درآمدی بر استراتژی انتظار (جلد اول و دوم)

همان گونه که از توضیح‌های نویسنده محترم برمی‏آید، شاید این اثر دارای چندین مجلد باشد. در این دفتر که شامل جلدهای اول و دوم است مطالبی به شرح زیر به چشم می‏خورد.
يکشنبه، 19 آذر 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
درآمدی بر استراتژی انتظار (جلد اول و دوم)
درآمدی بر استراتژی انتظار (جلد اول و دوم)



 

شناسنامه کتاب:
عنوان: درآمدی بر استراتژی انتظار (جلد اول و دوم)
موضوع: سیره امام زمان(عج)
زبان: فارسی
نویسنده: اسماعیل شفیعی سروستانی
ناشر: نشر موعود (مؤسسه فرهنگی موعود عصر)
سال چاپ: 1381
نوبت چاپ: دوم
تعداد صفحات: 256 صفحه

معرفی کتاب:

همان گونه که از توضیح‌های نویسنده محترم برمی‏آید، شاید این اثر دارای چندین مجلد باشد. در این دفتر که شامل جلدهای اول و دوم است مطالبی به شرح زیر به چشم می‏خورد.
در جلد اول، نویسنده از دریچه «باور مهدوی» تلاش می‌کند تحلیلی کلی از اوضاع اجتماعی و فرهنگی ایران اسلامی (طی دو دهه اخیر) ارائه دهد، تا پس از آن از درون این اندیشه (با توجه به شرایط ویژه تاریخی این عصر) زمینه‏های گفت‌وگو از «استراتژی انتظار» را فراهم آورد. نویسنده محترم این هدف را در سه فصل که در مجموع شامل نود و شش صفحه است به این شرح دنبال می‏کند.
فصل اول: چهار حرکت: در این فصل از چهار حرکت سخن به میان آمده است. حرکت یکم سال 1357؛ نقطه عطف یک تحوّل بزرگ که زمینه‏ها و بسترش از سال‏ها پیش ایجاد شده بود. حرکت دوم از سال 1357 تا 1359؛ در این مرحله مبنای نظام اجتماعی و اقتصادی و سیاسی بر اساس آرمان تحقق یافت. حرکت سوم از سال 1359 تا 1368؛ دوران جنگ تحمیلی و ایجاد فضای مناسب برای آشنایی همه مردم با فرهنگ انقلاب. حرکت چهارم از سال 1376 تا به امروز؛ شامل حرکت علمی و فرهنگی دانشمندان و پژوهندگان برای آشنایی با بحث های نظری، فلسفی و کلامی غرب است.
فصل دوم: هفت غفلت: در این بخش نویسنده به بررسی هفت غفلت بزرگ که موجب بروز ناهنجاری‏های بسیاری در حیات فرهنگی و مادی مردم ایرانی اسلامی شد می‏پردازد. از این غفلت با عنوان‌های زیر یاد شده است.
1. غفلت از شرایط ویژه تاریخی در عصر حاضر
2. غفلت از تحولات فرهنگی و دگرگونی‏های به وجود آمده بر مناسبات مردم سرزمین‏های اسلامی طی دو قرن اخیر.
3. غفلت از خصم (دشمن)
4. غفلت از مطالعات و طرح‏های استراتژیک
5. غفلت از انقلاب فرهنگی
6. غفلت از اجرای حدود الهی به ویژه در هنگام ملاحظه اغیار و نواختن دوستان.
7. غفلت از فتنه آخرالزمان و امام عصر ارواحنا فداه.
فصل سوم: استراتژی انتظار: نویسنده در این بخش، راهبرد اساسی و نهایی را برای نجات از این هفت را بیان می‏کند. وی تاکید دارد کسانی که به عنوان مصلح درباره سرنوشت یک قوم تصمیم می‏گیرند باید سه موضوع را همواره در دستور کار داشته باشند.
1. شناسایی وضع موجود، 2. ترسیم وضع مطلوب و 3. ترسیم نحوه سیر از وضعدر ادامه پس از توصیف وضع موجود، راه‏های برون رفت از آن را توضیح می‏دهد.
در ادامه، جلد دوم به عنوان حجّت موجه آمده است: در این مجلد چهار فصل به شرح زیر به چشم می‏خورد.
فصل اول: مطالبی را دربردارد که در حقیقت خلاصه نظریه ضرورت تدوین استراتژی و ملزومات آن است.
فصل دوم: در این فصل، نویسنده دوازده دلیل را بر ضرورت گفت وگو از امام عصر(ع) و طرح استراتژی انتظار بیان می‏کند.
فصل سوم: همه مطالب این فصل ویژه گفت و گو درباره حجّت و حجیت اهل بیت(ع) و امام عصر(ع) به عنوان حجّت موجّه است.
فصل چهارم: در بخش پایان کتاب از موضوع «عهد» و لازمه بسته شدن عهد با ساحت مقدس حجّتِ حی خداوند به عنوان حلقه اصلی و کلیدی ورود به صحن فراخ منتظران سخن گفته شده است.
مجموعه مباحث جلد دوم در 160 صفحه تهیه و تنظیم شده است. نویسنده گران‌قدر در مقدمه مجلد دوم، این مهم را نیز متذکر شده است: اگر این مباحث منجر به انعقاد عهد قلبی نگردد و به برنامه ریزی کلان و استراتژیک منجر نشود، نمی‏توان امیدوار به آینده‏ای عاری از بحران التقاط و امتزاج فطری و فرهنگی برای مسلمین بود...
منبع مقاله :
pajuhesh.irc.ir
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.