بانوی ملکوت حضرت معصومه (س)

بیان اخبار روایاتی از افراد برجسته‌ای همچون امام صادق(ع)، امام جواد(ع)، موسی‌ بن جعفر(ع)، حضرت عبدالعظیم(ع)، ابو.. هروی و صنوان بن یحیی درباره قم، اهل قم و حضرت معصومه(س) که به عنوان «خزینه
دوشنبه، 15 آبان 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
بانوی ملکوت حضرت معصومه (س)
بانوی ملکوت حضرت معصومه (س)



 

شناسنامه کتاب:
عنوان: بانوی ملکوت حضرت معصومه(س)
موضوع: سیره حضرت معصومه(س)
قطع: وزیری
تیراژ: 300
شابک: xـ04ـ7118ـ964
نویسنده: آیت الله کریمی جهرمی
ناشر: راسخون
سال چاپ: 1379
تعداد صفحات: 190 صفحه

معرفی کتاب:

بیان اخبار روایاتی از افراد برجسته‌ای همچون امام صادق(ع)، امام جواد(ع)، موسی‌ بن جعفر(ع)، حضرت عبدالعظیم(ع)، ابو.. هروی و صنوان بن یحیی درباره قم، اهل قم و حضرت معصومه(س) که به عنوان «خزینه الهیه» نامیده شده، از جمله محورهای اصلی این کتاب است. در این روایات، قم، حرم اهل بیت(ع) و متعلق به امامان معصوم(ع) معرفی شده و درباره شهر قم، ویژگی‌ها، مزایا، نام افتخار آفرین شهر قم حتی برتری مردم قم نسبت به دیگر نقاط بر اساس روایات مطالبی آورده شده است.
این اثر پس از معرفی اجمالی افرادی با نام فاطمه که در خاندان اهل بیت(ع) بوده‌اند و بیان شخصیت ممتاز و مقامات عالیه آنان، فاطمه معصومه(س) را چراغ اهل بیت(ع) معرفی کره و با بیان منقبت‌ها و کرامت‌های ایشان، وی را نسبت به دیگر امام زادگان ممتازتر دانسته است. در ادامه نیز از شباهت ایشان و حضرت زینب(س) در ابعاد مختلف از جمله کرامات این دو بانو و وابستگی به پدر و برادر سخن به میان آمده است. به نقل از افرادی چون امام صادق(ع) امام جواد(ع) و علامه مجلسی، زیارت ایشان، از جمله زیارت‌های مسلّم خاندان وحی، به شمار می‌آید. دلیل پیشی جستن ایشان نسبت به دیگر امام زادگان نیز این است که ایشان «محدثه آل محمد» و «شفیعه روز جزا» نام گرفته است؛ زیرا ایشان به نقل روایات خاندان اهل بیت(ع) می‌پرداخته است. اشاره به محل عبادت ایشان در بدو ورود به این شهر معروف به «بیت النور» واقع در محله میدان میر، دلیل عزیمت این بانو به این شهر، خضوع و خشوع بزرگان در آستانه فاطمه معصومه(س)، اهتمام شیعیان به زیارت ایشان، کرامت‌های حضرت به نفل از قائم مقام فراهانی، مرحوم محدث نوری همچنین آثار توسل به ایشان به بیان میرزا مهدی بروجردی، آیت الله گلپایگانی و دیگر افراد، از جمله توسل حل مشکلات علمی(توسل صدر .. در مسائل به این بانوی نونه، از دیگر موارد قابل توجه در این نوشتار است.
این بانوی گرامی کرامت‌های بسیاری نقل شده که همین امر سبب جذب علما و فقها و ایجاد مدرسه‌های علمیه در این شهر شده است. درباره تکریم قم و این بانوی نمونه و هتک حرمت حریم قم نیز مطالبی به تفصیل آورده شده است، از جمله موراد هتک حرمت قم به وسیله تیمور گورکان، فتنه افغان‌ها و بی‌حرمتی به آستان حضرت معصومه ، به وسیله رضا پهلوی که عملکرد علما و فقها را در پی داشت معرفی مفاخر قم مانند ابن بابویه قمی، ملا محمد طاهری قمی، میرزا محمد فیض قمی و بسیاری از افراد دیگر، از موارد پایانی این کتاب است.
یادآوری: این کتاب با سخن ناشر و پیشگفتار نویسنده آغاز گشته و بدون فصل بندی یا بخش‌های جداگانه، خود را پی گرفته است. در پایان کتاب ابتدا فهرست آثار چاپ شده نگارنده و پس از آن، فهرست مطالب آمده است. این کتاب فهرست منابع ندارد و منابع به صورت پاورقی، ولی کامل حتی با بیان شماره صفحه آورده شده است.
منبع مقاله :
pajuhesh.irc.ir
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما