رهبر آزادگان سید ساجدان علی بن الحسین (ع)

این کتاب، ترجمه‌ای از متن عربی از نویسنده ای دانشمند و مجتهد است که کتاب‌های بسیاری در شرح حال زندگی امامان و اهل بیت(ع) نگاشته است.
دوشنبه، 20 آذر 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
رهبر آزادگان سید ساجدان علی بن الحسین (ع)
رهبر آزادگان سید ساجدان علی بن الحسین (ع)



 

شناسنامه کتاب:
عنوان: رهبر آزادگان سید ساجدان علی بن الحسین(ع)
موضوع: سیره امام سجاد(ع)
زبان: فارسی
قطع: رقعی
تیراژ: 5000
نویسنده: سید عبد الرزّاق موسوی مقدم
مترجم / مصحح: مرتضی فهیم کرمانی
ناشر: دفتر نشر فرهنگ اسلامی
محل چاپ: تهران
سال چاپ: 1374
نوبت چاپ: اوّل
تعداد صفحات: 527 صفحه

معرفی کتاب:

این کتاب، ترجمه‌ای از متن عربی از نویسنده ای دانشمند و مجتهد است که کتاب‌های بسیاری در شرح حال زندگی امامان و اهل بیت(ع) نگاشته است.
در این کتاب نیز، افزون بر بحث‌های تاریخی و علمی، به مسئله‌های ویژه‌ای پرداخته شده است. از بحث های ویژه‌ای که در این کتاب از علی بن الحسین(ع) آورده و می‌توان به عنوان نمونه از آنها نام برد، پاسخ به پرسش‌هایی است که از امام سجاد(ع) نقل شده و دیگر، تفسیر آیاتی است که از آن حضرت وارد گردیده است.
علاوه بر اینها، مسائل فقهی گوناگونی مانند بحث تشریع اذان و کیفیت آن و گفتن «حی علی خیرالعمل» تا سند 448 به استناد مدارک اهل سنت و جمع بین ظهرین و عشائین در حال اختیار و... نیز در بین مجموعه گردآوری شده و مورد بحث و تحلیل قرار گرفته است.
در ابتدای کتاب، مترجم در بخش مقدمه‌ گزارشی کوتاه از زندگانی امام سجاد(ع) را می‌آورد. وی پس از مقدمه‌ای کوتاه، علت شهادت، مصیبت های امام سجاد(ع)، مبارزه های امام سجاد(ع)، تعلیمات دیگر امام، برتری امام در همه جهت‌ها، اسرار امام سجاد(ع) و هنگام شهادت را در بندهایی جداگانه به صورت کوتاه بیان کرده است.
در بخش مقدمه، نویسنده در بیان انگیزه و هدف خود برای نوشتن این کتاب به تمجید شیعیانی می‌پردازد که واسطه بین امامان و مردمند، دعوت و ندای امامان را با قلم و زبان خود نشر و پخش می‌کنند و زبان به زبان مطالب را بازگو می‌کنند. چنان که گویی افرادی که سال‌ها با آنان فاصله زمانی داشته‌اند از خود آنها شنیده و دریافت کرده‌اند و از این راه نام امامان را زنده نگه می‌دارند.
نویسنده در مقدمه، با ذکر روایاتی از معصومین از ترویج، گفت‌و گو و مباحثه درباره زندگی امامان برای حفظ نام و نهضت امامان معصوم به عنوان دستور دینی یاد کرده و شیعیان را به این امر تشویق می‌کند. نویسنده خود نیز برای زنده نگهداشتن نام امامان و مکتب راستین اسلام، اقدام به نگارش کتاب سیره ائمه اطهار کرده است.
فهرست مطالب کتاب به این شرح است:
شاهِ زنان: مطالبی درباره مادربزرگوار امام، ولادت امام سجاد(ع)، اسامی و القاب امام سجاد(ع)، معجزات تعریفی از صحیفه سجادیه، مدرک صحیفه، مشکلّه استغفار معصوم، رساله حقوق، نصایح و اندرزها، کلمات قصارامام و تفسیر قرآن، مسائلی از فقه، احتجاج‌های امام سجاد(ع)، امام در خانه خدا، عبادت امام زین‌العابدین(ع)، بخشش یا دهش‌ها، بردباری امام سجاد(ع)، امام سجاد(ع) در ماه رمضان، فروتنی امام سجاد(ع)، صبر امام سجاد(ع)، امام سجاد(ع) و امویان، امام سجاد(ع) و هشام بن عبدالملک، شهادت امام سجاد(ع)، اقوال علما در شهادت امامان(ع)، توصیه و سفارش‌های امام سجاد(ع) به فرزندان خود، فرزندان امام سجاد(ع)، تاریخ شهادت
به جز فهرست مطالب در ابتدای کتاب، فهرست منابع، اَعلام، آیات و... در پایان کتاب نیامده و به منابع در پاورقی‌ها اشاره شده است.
منبع مقاله :
pajuhesh.irc.ir
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.