بهترین تغذیه برای دیابت

بادام خوراکی خوشمزه‌ای به حساب می‌‌آید. همه ما از مغذی بودن آن اطمینان داریم اما آیا می‌دانیم که در درمان دیافت شگفتی می‌کند؟ هرآنچه در خصوص بادام و دیابت وجود دارد در این مقاله عنوان شده است. به خواندن خود ادامه دهید.
پنجشنبه، 16 آذر 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
بهترین تغذیه برای دیابت
  بادام و دیابت

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون
 

بادام خوراکی خوشمزه‌ای به حساب می‌‌آید. همه ما از مغذی بودن آن اطمینان داریم اما آیا می‌دانیم که در درمان دیافت شگفتی می‌کند؟ هرآنچه در خصوص بادام و دیابت وجود دارد در این مقاله عنوان شده است. به خواندن خود ادامه دهید.....
هر مرتبه که احساس گرسنگی می‌کنم یک مشت بادام برمی‌دارم و این بخش مورد علاقه من در پیروی از یک رژیم غذایی است. بادام مغز یا آجیلی است که دارای طعمی خوش و خامه‌ای همراه با ارزش غذایی بالایی است. اگر بخواهیم در مورد این آجیل بیشتر صحبت کنیم، بایستی بگوییم که در واقع دانه‌ی یک گیاه محسوب می‌شود. به دلیل فوائد سلامتی بخش خود، همیشه به عنوان یک میان وعده سالم توصیه به مصرف آن ‌شده است. یکی از فوائد فراوان آن قادر بودن به درمان سریعترین بیماری در جهان یعنی دیابت است. دیابت به عنوان بیماری شناخته می‌شود که به دلیل ترشح بسیار کم و یا عدم ترشح انسولین در بدن، سطوح بالایی از قند را در بدن ایجاد می‌کند. وجود انسولین به منظور عمل آوری گلوکز به عنوان سوخت در بدن حیاتی بوده و همچنین در سطح گلوکز تعادل ایجاد می‌نماید. برای کسانی که به دیابت مبتلا می‌باشند، پیروی از یک رژیم غذایی و حفظ سطح قند به منظور تحت کنترل نگاه داشتن بیماری بسیار اهمیت دارد. در میان فهرستی از مواد غذایی که بایستی در دیابت مصرف شوند، بادام در مهار ساختن سطوح قند موفق‌ترین آنها بوده است. چندین تحقیق و پژوهش به منظور اثبات نقش این میان وعده مغذی در کنترل ساختن دیابت به انجام رسیده است.

ذکر مواردی در خصوص دیابت

سه نوع دیابت وجود دارد. دیابت نوع 1 که معمولاً در کودکی تشخیص داده شده و در آن انسولین بسیار کم و یا اصلاً تولید نمی‌شود. دیابت نوع 2 که متداول‌ترین و سریعترین نوع می‌باشد. این نوع دیابت بزرگسالان را به دلیل تولید کاهش یافته انسولین در بدن و همچنین به دلیل پاسخ ضعیف بدن به انسولین تحت تأثیر قرار می‌دهد. این نوع دیابت در اکثر موارد بدلیل عوامل چاقی ایجاد می‌شود. سومین نوع دیابت را دیابت بارداری گویند که بیشتر در زنان باردار به دلیل بالاتر رفتن از حد نرمال یا طبیعی سطوح گلوگز رخ می‌دهد. این زنان بعدها در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع 2 قرار دارند. بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 نیاز به دوز انسولین به منظور کنترل قند خود هستند در حالی که دیابت نوع 2 می‌تواند با ورزش خوب و یک رژیم غذایی مناسب همراه با دارو به خوبی تحت کنترل درآید.

فوائد بادام در دیابت

بادام سرشار از مواد مغذی و انرژی است. به طور دقیق‌تر، منبع فیبر خوارکی، مواد معدنی همچون کلسیم، پتاسیم، آهن، منگنز، سلنیوم، روی و ویتامین‌هایی مانند ویتامین E، و ویتامین‌های گروه B کمپلکس ـ عمدتاً نیاسین، تیامین، ریبوفلاوین، ویتامین B6، اسید پانتوتنیک و فولات می‌باشد. این آجیل منبعی عالی از چربی‌های اشباع نشده مونو (با یک پیوند دوگانه) بوده که کلسترول خوب را در بدن افزایش می‌دهند. اکثر متخصصین امر سلامت مصرف این آجیل را برای دیابت توصیه می‌کنند.
• افرادی که بادام را در رژیم غذایی خود وارد می‌سازند، در معرض خطر کمتری به جهت ابتلاء به بیماریهای قلبی عروقی و دیابت به دلیل فوائد فیبر بالا و چربیهای اشباع نشده مونو آن قرار دارند.
• طبق مطالعه‌ی صورت گرفته مشخص شده است که وارد نمودن این آجیل مغذی به رژیم غذایی می‌تواند به جلوگیری از بروز بیماریهای قلبی و دیابت کمک نماید. مشاهده شده است که به دلیل محتوای تغذیه‌ای بادام، به درمان دیابت نوع 2 کمک می‌شود.
• افراد دیابتی از حساسیت پایینی نسب به انسولین برخوردار بوده و به همین دلیل چربیها و گلوکز موجود در بدن به طور کامل سنتز نشده و در جریان خون باقی مانده و ممکن است ایجاد خطر نمایند. بادام جهت متابولیسم چربیها در بدن و همچنین حفظ سطوح گلوگز خون مفید می‌باشد. طی مطالعه‌ای دیگر به اثبات رسیده است که بادام علاوه بر کنترل قند خون، به افراد دیابتی جهت مبارزه با سطوح تری گلیسرید و فشار خون بالا نیز کمک می‌کند.
• طبق مطالعات بسیار انجام شده، افراد مبتلا به دیابت ممکن است دچار کمبود منگنز و منیزیم باشند. بادام منابعی غنی از این مواد معدنی بوده که می‌توانند این کمبود را جبران سازند.
• مشخص شده است که بادام حساسیت به انسولین در بیماران دیابتی را تحریک می‌سازد. به دلیل توانایی بادام در مبارزه با مشکلات چاقی با پایین آوردن سطوح کلسترول LDL (کلسترول بد) در بدن، در درمان افراد مبتلا به عارضه پیش دیابتی (عارضه‌ای که در آن سطوح قند خون بالا می‌باشد اما به آن اندازه بالا نبوده که در حداقل دسته بندی دیابت قرار گیرد) به دلیل کلسترول بالا مفید می‌باشد.
• افزایش ناگهانی در سطوح قند خون پس از صرف وعده غذایی دیگر علت مهمی است که به دیابت می‌انجامد. وارد نمودن بادام در رژیم غذایی و کمک به کنترل افزایش ناگهانی قند پس از وعده‌های غذایی مورد مطالعه قرار گرفته است. بادام به کاهش GI (شاخص گلیسمی) وعده غذایی به منظور حفظ سطوح قند خون کمک می‌نماید. به هنگام بررسی این اثر، نمونه‌های خون افرادی که تحت رژیم سرشار از بادام قرار داشتند، نتایج بهتری جهت کاهش مقاومت انسولین و کنترل بهتر قند نشان داده شد.
بادام با فوائد فراوان خود برای افراد دیابتی، جهت درمان دیابت توصیه فراوان به مصرف آن می‌شود. خواه مبتلا به دیابت باشید و یا خیر، حتماً یک مشت از این آجیل را به منظور برخورداری از مواد مغذی متعادل و کامل مصرف نمایید. بادام و دیابت قطعاً با یکدیگر رقابت کرده و به درستی گفته می‌شود که بهترین آنها برنده خواهد شد!
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.