20 داستان از فضایل و کرامات و مصائب حضرت زینب(س)

فصل اول: در رابطه با فضایل و خصائص زینب کبری(س) می‌باشد از مهمترین آن‌ها تولد حضرت زینب و گریه پیامبر(ص) بر مصائب ایشان، مسئله تربیت و پرورش ایشان، گریه جبرئیل بر مصائب حضرت، نامگذاری ایشان
سه‌شنبه، 2 آبان 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: حمیده جبل عاملی
موارد بیشتر برای شما
20 داستان از فضایل و کرامات و مصائب حضرت زینب(س)
20 داستان از فضایل و کرامات و مصائب حضرت زینب(س)



 

شناسنامه کتاب: عنوان: 20 داستان از فضایل و كرامات و مصائب حضرت زینب(س)
موضوع: سیره حضرت زینب(س)
زبان: فارسی
گردآورنده: عباس عزیزی
قطع: وزیری
تیراژ: 3000
شابک: 2 ـ 0 ـ 92186 ـ 964
ناشر: سلسله
سال چاپ: مهر 1378
نوبت چاپ: دوم
تعداد صفحات: 208 صفحه

معرفی کتاب:

فصل اول: در رابطه با فضایل و خصائص زینب کبری(س) می‌باشد از مهمترین آن‌ها تولد حضرت زینب و گریه پیامبر(ص) بر مصائب ایشان، مسئله تربیت و پرورش ایشان، گریه جبرئیل بر مصائب حضرت، نامگذاری ایشان از جانب پروردگار، القاب و کنیه حضرت، مسائل اخلاقی و تربیتی ایشان، جود و سخاوت ایشان، فصاحت و بلاغت و نبوغ و استعدادهای ایشان، خطبه‌خوانی ایشان در کودکی، تفسیر قرآن و مطرح کردن مسائل شرعی توسط ایشان، زهد و تقوی و گذشت و ایثار و پاکدامنی حضرت، محبت ایشان به برادر، سفارش پیامبر و حضرت علی(ع) درباره ایشان، ازدواج و شرط ازدواج ایشان، سفارش علی هنگام وفتات با دخترشان، احترام امام حسین(ع) به خواهر گرامیشان، وظایف حضرت پس از واقعه عاشورا و بسیاری از القاب حضرت با معانی از جمله مسائلی است که در این فصل به‌ آن پرداخته شده است.
فصل دوم: درباره وفات پیامبر(ص)، مادرگرامی شان حضرت فاطمه(س) و پدر و برادر بزرگوارشان حضرت علی(ع) و امام حسن(ع) و مصائب و مشکلات حضرت زینب که به دنبال درگذشت عزیزانش حضرت با آن‌ها روبه‌رو شدند می‌باشد.
فصل سوم: درباره مصائب حضرت زینب(س) در سرزمین کربلا می‌باشد که در این فصل مطالب با عناوین مختلف از یکدیگر تفکیک می‌شود:
الف) حرکت به سمت کربلا در این قسمت به مسائلی چون نحوه ورود به کربلا، سلام کردن حضرت به حبیب‌ ابن مظاهر، جدا نشدن او از برادر و... پرداخته شده است.
ب) مصائب حضرت در شب عاشورا از آن جمله بستن آب بر روی سپاهیان، سرکشی به خیمه‌ها، امتحان اصحاب در شب عاشورا و... می‌باشد.
ج) مصائب ایشان در روز عاشورا از آن جمله درخواست آب از حضرت زینب، پرستاری از امام سجاد، وداع امام حسین با خواهر و دلداری برادر، شهادت برادر و سپاهیان، عمل کردن به وصیت مادر بزرگوارشان، رفتن بر مزار تل زینبیه و... می‌باشد.
د) مصائب گلهای کربلا از جمله درد و دل کودکان با زینب، زینب در سوگ عباس، رفتن به بالین و پیکر علی‌اکبر، درخواست آب برای علی‌اصغر ذکر مصیبت دو فرزند زینب، پرستاری ایشان از فاطمه صغری، تسلی رباب و... می‌باشد.
هـ) مصائب بعد از شهادت امام حسین(ع) از جمله سخن با ذوالجناح، نظاره کردن حضرت به خیمه‌های به آتش کشیده، بی‌تابی ایشان کنار خیمه امام سجاد، زینب کنار پیکر برادر، دیدن خواب مادر، شام غریبان، غارت اهل حرم، در آغوش کشیدن پیکر پدر توسط سکینه... می‌باشد.
فصل چهارم: مصائب حضرت در زمان اسارت که در این فصل نیز از چند عنوان تشکیل می‌شود الف) کاروان اسیران از کربلا تا شام از جمله مباحث مطرح شده گریه امام زمان بر اسیری زینب(س) خبر اسارت زینب از زبان علی(ع)، مصایب اسارت از زبان حبیب بن مظاهر، تازیانه زدن به حضرت، دیدن سر برادر بر نیزه‌ها، خطبه‌خوانی ایشان در کوفه، دارالعماره ابن زیاد و دفاع از امام سجاد، خطبه ایشان در مجلس یزید، آمدن زن یزید در خرابه شام، وداع حضرت زینب با رقیه و.. می‌باشد.
ب) بعد از اسارت تا وفات حضرت از جمله تشکیل مجلس عزاداری، زینب در اربعین حسین، ملاقات ام‌البنین با زینب، سوگواری ایشان کنار قبر مادر، غسل کردن حضرت رقیه و... می‌باشد.
ج) وفات حضرت زینب از جمله لحظات آخر عمر، وفات ایشان، محل دفن، گریه امام زمان در وفات زینب، امام زمان(عج) در کنار قبر عمه‌اش در شام و...
فصل پنجم: کرامات حضرت زینب(س) می‌باشد از آن جمله شفای یکی از بزرگان دین، شفای درد چشم نابینا، مسلمان شدن طبیب یهودی.
نتیجه احترام یک .. به زینب و... می‌باشد.
فصل ششم: گزیده اشعار درباره فضائل و مناقب حضرت زینب از جمله شاعرانی که در این فصل آمده حسینی، ذکاوت، صادقی، ده بزرگی، اسرافیلی و... آمده است.
تذکر: این مجموعه با پیشگفتار مولف آغاز می گردد که درآن مولف سوالاتی را مطرح کرده که در ضمن مطالب کتاب به آن‌ها پاسخ می‌دهد این کتاب از 6 فصل تشکیل شده که در هر فصل به مطالب مختلفی پرداخته شده این مجموعه از 20 داستان تشکیل شده در ضمن مطالب خطبه‌ها به صورت عربی نیز آمده است.
منبع مقاله : pajuhesh.irc.ir
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما