيد، گذر ازاين دست اندازهاي كوچك نبايد شما را خسته و ناراحت كند. همانطور كه توماس اديسون گفته‌است: «بسياري از افراد شكست خورده كساني هستند كه متوجه نبوده‌اند تا چه اندازه به اهداف خود نزديك شده‌اند.»
مسأله ديگري كه ممكن است اتفاق بيفتد اين است كه شما وقت زيادي را صرف نگراني مي‌كنيد. نگراني يكي از بدترين راه‌هاي اتلاف انرژي است و اجازه نمي‌دهد كه شما به جلو حركت كنيد. تنها كاري كه بايد انجام دهيد اين است كه اهل عمل باشيد. زماني كه دوباره توانستيد به سمت جلو حركت كنيد، آن وقت متوجه مي‌شويد كه ديگر دليلي براي نگراني هاي‌تان وجود ندارد.
7- تجسم نتيجه مثبت
بهتر است بيش‌تر آن وقتي را كه مي‌خواهيد صرف نگراني و ترس و منفي بافي كنيد، صرف مثبت‌انديشي كنيد. بزرگترين قهرمانان ورزشي جهان خودشان را در حالي تجسم مي‌كنند كه بدون هيچ گونه عيب و نقصي مسابقات مختلف را به نفع خود به پايان مي‌رسانند. هيچ جايگاهي براي شكست در ذهن اين افراد وجود ندارد. اين درست همان چيزي است كه شما هم بايد به آن برسيد. خودتان را ببينيد كه به آرزوها و اهداف‌تان مي رسيد. خودتان راتصور كنيد كه به آرزوهاي تان رسيده‌ايد، چه احساسي داريد؟ چه مي‌گوييد؟ بر روي اين كار وقت بگذاريد؛ اين امر به شما اميد مي‌دهد تا راه‌تان را ادامه دهيد.
8- مثبت باقي بمانيد
معمولاً موارد مختلف به آن اندازه اي كه آن‌ها را در ابتداي كار مي‌بينيد بد نيستند. گاهي اوقات چيزها بدتر از آن چه هستند به نظر مي‌رسند تنها به اين دليل كه ما خودمان خسته هستيم و از نظر ذهني آمادگي نداريم. كمي استراحت و نگه داشتن حس شوخ طبعي مي‌تواند به شما كمك كند. اين گونه احساس‌ها به سرعت از ميان مي‌روند و شما مجدداً به حالت عادي باز مي‌گرديد. يك ذهن باز خيلي راحت‌تر مي‌تواند راه حل‌هاي متفاوت را پيدا كند و آنها را به كار ببندد تا يك ذهن كسل و خسته. يك ذهن نااميد به همه چيز اين طور نگاه مي‌كند: «فايده‌اش چيست؟» يك ذهن بسته نمي‌تواند راه حل‌هاي ممكن را بررسي كند و آن‌ها را تشخيص دهد. مثبت باقي بمانيد. به هر حال بايد هم چنان بدانيد كه گزينه‌هاي مختلف چه هستند و بر طبق برنامه هر يك را امتحان كنيد. هدف شما اين است كه راه حل مناسب را انتخاب كنيد، تمام حواس خود را روي آن متمركز كنيد، و سپس عكس‌العمل مناسب نشان دهيد.
با استفاده از 8 روش ارایه شده در بالا پس از مدتي درك مي‌كنيد كه در زندگي‌تان مشكلات كمتري رخ مي‌دهند و احساس نااميدي كمتري به شما دست خواهدداد. در عوض به اين نتيجه مي‌رسيد كه موقعيت‌هاي بي‌شماري پيش روي‌تان قرار دارند و متوجه مي‌شويد كه چگونه مي‌توانيد از آنها به نفع خود استفاده كنيد.
منبع: www.drhs.ir




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.