امام حسین(ع) الگوی زندگی

این کتاب با پیشگفتار آغاز می‌شود که در آن، مؤلف به بررسی سیره معصومان می‌پردازد و آنها را پرچم‌داران حق و الگوی مبارزه معرفی می‌کند. این کتاب در سه بخش خلاصه شده است؛ بخش اول، درباره زندگی امام
دوشنبه، 8 آبان 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
امام حسین(ع) الگوی زندگی
امام حسین(ع) الگوی زندگی



 

شناسنامه کتاب:
عنوان: امام حسین(ع) الگوی زندگی
زبان: فارسی
قطع: وزیری
تیراژ: 3000 نسخه
شابک: 9112278 ـ 964
نویسنده: حبیب‌الله احمدی
ناشر: فاطمیه
سال چاپ: اسفند 1381
نوبت چاپ: سوم
تعداد صفحات: 347 صفحه

معرفی کتاب:

این کتاب با پیشگفتار آغاز می‌شود که در آن، مؤلف به بررسی سیره معصومان می‌پردازد و آنها را پرچم‌داران حق و الگوی مبارزه معرفی می‌کند. این کتاب در سه بخش خلاصه شده است؛ بخش اول، درباره زندگی امام حسین(ع)، تاریخ ولادت، لقب‌های ایشان، نقش تربیتی علی(ع) و فاطمه(س) در زندگی این بزرگوار، فرزندان امام و مباحثی در مورد شهربانو، همسر امام و مادر امام زین العابدین(ع)، به نقل از منابع مختلف، بیان شبهات و پاسخ‌هایی که به این شبهات داده شده، سخن می‌گوید.
بخش دوم: در زمینه فضیلت‌های امام حسین(ع) که ایشان را به جهت پاکی، حق‌محوری و تجلی قرآن در رفتار و اندیشه آن حضرت بیان می‌کند و چون امام، در تداوم و پایداری دین رسول خدا(ص) نقش اساسی داشته‌اند، به زینت عرش الهی لقب داده شده‌اند و این، فقط برازنده مقام والای حسین(ع) است.
بخش سوم: در مورد امام حسین(ع) و جریان‌های اجتماعی می‌پردازد و اینکه موضع‌گیری‌های امامان در زمان‌های مختلف به جهت تفاوت مسائل روحی و اخلاقی ایشان نبوده، بلکه به دلیل تفاوت‌های جریان‌های اجتماعی در هر دوره زمانی بوده است. در این بخش، نهضت بزرگ امام حسین(ع)، براساس سه محور اساسی بررسی می‌شود: 1. زمینه‌ها، 2. انگیزه‌ها و 3. نتایج و هدف از این نهضت.
دو امر مهم، زمینه و انگیزه لازم را فراهم آورد تا امام با علم و آگاهی، مقدمات این نهضت را فراهم کند. یکی ایجاد تشکل‌هایی .. اهل بیت و دیگری حاکمیت حزب عثمانیه. ایشان برای استقرار دین و انجام اصلاحات عمیق، در ابتدا روش تاکتیکی را برای اطلاع‌رسانی جامعه از اهداف خویش، در نظر گرفتند تا با سازماندهی نیروهای مردمی، در مقابل ظلم، ایستادگی کنند؛ از جمله اقدامات: حرکت امام به سوی مکه و اعزام مسلم به سوی کوفه، برای فراهم کردن نیروهای مردمی که با مسائلی که در کوفه پیش آمد، با شهادت مسلم، شهادت هانی، سقوط کوفه و مسائل به وجود آمده پیرامون آن روبه‌رو شدند.
بعد از مسائل ایجاد شده در کوفه، نهضت امام لطمه پیدا کرد. سپاه ظلم در مقابل سپاه عدل ایستاد، اما این ایستادگی و پیروزی ظاهری، نشان از شکست سپاه امام حسین(ع) نبود؛ چون هدف یزدیان، تحریف دین و از بین بردن کامل دین بود، در حالی که به این هدف دست نیافتند، بلکه اسلام پایدار و مقتدر شد تا جایی که امروزه، معارف توحیدی و وحیانی در جوامع مسلمان، روز به روز گسترده‌تر می‌شود. هدف امام حسین(ع) هم چیزی جز تداوم بخشیدن و جاری کردن دین در سیر تاریخی نبود که این امر نیز محقق شد.
تذکر: کتاب در سه بخش است، اما این بخش‌ها، فصل فصل نیست. فهرست مطالب در ابتدای کتاب است. در پایان کتاب سخنان حضرت زینب(س)، شرح قیام‌های توابین و مختار و... به خون‌خواهی حسین(ع) آورده شده است. چند فراز از زیارتنامه حضرت(ع) آمده است. منابع به صورت پاورقی است و در پایان کتاب هم، گزیده منابع به صورت فهرست آمده است. در پایان، برخی تألیفات مؤلف آورده شده است.
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما