چرا حفظ قرآن
نويسنده: سيد مجتبي حسيني
در آغاز بعثت پيامبر ـ صلي اللّه عليه و آله ـ براي حفظ قرآن از تحريف و نابودي، راهي جز به خاطر سپردن آيات الاهي وجود نداشت؛ ولي اكنون ـ كه چاپ و نشر به پيشرفتي باور نكردني دست يافته ـ چرا از حفظ قرآن سخن ميگوييم؟
در پاسخ به اين پرسش بايد گفت: كلام الاهي تنها براي جلوگيري از تحريف و نابودي به خاطر سپرده نميشد تا با پيشرفت صنعت چاپ حفظ بيهوده جلوه كند. اين امر انگيزههاي گوناگون دارد كه برخي از آنها عبارت است از:
عمل به آيات الاهي، از ديرباز مورد توجه حافظان و قاريان بوده است. چنانكه صحابهيي مانند عثمان و أبي و عبدالله بن مسعود گفتهاند: چون ده آيه از رسول خدا ـ صلي اللّه عليه و آله ـ ميآموختيم تا آنها را به طور كامل به خاطر نميسپرديم و عمل نميكرديم، به فراگيري آيات ديگر نميپرداختيم.[3]
مرحوم طبرسي در كتاب مكارم الاخلاق[5] بابي با عنوان «صلاه حفظ القرآن» دارد كه نشان ميدهد «حفظ قرآن» ذاتاً ارزشمند است و از عبادات شمرده ميشود.
/س
در پاسخ به اين پرسش بايد گفت: كلام الاهي تنها براي جلوگيري از تحريف و نابودي به خاطر سپرده نميشد تا با پيشرفت صنعت چاپ حفظ بيهوده جلوه كند. اين امر انگيزههاي گوناگون دارد كه برخي از آنها عبارت است از:
1. جلوگيري از تحريف
2. عمل به قرآن
عمل به آيات الاهي، از ديرباز مورد توجه حافظان و قاريان بوده است. چنانكه صحابهيي مانند عثمان و أبي و عبدالله بن مسعود گفتهاند: چون ده آيه از رسول خدا ـ صلي اللّه عليه و آله ـ ميآموختيم تا آنها را به طور كامل به خاطر نميسپرديم و عمل نميكرديم، به فراگيري آيات ديگر نميپرداختيم.[3]
3. بهرهمندي از عبادت
مرحوم طبرسي در كتاب مكارم الاخلاق[5] بابي با عنوان «صلاه حفظ القرآن» دارد كه نشان ميدهد «حفظ قرآن» ذاتاً ارزشمند است و از عبادات شمرده ميشود.
پي نوشت :
[1] . التمهيد، ج 1، ص 281.
[2] . مجمع البيان، ج 1، ص 43.
[3] . تفسير قرطبي، ج 1، ص 39.
[4] . مستدرك الوسائل، ج 4، ص 375.
[5] . مكارم الاخلاق، ج 2، ص 137.
/س