خورشید جوانان (شرح زندگانی حضرت علی اکبر علیه‌السلام)

نویسنده در مورد این اثر می‌نویسد: آنچه در پیش رو دارید زندگانی و کرامات دُرّه بیضای اهل بیت(ع)، شبه پیامبر(ص)، علی اکبر(ع) است. با اینکه اکثر ما دوست‌داران اهل بیت عصمت و طهارت(ع) به وجود نازنین
دوشنبه، 13 آذر 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
خورشید جوانان (شرح زندگانی حضرت علی اکبر علیه‌السلام)
خورشید جوانان (شرح زندگانی حضرت علی اکبر علیه‌السلام)



 

شناسنامه کتاب:
عنوان: خورشید جوانان (شرح زندگانی و کرامات حضرت علی اکبر علیه‌السلام)
موضوع: سیره حضرت علی اکبر علیه‌السلام
زبان: فارسی
قطع: رقعی
تیراژ: 5000
شابک: x ـ 2 ـ92488 ـ964
نویسنده: سید محمد حسینی
ناشر: انتشارات فرهنگی سما
محل چاپ: قم
سال چاپ: 1381
نوبت چاپ: دوم
تعداد صفحات: 205 صفحه

معرفی کتاب:

نویسنده در مورد این اثر می‌نویسد: آنچه در پیش رو دارید زندگانی و کرامات دُرّه بیضای اهل بیت(ع)، شبه پیامبر(ص)، علی اکبر(ع) است. با اینکه اکثر ما دوست‌داران اهل بیت عصمت و طهارت(ع) به وجود نازنین علی اکبر(ع) عشق می‌ورزیم و نسبت به حضرتش اظهار علاقه و احترام فراوان می‌نماییم، لکن آن گونه که باید آن حضرت را نشناخته و با زندگانی آن جناب آشنا نبوده و از جوانب مختلف زندگی آن حضرت بی‌اطلاع هستیم. بعضی آن جناب را با نام پدر بزرگوارش حضرت ابا عبدالله و مادر مکرمه‌اش لیلای زار و گریان و نالان شناخته و یا در اشعار و منابر شنیده‌اند که آن جناب در شکل و شمایل مشابه جدّ بزرگوارش پیامبر اکرم(ص) بوده است، یا اینکه او اولین شهید بنی هاشم در صحرای کربلاست که دارای شجاعت فوق العاده‌ای بوده است. لکن با واقعیت زندگی و حقیقت وجودی آن حضرت، مسافت‌ها دور هستند. کنه وجودی آن حضرت جز برای اوتاد خواص و حضرات معصومین(ع)، بر کس دیگر معلوم نیست، اما تا اندازه‌ای که قدرت و توانایی برای شناخت آن جناب اجازه می‌دهد (متأسفانه) نتوانسته‌اند او را بشناسند. حتی نویسندگان عزیز آن‌گونه که باید وظیفه شناسی کنند نتوانسته‌اند. این مهم وظیفه نویسندگان، مبلغان... به طور عموم قشر اصیل و نجیب روحانی است که مقام عصمت و علم و امتیازات والای آن جناب را برای مردم و دوست‌داران آن حضرت بازگو نمایند...
حضرت علی اکبر(ع) را می‌توان عالی‌ترین الگو و بهترین سرمشق جوانان مومن و پاک‌دامن معرفی نمود... جوانان نجیب و اصیل می‌توانند خصایص بلند و اوصاف شایسته آن حضرت از جمله عفت، پاک دامنی، ایثار، ادب، وقار، سخاوت، شجاعت، دستگیری و کمک به مظلومان و حمایت از دین را از آن سرور خوبان یاد گرفته و نسخه عملی خویش قرار دهند... به همین منظور حقیر نیز در راستای این وظیفه مهم و به جهت عشق و علاقه‌ای که به آن حضرت دارم اقدام به تهیه مجموعه حاضر نمودم.
فهرست مباحث کتاب: مجموعه این کتاب در شش فصل به شرح زیر نگارش شده است:
مقدمه: در تبیین چگونگی نگارش اثر و ضرورت و اهمیت آن
فصل اول: هویت شخصی و نسبی: تاریخ ولادت علی اکبر(ع)، تحلیل آراء مورخین و مطابقت آن با نظر محققین (اعتماد بر نقل محققین، هماهنگی نزدیک به اتفاق مورخین، صراحت کلام امام سجاد(ع)، تناسب سنّی با امام سجاد(ع)، عنایت و توجه به فرزندان امام حسین(ع)، فرزندان امام حسین(ع)، مشابهت با حضرت فاطمه(س)، نَسَب حضرت علی اکبر(ع)، مادر حضرت علی اکبر(ع)، ازدواج حضرت علی اکبر(ع)، علی اکبر(ع) و حوادث سیاسی، علی اکبر(ع) و اجتماع.
فصل دوم: هویت معنوی مناقب و امتیازات حضرت علی اکبر(ع)، امتیازات خاصه حضرت علی اکبر(ع) (مقام عصمت، دلایل عصمت)، استدلال به آیه اصطفی، دو کلام نورانی از پیامبر(ص) و امام حسین(ع)، علی اکبر(ع) تمام هستی پدر، مقام علمی و فقهی حضرت علی اکبر(ع)، علی اکبر(ع) از دیدگاه دشمن، فصاحت و بلاغت کلام، شجاعت و دلیری، عشق پدر به پسر، مقام علی اکبر(ع) در زیارت عاشورا، تجلیل و احترام حضرت ولی عصر(ع) از علی اکبر(ع)، تجلیل امام صادق(ع) از حضرت علی اکبر(ع)، جود و بخشش، ستارگان ابدی، نسب در خون، شباهت شکلی به نبی گرامی اسلام(ص)).
فصل سوم: کیفیت شهادت شهادت، تحفه الهی، شهادت آن حضرت به نقل سید بن طاووس (ره)، چگونگی شهادت آن حضرت به نقل از منتهی الآمال، سوز دل پدری مظلوم بر بالین فرزند، مدفن حضرت علی اکبر(ع).
فصل چهارم: همراه با علما در بهشت کمالات و کرامات: تعدادی از کرامات حضرت علی اکبر(ع) در این فصل آمده است: خواسته‌های خود را از فرزندم علی اکبر(ع) بخواهید، عنایت در تکمیل موسسه خیریه. در این بخش حدود بیست کرامت از حضرت علی اکبر(ع) نقل شده است.
فصل پنجم: زیارت حضرت علی اکبر(ع):
1. زیارتی که در کتاب مصباح الزائر ابن طاووس آمده است و با عبارت السلام علیک ایها الصدّیق الطیب شروع می‌شود.
2. زیارتی که ابن قولویه در کتاب کامل الزیاره به سند ابو حمزه ثمالی که وی نیز آن را از امام صادق(ع) بازگو کرده است. این زیارت با عبارت السلام علیک یابن رسول الله(ص) و... آغاز می‌شود.
3. زیارتی که در مصباح الزائر در زیارت اول رجب و شب اول آن و شب نیمه شعبان آمده که نزد قبر علی بن الحسین(ع) خوانده می‌شود و با این عبارت شروع می‌گردد: السلام علی اوّل قتیل من نسل خیر سلیل...فصل ششم: اشعار، مدایح و مراثی در این بخش نه قطعه شعر از بزرگانی چون: کمپانی، الهی قمشه‌ای و... به چشم می‌خورد.
تذکر: در صفحه های اوّل کتاب، فهرست تفصیلی مطالب و در صفحه‌های پایانی کتاب نامه (پنجاه و هفت کتاب) و مجموعه آثار نویسنده آمده است.
منبع مقاله :
pajuhesh.irc.ir
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.