تحلیلی از زندگانی سیاسی امام حسن(ع) در عهد رسول خدا(ص) و خلفای ثلاثه

نویسنده گران‌قدر در این تألیف به بررسی جنبه‌هایی از زندگانی امام حسن(ع) پرداخته که کاملاً رنگ و بویی سیاسی دارد و با نگاهی محققانه به تجزیه و تحلیل وقایع همت گمارده و فقط به نقل حوادث بسنده نکرده است.
يکشنبه، 5 آذر 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
تحلیلی از زندگانی سیاسی امام حسن(ع) در عهد رسول خدا(ص) و خلفای ثلاثه
تحلیلی از زندگانی سیاسی امام حسن(ع) در عهد رسول خدا(ص) و خلفای ثلاثه



 

شناسنامه کتاب:
عنوان: تحلیلی از زندگانی سیاسی امام حسن(ع) در عهد رسول خدا(ص) و خلفای ثلاثه
زبان: فارسی
تیراژ: 3000 نسخه
قیمت 1500 ریال
نویسنده: جعفر مرتضی عاملی
مترجم / مصحح: محمد سپهری
ناشر: سازمان تبلیغات اسلامی
محل چاپ: تهران
سال چاپ: 1372
نوبت چاپ: دوم
تعداد صفحات: 246 صفحه

معرفی کتاب:

نویسنده گران‌قدر در این تألیف به بررسی جنبه‌هایی از زندگانی امام حسن(ع) پرداخته که کاملاً رنگ و بویی سیاسی دارد و با نگاهی محققانه به تجزیه و تحلیل وقایع همت گمارده و فقط به نقل حوادث بسنده نکرده است. مطالب این کتاب، با مقدمه‌ای از ناشر و مقدمه‌ای از مترجم در مورد «لزوم بررسی دقیق و تجزیه و تحلیل زندگی سیاسی امام حسن(ع) و موضع‌گیری‌های دقیق امام به‌عنوان مقدمه‌ای برای قیام خون‌بار امام حسین(ع)» شروع می‌شود تا این گمان نادرست را که «قیام امام حسن(ع) بهتر از نرمش در برابر معاویه بود» از بین ببرد. سپس در پیشگفتار به ارتباط تنگاتنگ زندگی امام حسن(ع) و امام حسین(ع) اشاره کرده، موضع‌گیری امام حسن(ع) را در حوادث دوران امامت امام حسین(ع) بسیار مؤثر می‌داند و سعی می‌کند با یک تحلیل و بررسی کوتاه، سیمای روشنی از زندگانی سیاسی امام حسن(ع) را ترسیم نماید.
مطالب اصلی کتاب در سه فصل بیان شده است:
فصل اول: زندگانی سیاسی امام حسن(ع) در عهد رسول خدا(ص) (در مورد عواطف و احساسات پیامبر نسبت به این امام بزرگوار سخن گفته که نشانگر موضع‌گیری ایشان نسبت به امام است. آنگاه داستان مباهله، بیعت رضوان و... را بیان می‌کند).
فصل دوم: زندگانی سیاسی امام حسن(ع) در عهد شیخین (ابوبکر و عمر) (مسئله فدک را بیان کرده و اینکه در آن زمان مسئله امامت از دو جهت، مورد هدف قرار گرفته است: الف) دمیدن روح ناامیدی در نفوس بنی‌هاشم و پیروان علی(ع) ب) زمینه‌سازی برای تحکیم حکومت و خلافت به نفع افراد مورد نظر، مثل: تمرکز و تأکید بر معاویه، سیاست تبعیض نژادی، دور ساختن اهل بیت(ع) از صحنه، منع از نوشتن و نقل احادیث پیامبر و... . در این فصل، موضع‌گیری‌های مهم حسنین(ع) نیز بیان شده است).
فصل سوم: زندگانی سیاسی امام حسن(ع) در عهد عثمان (در این فصل، ابتدا وداع امام حسن(ع) ‌با ابوذر و بعد نقش امام حسن(ع) در فتوحات و محاصره عثمان مورد بررسی قرار گرفته است).
در پایان، فهرست منابع، فهرست آیات، روایات، اشعار، اعلام، اماکن، امثال (ضرب‌المثل‌ها)، قبایل و مذاهب و فهرست کتاب‌ها بیان شده است.
تذکر: فهرست مطالب، به‌طور مفصل در ابتدای کتاب ذکر شده است. زیرنویس‌ها به‌صورت پاورقی نیامده، بلکه به‌صورت شماره‌گذاری مشخص و در پایان هر فصل، ذکر شده است.
منبع مقاله :
pajuhesh.irc.ir
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.