امام سجاد(ع) جلال نیایشگران

نویسنده تاکنون زندگی پنج معصوم را به صورت کتاب درآورده است و این بار به تدوین زندگی امام سجاد(ع) معصوم ششم پرداخته است. معصومی که به زبان نویسنده، قافله اهل ولایت را از تاریکی‌های دوران حکومت
سه‌شنبه، 9 آبان 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
امام سجاد(ع) جلال نیایشگران
امام سجاد(ع) جلال نیایشگران



 

شناسنامه کتاب:
عنوان: امام سجاد(ع) جلال نیایشگران
موضوع: سیره امام سجاد(ع) / الگوگیری از امام سجاد(ع)
زبان: فارسی
تیراژ: 3000
تعداد صفحات: 325 صفحه

معرفی کتاب:

نویسنده تاکنون زندگی پنج معصوم را به صورت کتاب درآورده است و این بار به تدوین زندگی امام سجاد(ع) معصوم ششم پرداخته است. معصومی که به زبان نویسنده، قافله اهل ولایت را از تاریکی‌های دوران حکومت بنی‌امیه به سلامت عبور داد و شیعه را از نابودی دور نگه داشت. به درستی محراب نیایش را به میزان رویارویی با سیاست‌ها، تبلیغات و تعالیم امویان مبدل ساخت و از دعا که نرم‌ترین شیوه گفتاری است حربه‌ای برنده علیه دشمنان دین و منکران ولایت پدید آورد.
تحقیق بخش مهمی از منبع‌های این کتاب، توسط گروه تاریخ بنیاد پژوهش های اسلامی صورت گرفته است.
فهرست مطالب کتاب به این شرح است:
فصل 1 - اجمالی از ولادت تا شهادت:
ولادت، مکان ولادت، کنیه و القاب، همسر و فرزندان، شهادت، مدفن، امامت، دلایل امامت، منحرفان از خط راستین امامت، فرقه کیسانیه، شخصیت محمد حنفیه، مختار و کیسانیه، تمایز قیام توابین و قیام مختار.
فصل 2 - شخصیت معنوی و اجتماعی امام سجاد(ع):
امام سجاد(ع) در محراب عبادت و معنویت، رسیدگی به نیازمندان، عفو و گذشت در روابط اجتماعی، تلاش برای آزادی بردگان، امام سجاد(ع) از دیدگاه دیگران، حماسه فَرزدَق، تجلیلی بر قصیده فرزدق، نقد شبهات.
فصل 3 - زندگی سیاسی امام سجاد(ع):
ایفای مسئولیت در اوج دشواری ها، از کربلا تا کوفه، سخنان آتشین امام سجاد(ع) با کوفیان، در مجلس عبیدالله بن زیاد، ورود به شام و مجلس یزید، خطبه علی بن الحسین(ع)، خطبه امام سجاد(ع) در آستانه ورود به مدینه، امام سجاد(ع) پس از واقعه کربلا، موضع امام سجاد(ع) در برابر حکومت‌ها، اهتمام به امر به معروف و نهی از منکر، رهنمود به مبارزه پنهانی با جباران، تشویق به شکیبایی و رازداری، واقعه اسفبار حُرّه، فتنه عبدالله بن زبیر، موضع امام سجاد(ع) در برابر زبیر، دوران معاویه بن یزید، دوران مروان به حکم، انحطاط دینی و سیاسی مردم، دوران عبدالملک مروان، برخوردهای امام سجاد(ع)، عمربن عبدالعزیز، شیوه امام در افشاگری علیه حاکمان ناصالح، پایان زندگی سیاسی اجتماعی امام سجاد(ع).
فصل 4 - شخصیت علمی امام سجاد(ع):
دانش امام، احکام و مسائل فقهی، اصحاب و شاگردان امام سجاد(ع)، ویژگی‌هایی از زندگی اصحاب امام سجاد(ع)، فقیهان از اصحاب امام سجاد(ع)، نامه امام سجاد(ع) به محمد بن مسلم زهری، مسئولیت عالمان، عالمان درباری اصیل‌ترین تکیه‌گاه ستمگران، هشدار به دنیاگرا.
فصل 5 - جلوه‌هایی از درس های امام سجاد(ع):
رساله حقوق، رساله حقوق در منابع روایی، صحیفه سجادیه، مستدرکات صحیفه، شرح های نگاشته شده بر صحیفه، سند و رجال صحیفه کامله سجادیه، گستره معارف در صحیفه سجادیه، باورهای اصولی در صحیفه سجادیه، مواضع سیاسی اجتماعی امام سجاد(ع) در صحیفه سجادیه.
نویسنده در پایان متذکر می‌شود، مطلب‌هایی که از صحیفه در بخش پایانی کتاب آمده گوشه‌ای از معارف و مطالب گسترده صحیفه سجادیه است و به معنای گزینش برترین ها نیست؛ زیرا هر گوشه‌ای از این صحیفه گران‌بها، خود دریایی از معرفت است.
در پایان کتاب، فهرست‌های منابع، اعلام و غیره نیامده و منابع تنها در پاورقی‌ها ذکر شده است. این نکته شایان ذکر است که نویسنده در پاورقی‌ها به شرح برخی کلمات و اصطلاحات پرداخته است. همچنین متن عربی رساله حقوق امام سجاد(ع) در پاورقی‌ها آمده است.
منبع مقاله : pajuhesh.irc.ir
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما