حیات عارفانه امام علی (علیه السلام)

بر طبق آنچه که در سخن ناشر آمده است این کتاب نگاهی شاهدانه به حیات عارفانه امام عارفان و قبله شاهدان دارد. نگاهی است به ابعاد شخصیت آن حضرت از منظر حیات عارفانه.
دوشنبه، 13 آذر 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
حیات عارفانه امام علی (علیه السلام)
حیات عارفانه امام علی (ع)


 

شناسنامه کتاب:
عنوان: حیات عارفانه امام علی(ع)
موضوع: سیره حضرت علی(ع) / علم شهودی حضرت علی(ع) / عرفان حضرت علی(ع) / حضرت علی(ع) از دیدگاه دیگران / کتابشناسی
زبان: فارسی
قطع: وزیری
تیراژ: 10000
نویسنده: عبدالله جوادی آملی
گردآورنده: علی اسلامی
ناشر: مرکز نشر اسراء
محل چاپ: قم
سال چاپ: 1380
تعداد صفحات: 105 صفحه

معرفی کتاب:

بر طبق آنچه که در سخن ناشر آمده است این کتاب نگاهی شاهدانه به حیات عارفانه امام عارفان و قبله شاهدان دارد. نگاهی است به ابعاد شخصیت آن حضرت از منظر حیات عارفانه.
این کتاب در شش فصل نوشته شده است:
فصل اول: حیات و علم: (تبیین حیات و پیوند آن با اندیشه و انگیزه آدمی، تقسیم علم به حصولی و حضوری و راه‌یابی خطا در علم حصولی و میزان سنجش معلوم‌های حسّی و ارزیابی مراتب معرفت)
فصل دوم: تفاوت عرفان با کلام و حکمت: (امتیاز عرفان از علوم دیگر از نظر روش، جایگاه حیات عارفانه و سنجش آن با حیات حکیمانه، نقش ابزاری برهان برای عرفان و محدودیت عقل در ارزیابی معارف)
فصل سوم: جهان‌بینی عارفانه امام علی(ع): (در این فصل، با استفاده از آیات قرآن و استمداد از سنت معصومان(ع) اثبات شده است که جهان بینی امام علی(ع)، عارفانه؛ یعنی شهودی و حضوری بود، نه حکیمانه و متکلمانه؛ یعنی حصولی)
فصل چهارم: سیرت و سنت عارفانه امام علی(ع) بر پایه شهودی بودن جهان بینی امام(ع): (در این فصل اثبات شده که سیرت و سنت آن امام(ع) در شئون گوناگون، مانند دَعوِی، عبادت، دعا، دعوت و تولّی و تبرّی شاهدانه بود)
فصل پنجم: حیات عارفانه علی(ع) از منظر اهل بیت(ع): (بهترین معرفان حیات شاهدانه علوی، اهل بیت عصمت و طهارت(ع) هستند. از این رو با کمک از سخنان آن بزرگواران، حیات عارفانه علی(ع) اثبات و بررسی شده است)
فصل ششم: حیات عارفانه امام علی(ع) از منظر رجال علمی: (برخی سخنان معرّفان بشری درباره علی(ع) مانند کلینی، صدر المتألهین، ابوعلی سینا، جاحظ بصری، احمد بن حنبل، خلیل بن احمد و ابن ابی الحدید در فصل آمده است)
لازم به ذکر است که این اثر به مناسبت سال امام علی(ع) نوشته شده است. در صفحه‌های پایانی کتاب فهرست‌های شش گانه کتاب به شرح زیر آمده است:
فهرست آیات، روایات، اشعار، اعلام، کتب و فهرست تفصیلی مباحث کتاب.
منبع مقاله :
pajuhesh.irc.ir
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.